Permalänk
Medlem

Hjälper lång wifi lösen?

Jag brukar ge wifi lösenord till gäster/vänner som vistas några dagar hos mig, funderar då på att långt wifi lösenord hjälper ju inte om någon obehörig får tag på det?

Skulle det då vara bättre att ha en billig Asus router med wifi inkopplat till huvudroutern via ethernet som jag slår på när jag har gäster samt stänger av den när jag är själv?

Annars ifall jag inte kör med extra router, förutom att använda sig av min wifi, kan en obehörig se min trafik vad jag gör på nätet?

Permalänk
Medlem

De flesta routrar brukar annars ha möjligheten att sätta upp ett gästnätverk med separat SSID och lösenord, för just det syftet. Enheter ansluta till gästnätverket kommer då inte åt ditt normala nätverk, bara internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De flesta routrar brukar annars ha möjligheten att sätta upp ett gästnätverk med separat SSID och lösenord, för just det syftet. Enheter ansluta till gästnätverket kommer då inte åt ditt normala nätverk, bara internet.

Ah, det visste jag inte, kan man koppla wifi skrivaren på gästnätverket med?

Permalänk

Bra tips Perost

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Ah, det visste jag inte, kan man koppla wifi skrivaren på gästnätverket med?

Ja det kan man, men kom ihåg att du kan inte skriva ut ifrån ditt vanliga nätverk utan ev fw-regler. Om det är möjligt på den typ av router.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ja det kan man, men kom ihåg att du kan inte kan skriva ut ifrån ditt vanliga nätverk utan ev fw-regler. Om det är möjligt på den typ av router.

Att jag inte kan skriva ut från hemnätverket gör inget, jag ser skrivaren som en svag länk gällande säkerhet, så om jag kan koppla in den också på gästnätverket destå bättre.

Mina föräldrar gilla klicka på länkar som leder till tvivelaktiga sidor som kan ha virus, kan jag koppla de också på gästnätverket permanent så jag får säkrare hemnätverk för mina egna datorer/surfplattor/mobiler?

Permalänk
Medlem

@joioi50:
Isf så är det ju inget som hindrar dig. Jag skulle dock rekommendera att undvika wifi på skrivare = problem. Kör kabel om den har stöd för det.

Visa signatur

.