Permalänk
Medlem

Diska sina datorkomponenter

Såg denna skämtsamma bild på Reddit. Att diska sin hårdvara kan ju inte va bra... eller? Om hårdvaran är urkopplad, plockar bort diverse batterier, ser till att kondensatorer är urladdade, diskar kompononten, stoppar in den i ugnen på 50-75 C för att torka bort allt vatten, så borde det funka? Jag tänker på komponenter som moderkort, ramminnen, cpu, gpu. Någon som har vågat testa? Eller vill testa för vetenskapen? Hade testat själv om jag hade haft en stationär pc.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt sett så kommer ingen skada ske om komponenten är helt strömlös (om man bortser från eventuell fysisk påverkan). Frågan är ju bara varför?

Permalänk
Medlem

jag har badat ett moderkort i kemisk aceton rent o snyggt, sedan ingen skada av det så länge inte olja finns i aceton. har även badat en processor som kostade 11.000kr i där. men vatten skulle jag inte rekommendera att bada nåt i

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Stora frågan är ju varför?! Rengör från damm med tryckluft kommer man långt med, vill man finputsa kan man ta en fin pensel att putsa med mellan kondensatorerna osv om inte tryckluften kan ta exakt allt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ultraljudstvätt och alkoholbad, är så man gör rent elektronik med vätskor.

Ultraljudstvätt kan du köra med vatten, alkoholbadet ser till att avlägsna vattnet för att sedan dunsta. Efter det kan den torka i en ugn på låg värme när man vet att vattnet är borta. Att låta vatten bara torka på elektronik är dock en dålig idé.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Helt rent vatten är inte elektriskt ledande, men kranvatten är ledande p.g.a. alla orenheter som finns i det. Och gissa vad som blir krav när vattnet torkat bort...

Så visst, man kan väl använda vanligt kranvatten om man så vill, men då bör man sen skölja det med t.ex. destillerat vatten istället för att låta det orena vattnet torka bort. Och sen är förstås risken stor att man får ESD-skador om man bara tvättar med en svamp så där.

Permalänk
Medlem

Hjärtat bara pumpar på som om man har tagit 10 energidrinkar bara av att se på bilden.

RIP.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kranvatten innehåller massa saker som mineraler, salter och kanske till och med små rostpartiklar (vattenrör är ofta i järn), detta vill man inte ha mellan sina komponentben eller på andra känsliga ställen.

Jag o farsan räddade (på 1990-talet) en gammal IBM PS/2 som stått på nån mek eller svetsverkstad, den var precis kolsvart i hela innanmätet (alltså fullständigt totalt inbakad) av nått fett dammigt klet.
Det vi gjorde var att ta isär hela maskinen och rengöra den i lacknafta, den blev som ny.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har tvättat mängder av PCB i diskmaskinen, med bara vatten, eller vatten och endast ett par droppar handdiskmedel. (Yes)

Plockar ut dem innan torkcykeln, och kastar dem i så ren sprit man bara kan få tag på. På senare tid har det varit bio-etanol avsedd för prynadsspisar. (96.6% från vettiga leverantörer, inte det färgade skitet med 80% etanol, exempelvis Biltema säljer)
Sen kan de lufttorka, beroende på hur bråttom man har, i ugn, på fläkt, eller bara för sig själva...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har tvättat mängder av PCB i diskmaskinen, med bara vatten, eller vatten och endast ett par droppar handdiskmedel. (Yes)

Plockar ut dem innan torkcykeln, och kastar dem i så ren sprit man bara kan få tag på. På senare tid har det varit bio-etanol avsedd för prynadsspisar. (96.6% från vettiga leverantörer, inte det färgade skitet med 80% etanol, exempelvis Biltema säljer)
Sen kan de lufttorka, beroende på hur bråttom man har, i ugn, på fläkt, eller bara för sig själva...

Även PCB med BGA komponenter ?
(Eller andra ytmonterade komponenter med extremt tätt mellan benen)

Tänker att skit letar sig in under kretsar osv vid sådan behandling ?

Det är ju sånt som skrämmer mig mest, att man får in föroreningar med kapillärverkan där det är väldigt smala spalter och sedan helt enkelt inte får ut det igen.

Hade det bara handlat om grova hålmonterade komponenter så är man väl inte så orolig..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Även PCB med BGA komponenter ?
(Eller andra ytmonterade komponenter med extremt tätt mellan benen)

Tänker att skit letar sig in under kretsar osv vid sådan behandling ?

Det är ju sånt som skrämmer mig mest, att man får in föroreningar med kapillärverkan där det är väldigt smala spalter och sedan helt enkelt inte får ut det igen.

Hade det bara handlat om grova hålmonterade komponenter så är man väl inte så orolig..

Ett inte helt ovanligt vis för oss som syslar med extremöverklockning för att få bort vaselin är att helt enkelt köra moderkortet i diskmaskinen. Har än så länge aldrig varit med om att något dött av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är ju sånt som skrämmer mig mest, att man får in föroreningar med kapillärverkan där det är väldigt smala spalter och sedan helt enkelt inte får ut det igen.

