Hjälp med köp av min första tvättmaskin

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av min första tvättmaskin

Hej!

Precis som rubriken lyder har jag bestämt mig för att införskaffa mig min första tvättmaskin till min lägenhet.
Jag bor för nuvarande ensam så de blir max 2-3 tvättar i veckan, problemet är att jag har inte en aning om vad man ska titta efter i tvättmaskiner.

centrifughastigheten ska ligga på minst 1400 har jag läst till mig, stämmer det? Jag är definitivt inte ute efter någon värstingmaskin utan en billig som gör jobbet bra helt enkelt.

https://www.elon.se/vitvaror/tvatt-tork/tvattmaskiner/whirlpo...

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/WAT283...

Kan någon av dessa vara något eller har ni andra tips?

Stort tack på förhand

Permalänk

Tvättkapaciteten på Boschen är på åtta kilo. Jag har nio-kilosvarianten av den maskinen och den är bra, tyst och stabil. Tidigare hade vi en fem-kilos electrolux som inköptes för under 3000 kr och den största skillnanden är ljudnivån.

Den höll i vår familj ca nio år innan den gick sönder, vilket får ses som acceptabelt med tanke på att de sista fyra åren använts väldigt mycket.

Nio kilos tvättkapacitet är prima om man har familj, vi är fyra, men vi klarade oss med fem kilos kapacitet även om det började bli lite jobbigt i längden.

En mindre maskin är i regel billigare och om ditt hushåll inte kommer växa snabbt så kan du spara pengar med att välja en med mindre kapacitet.

Permalänk
Medlem

@firechild

Tack, börjar få lite mer koll på det. Om man kollar överlag på tvättmaskiner för under 5000 verkar det inte skilja så mycket, är det helt enkelt bara märket/ljudnivån samt kapaciteten som skiljer de åt?

De lär väl tvätta likvärdigt?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag antar att du får plats med en frontmatad (lucka på fronten)?

Cylinda har några som är ca. 6 kg och lite grundare utvändigt. Annars är Bosch/Siemens ett säkert kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag antar att du får plats med en frontmatad (lucka på fronten)?

Cylinda har några som är ca. 6 kg och lite grundare utvändigt. Annars är Bosch/Siemens ett säkert kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes har dubbelkollat så de ska få plats!

Permalänk
Skrivet av rhyme:

@firechild

Tack, börjar få lite mer koll på det. Om man kollar överlag på tvättmaskiner för under 5000 verkar det inte skilja så mycket, är det helt enkelt bara märket/ljudnivån samt kapaciteten som skiljer de åt?

De lär väl tvätta likvärdigt?

Mvh

Jag har inte märkt av någon skillnad på hur de tvättar, rent har det alltid blivit. Dock det beror ju lite hur man hanterar kläderna. Har jag varit och cyklat ute i regn/slask så slänger jag in det i tvätten direkt istället för att låta det ligga i dagar.

Märkesmässigt skulle jag kanske undvika s.k. budgetmärken så som Candy och köra med mer etablerade tillverkare. Bosch/Siemens/Miele återfinns oftast i toppen när tvättmaskiner testas.

Permalänk

Köpte denna: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/EW6F62... i söndags och är jävligt nöjd. Tyst i både tvätt och centrifug.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tips.

https://www.tretti.se/vitvaror/tvattmaskin/frontmatad-tvattma...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Intresserad av kombinerad tvätt/torktumlare? Finns maskiner som har båda. Hade det när jag hyrde i andrahand ett år, fantastiskt smidigt. Släng in kläderna på kvällen, sätt timer och ha det tvättat och torrt lagom tills du vaknar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@callekuk såg inte dum ut faktiskt, ska in o kika på elgiganten imorgon!

@neonodia glömde skriva men vill helst köpa den direkt i butik, tack ändå!

@Zach tittade på det tidigare men känns som det blir betydligt dyrare om man vill ha en vettig. Tror jag nöjer mig med tvättmaskin för tillfället!

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet: köp en Siemens av dyrare typ som är tillverkad i Tyskland. Köp den inte på Elgiganten utan hos en lokal handlare som kan komma hem till dig och installera den och ett år senare krypa runt på ditt golv och laga eventuella fel. Du får betala mer än det billigaste på Prisjakt men du sparar en massa pengar när handlaren byter en komponent för en femhundring istället för att du får dra till Elgiganten igen och köpa en ny maskin för 4k som håller ett år till. Vitvaror som jävlas är det värsta som finns till att förstöra vardagen och det tog alltför lång tid innan jag lärde mig ovanstående...

Permalänk
Medlem

50 spänn och du kan läsa ett råd och rön test

Miele brukar vara topp
Bosch/Siemens riktigt bra. Bosch har hög nöjdhetsindex i Norge i en "långtidsundersökning"

Electrolux kan ibland vara bra och ibland kör de med "Planned obsolescence" t.ex. ha underdimensionerade kondensatorer till köksfläktar så att den slutar fungera efter garantin, och deras support vill att man ska byta ut hela fläkten istället föra att bara byta en kondensator för några tior