Permalänk
Medlem

Råd med val av SFP-modul

Hej!

Huvudfråga: Hur listar jag ut vilken SFP-modul jag ska köpa?

Bakgrund...

Jag har grunnat den senaste veckan över hur jag ska sätta ihop nätverket i min nya lägenhet.
Tidigare har jag haft en Asus-router (RT-N66U) och det fungerade någorlunda bra, men nya lägenheten är etage och routern står på övre plan. Av uppenbara skäl finns det anledning att utöka det trådlösa nätverket.

När jag ändå är igång att köpa nytt tänkte jag slå på stort och köpa både ny router och accesspunkt (alternativet vore att bara köpa en repeater). Främst för att ha bättre roaming mellan APs och PoE.

Min tanke är att köpa en U. Edgerouter X SFP och två accesspunkter från Ubiquiti. Fibersignalen tänkte jag koppla in i routern via SFP och utnyttja den patch bay som finns i lägenheten för att skicka ut ethernet till alla rum och därifrån koppla trådlösa AP på över och nedervåning.

Jag har fastnade lite när jag kom till att hitta en SFP-modul som kan sitta mellan fiberkabeln och routern. För det första verkar det (trots att det ska vara en standard) inte fungera med vilken modul som helst i routern, sedan finns det moduler för 350-3500 kronor vilket gör mig fundersam om vad skillnaden är, och när det kommer till olika specifikationer för modulerna tappar jag helt kollen.

Är det någon som har koll på SFP-moduler, mediaomvandling, Ubiquiti Edgerouter X SFP etc. isf vore jag mycket tacksam för lite vägledning.

Om det är till någon hjälp är min ISP Ownit och i dagsläget har de gett mig en Inteno FG500 där jag kopplat in fiber via en SC-SC-kabel.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Nu vet jag inte hur en FG500 ser ut men du har ingen SFP-modul i den du kan kolla på eller att det står information om våglängd i webbguit/på lådan?

Annars misstänker jag att det är Singelmode, kolla på kabeln om det står eller om kontakterna är blåa (9/10 fall är det blåa kontakter på singlemode).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Idleworks: Hade hoppats på att det fanns en SFP-modul på intenon men det verkar vara någon speciallösning där för det går inte att dra ut/ta ut kontakten där fibern går in. På

Kontakterna är blåa ja! Fast strumpan innan kontakten är röd, har det någon betydelse?

/S

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Det borde stå på Intenon vad som behövs men jag skulle gissa på något i stil med denna:
LC
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...
SC
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

Enligt doc nedan är det singlemode transmit 1310 och receive 1470 to 1590:
https://www.intenogroup.com/wp-content/uploads/2017/02/Data-s...

Jag hade turen att jag kunde ta SFP-modulen från Inteno till ER-X SFP.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna ta en bild?
Blå/Gul kabel = Singelmode
Orange/Grå kabel = Multimode

Sen gäller det även att du säkerställer ifall ett fiberpar används eller om det är singelfiber som använder två olika våglängder. Enligt Kinghtmare är det singelfiber med olika våglängder.

Då tror jag att UF-SM-1G-S skulle passa.

Sen måste du kanske köpa SC till LC adapter.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

FG500 är ganska lätt att få isär, kolla in början av denna video:

Instämmer i tidigare inläggs tips om SFP-moduler.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Det borde stå på Intenon vad som behövs men jag skulle gissa på något i stil med denna:
LC
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...
SC
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

Enligt doc nedan är det singlemode transmit 1310 och receive 1470 to 1590:
https://www.intenogroup.com/wp-content/uploads/2017/02/Data-s...

Jag hade turen att jag kunde ta SFP-modulen från Inteno till ER-X SFP.

/Knight

Råkar du veta om den SFP som följde med din Inteno var en "Skylane Optics SBU35020DR3D000"
https://www.skylaneoptics.com/app/uploads/2017/06/SBU35020DRx...

En sådan följde med min Inteno och det skulle ju vara förträffligt om den råkade fungera med min ER-X SFP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1per:

Råkar du veta om den SFP som följde med din Inteno var en "Skylane Optics SBU35020DR3D000"
https://www.skylaneoptics.com/app/uploads/2017/06/SBU35020DRx...

En sådan följde med min Inteno och det skulle ju vara förträffligt om den råkade fungera med min ER-X SFP.

Jag kan inte svara på om det är samma tillverkare på modulerna men den kommer fungera utmärkt i din ER-X SFP.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag kan inte svara på om det är samma tillverkare på modulerna men den kommer fungera utmärkt i din ER-X SFP.

/Knight

Även testat nu och det fungerar!