Aldrig varit ett problem. Jag plockar som sagt ut grejerna innan torkcykeln, inte för att jag tror att vattenånga skulle påverka negativt, men för att inte grejer ska kunna torka fast, lämna mineralavlagringar osv. Spritbad se till så att det inte finns någonting kvar i så höga koncentrationer att det kan ställa till det, och sedan får det torka i lugn och ro...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad gör man med sina komponenter som orsakar att de blir så skitiga att de måste diskas? Den enda smuts som samlas i min dator är fint damm, som går utmärkt att blåsa bort med tryckluft på burk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad andra gör med sina, men de jag kört i diskmaskinen är fulla med olja, och metalldamm från hårda liv i verkstäder. Oftast är jag tillkallad för att de slutat fungera, och inte i förebyggande syfte, för att de inte ska sluta fungera, och då är steg ett att försöka se om det finns uppenbara skador, och därefter ordentlig rengöring. "Oftast" räcker det att byta ett par kondensatorer, och få grejorna ordentligt rena, så fungerar det igen. Annars blir det till att hitta ersättningsdelar.
Det händer att det inte är olja och damm, men fortfarande blir den typen av hantering, och det är när det är folk som rökar vid datorn. När datorn är full med gulaktigt damm, och allt i datorn är klistrigt, då blir det diskmaskin innan jag rör grejerna. Det blir inte ens felsökning innan. Jag kan leva med att bli skitig, knappt, men inte fan tänker jag bli förgiftad.

Jag har aldrig råkat ut för det, men bara tre inlägg innan det här framgår det även att folket som kladdar moderkortet fullt med "frostskyddsmedel" för att köra kompressor, eller flytande kväve, diskar sin hårdvara.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mycket elektronik-produktion tvättas i vanligt vatten, alltså inte avmineraliserad vatten (batterivatten) utan just vanligt kranvatten - det är en kostnadsfråga.

Detta kan man förvisso kanske inte göra överallt ostraffat om man tex har hårt, kalk och mineral-rikt vatten utan där kanske man måste behandla vattnet med avhärdare först.

Att ha en droppe ytspännings-sänkare (läs diskmedel eller motsvarande avsedd för framkallning av foto (kemi-foto alltså...) ) i sista badet gör att mycket vatten rinner av fort istället för att hålla sig kvar som droppar och också underlättar avrinningen om man skakar och viftar/svänger av vatten från kortet.

Nära vattenfri etanol utan denatureringsämnen som blir kvar på kortytan är lite svår att få tag på medans torr IPA (isopropylalkohol, även kallad Isopropanol) är betydligt enklare att anskaffa och binder också vatten bra - IPA startar dessutom med 100% IPA och 0% vatten , inte 96% som etanol med 4% vatten (kemisk eller fysikaliskt torkning för över 96% alkohol-halt är kostsamt när det gäller etanol).

metanol bör undvikas - det är giftigt och det tränger också genom huden (och ångorna andas in) vilket vid slabbning på större hudytor och längre tid kan få allvarliga konsekvenser - misstänker man att man ha slabbat lite väl mycket med det så är det utmärkt ursäkt att gå till barskåpet och hälla upp en rejäl en - eller tre... och sedan fortsätta kvällen med en sexpack starköl (för att bli pinknödig)...

vanlig sprit (etanol alltså) minskar och fördröjer förbränningen av metanol och kroppen får chans att hänga med bättre att rensa ut metanolen under längre tid och bilda mindre med farliga nedbrytningsprodukter (myrsyra) varav en del kanske tom. hinner pinkas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nära vattenfri etanol utan denatureringsämnen som blir kvar på kortytan är lite svår att få tag på medans torr IPA (isopropylalkohol, även kallad Isopropanol) är betydligt enklare att anskaffa och binder också vatten bra - IPA startar dessutom med 100% IPA och 0% vatten , inte 96% som etanol med 4% vatten (kemisk eller fysikaliskt torkning för över 96% alkohol-halt är kostsamt när det gäller etanol).

Om där är denatureringsmedel i skiten vågar jag inte svara på, men 96%'ig "ren" etanol säljs som biobränsle för inomhus kaminer utan skorsten, prydnads brännare osv. Jag köper det på 5L dunk just för PCB "torkning", och de sista 4%'en är betydligt mindre än vad som är på korten innan man dunkar dem i skiten, så det känns bra. Om det är 100% nödvändigt vet jag inte egentligen, men numera har vi mer vita rester efter vattnet än förr, så jag tänker fortsätta...
I grund och botten hade det gått bra med T-röd med, men det kan innehålla någon % aceton, vilket kan göra plasten flammig... Uppvägs av en svag rödton, kan tänka?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

T-röd är väldigt vattning IMHO och man ser hur oljig beläggning (denatureringen och färgämne) kryper runt i kanterna medans det dunstar och en massa vattendroppar blir kvar, länge efter...

Det viktiga är att använda 'tvätt' inte lämnar kvar några fasta sediment eller feta oljor, en koll är att lägga ut en skvätt på en väldigt ren glasyta (typ optik-yta) - blir det inga som helst rester, flammighet etc. kvar efter fullständig torkning så är det OK att använda.

något som också snabbt visar om det finns något som blir kvar är att hälla ut några droppar på glas/lins/polariserande linsfilter med antireflex-behandling - finns det minsta smuts - om det så bara är enstaka molekyl tjockt efter intorkning - så kommer det att synas i AR-behandlingen efter - ni som har moderna AR-behandlade glasögon vet vad jag menar.