Permalänk
Medlem

Jag har samma modul från skylane och har kopplat in i min er x-sfp men får ingen uppkoppling.
Har blå fiberkabel.
Körde en wizard i edgeroutern med sfp porten som dhcp port men eth5 står som disconnected i edgeos. Är det något jag behöver ha koll på som jag missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag har samma modul från skylane och har kopplat in i min er x-sfp men får ingen uppkoppling.
Har blå fiberkabel.
Körde en wizard i edgeroutern med sfp porten som dhcp port men eth5 står som disconnected i edgeos. Är det något jag behöver ha koll på som jag missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä ska bara vara så. Jag körde wizard och valde sfp som wan och det bara funkade.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Kontrollampan på routern är svart, gissar på att det är något fel på inkommande i så fall? Behöver jag höra av mig till telia som är min isp och be dem uppdatera min uppkoppling eller något? Funkar direkt nör jag kopplar in i intenon igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nä ska bara vara så. Jag körde wizard och valde sfp som wan och det bara funkade.

När började routern markera att du hade wan uppkoppling? Räckte det att du stoppade i sfp-modulen eller när du satte i kabeln, eller behövde du köra wizarden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1per:

Råkar du veta om den SFP som följde med din Inteno var en "Skylane Optics SBU35020DR3D000"
https://www.skylaneoptics.com/app/uploads/2017/06/SBU35020DRx...

En sådan följde med min Inteno och det skulle ju vara förträffligt om den råkade fungera med min ER-X SFP.

Jag har samma modell som dig men bara en stor kabelanslutning och inte svå små som på det produktbladet du har lönkat, hur ser din ut? Vad är det för version på din?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Kontrollampan på routern är svart, gissar på att det är något fel på inkommande i så fall? Behöver jag höra av mig till telia som är min isp och be dem uppdatera min uppkoppling eller något? Funkar direkt nör jag kopplar in i intenon igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag löste detta genom att byta "Speed/Duplex" ifrån "Auto negotiation" till "1000/full" på eth5 i webb-interfacet på EdgeRoutern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusU:

Jag löste detta genom att byta "Speed/Duplex" ifrån "Auto negotiation" till "1000/full" på eth5 i webb-interfacet på EdgeRoutern.

Otroligt med ett svar på en så gammal och ännu olöst fråga, stort tack! Dessvärre hjälper det inte för mig. Jag hittade din tråd på ubiquitis forum. Dör skriver du att man ska koppla in datorn i eth0. Är detta kritiskt eller kan den sitta i annan port? Jag får inte kontakt med routern på port 0 (kanske för att dne är konfad som wan nu?).

Vad har du för version på din sfp modul? Jag har revision a. I övrigt samma art nummer

Permalänk
Medlem

Hittade en annan tråd på ubiquiti forum med instruktuoner på hur man hittar sin modul i edgeos, och jag får upp min modul i alla fall. Då kan jag anta att det inte äe den som är problemet i alla fall kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Dör skriver du att man ska koppla in datorn i eth0. Är detta kritiskt eller kan den sitta i annan port? Jag får inte kontakt med routern på port 0 (kanske för att dne är konfad som wan nu?).

När routern inte är konfigurerad så kan man prata med den på eth0 med en statisk ip. Verkar som att du redan gjort "first time setup" så då gäller nog inte det, men om eth0 är konfad som wan så skulle det kanske kunna vara därför som du inte får kontakt med internet via SFP-porten?

Jag skulle göra en factory reset av routern sedan följa de stegen som jag postade om på Ubiquitys forum. Dvs. koppla in datorn i eth0 och ge datorn en fast ip, sedan köra "first time setup" wizarden och välja att SFP-porten ska vara WAN. Sedan bara ställa om den ifrån auto till 1000.

Skrivet av Pellepelikan:

Vad har du för version på din sfp modul? Jag har revision a. I övrigt samma art nummer

Hmm, verkar inte kunna se det. Vart hittade du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusU:

När routern inte är konfigurerad så kan man prata med den på eth0 med en statisk ip. Verkar som att du redan gjort "first time setup" så då gäller nog inte det, men om eth0 är konfad som wan så skulle det kanske kunna vara därför som du inte får kontakt med internet via SFP-porten?

Jag skulle göra en factory reset av routern sedan följa de stegen som jag postade om på Ubiquitys forum. Dvs. koppla in datorn i eth0 och ge datorn en fast ip, sedan köra "first time setup" wizarden och välja att SFP-porten ska vara WAN. Sedan bara ställa om den ifrån auto till 1000.

Hmm, verkar inte kunna se det. Vart hittade du det?

Ska prova med reset. Versionen står på själva sfp-modulen😊