Permalänk

Problem med Asus AC66U!!!!

Tjenare!
Jag skulle vilja ha lite hjälp eller tips på vad som kan vara fel med mitt fibernät/router(nyinköpt).
Får bara ut 10mbit av mina 500mbit som jag har beställt av Fastbit? Dom påstår att inget är fel med deras grejer alltså fiberbox och fibern in i huset!

Har provat att koppla såhär:
1. Fiberbox---->Bärbardator = detta ger 98mbit pga av för dåligt nätverkskort!
2. Fiberbox---->AC66U(router)---->Bärbardator = 10mbit
3. Fiberbox---->Min Gamingdator = ingen anslutning alls!
4. Fiberbox---->Router---->Gamingdator = 10mbit

Fiberbox = Genexis Gigabit

Har provat alla kombinationer med sladdar även en annan router med samma symptom?!
Sladdar är av Cat5e och en Cat6

Men en tanke jag hade på detta va att deras fiberbox bara är kopplad till en MAC Adress alltså den bärbara datorn som jag kopplade in först, kan de va så? (har ej frågat Fastbit än)

Mvh Sebastian

Permalänk
Vila i frid

Vad säger länkhastigheten för respektive nätverkskort/ansluten enhet?

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vad säger länkhastigheten för respektive nätverkskort/ansluten enhet?

Mätt genom bredbandskollen, och via routern står de samma som på bbk!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Alltså men lixom, vad rapporteras för fysisk länkhastighet mellan Asus router och respektive dator, dvs 10 Mbit, 100Mbit eller 1000Mbit? Inte den uppmätta hastigheten.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Alltså men lixom, vad rapporteras för fysisk länkhastighet mellan Asus router och respektive dator, dvs 10 Mbit, 100Mbit eller 1000Mbit? Inte den uppmätta hastigheten.

Det står connected Lan Port 1 och 100mbps!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sebben912:

Det står connected Lan Port 1 och 100mbps!

Skickades från m.sweclockers.com

Då är ansluten dators NIC en 20 år gammal snikvariant (gigabit-definitionen publicerades 1999), kabeln trasig eller NIC'et hårdställt till 100 Mbit.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Då är ansluten dators NIC en 20 år gammal snikvariant (gigabit-definitionen publicerades 1999), kabeln trasig eller NIC'et hårdställt till 100 Mbit.

svårt att tro att datorn är nåt fel på eftersom den har klarat 100mbit nät innan och även så kablarna!

Permalänk
Medlem

@sebben912: Att du inte får någon anslutning alls till din gaming dator kan bero på MAC spärr på 2 adresser vilka är tagna av router och laptop, dom brukar släppa efter ett tag om man inte använder dom.

Sen att du får låg hastighet efter routern kan bero på olika saker.
Är det via kabel eller wifi?
Din fiberbox, har den integrerad router funktion?
Det är aldrig bra att köra 2 routers efter varandra.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@sebben912: Att du inte får någon anslutning alls till din gaming dator kan bero på MAC spärr på 2 adresser vilka är tagna av router och laptop, dom brukar släppa efter ett tag om man inte använder dom.

Sen att du får låg hastighet efter routern kan bero på olika saker.
Är det via kabel eller wifi?
Din fiberbox, har den integrerad router funktion?
Det är aldrig bra att köra 2 routers efter varandra.

Har provat både kabel och Wifi och dom visar ~10mbit på bredbandskollen, får hoppas att de släpper med Mac adresserna om de nu är de då!
Ska höra av mig till Fastbit på måndag och se vad dom säger om de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Såg nu att Wan porten står i Linkstate 100Mbps??! går de att ändra?
Och Lanporten är i 1Gbps!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sebben912: Kan du länka till exakt vilken "fiberbox" du har?

Permalänk

@MacAllan: skickar en länk på google hur den ser ut! https://goo.gl/images/w3UZK7

Permalänk
Medlem

@sebben912: Ser ju ut att vara en mediakonverter utan router funktion, varför det då blir dålig hastighet med routern vet jag inte.
Du får kolla så där inte är någon begränsning i inställningarna.

Permalänk

@MacAllan: Tack för svar! den är nästan likadan såg jag nu

men har letat överallt känns de som efter begränsningar

Permalänk
Medlem

@sebben912:
Logga in på routern och kolla under wan/status, vet inte exakt vart det finns. Där står det vilken hastighet den är uppkopplad emot. Sen kan man även (inte 100 om det gäller alla enheter) se på lampan bredvid nätverkskabeln om det lyser grönt/gult. Grönt = gigabit, gult = 100 mbit. Medans du felsöker så koppla in så lite saker som möjligt. Börja med fiberkonverter och en "ny" dator med gigabit nic obs! Testa alltid med KABEL tills du hittat problemet. Dvs ditt alternativ 1 i listan. Om det inte rör wifi då.
Kolla om det kan gå att logga in på fiberkonvertern, troligen går det väl inte. Om den visar 100 mbit redan där isf så har nog inte din operatör uppgraderat dig till 500/gigabitkoppling. Mao du behöver ringa dem och fråga.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: har ju provat allt de där med min dator och har inga mer datorer att prova med! allt är provat med Sladd i första hand!
och Fastbit kunde se att de gick fram 500mbit till fiberboxen och så fort jag kopplade på routern så blev de 10mbit enligt dom också, men dom kunde inte svara på varför för de låg i mitt intresse enligt dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebben912:

@fragwolf: har ju provat allt de där med min dator och har inga mer datorer att prova med! allt är provat med Sladd i första hand!
och Fastbit kunde se att de gick fram 500mbit till fiberboxen och så fort jag kopplade på routern så blev de 10mbit enligt dom också, men dom kunde inte svara på varför för de låg i mitt intresse enligt dom

Så du har testat med en dator som klarar gigabit lan? Vad visar datorn för länkhastighet när du kopplar i sladden direkt från fc till datorn? Visar den 100 mbit så är det något galet med fc. Visar den gigabit så fungerar allt dit och du sak få dina 500 mbit direkt i pcn. Nästa problem (om det är ntåt) är att få samma speed i din router. Har inte kollat specsen på den asusen, men den klarar gigabit hastigheter wan/lan?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebben912:

@fragwolf: har ju provat allt de där med min dator och har inga mer datorer att prova med! allt är provat med Sladd i första hand!
och Fastbit kunde se att de gick fram 500mbit till fiberboxen och så fort jag kopplade på routern så blev de 10mbit enligt dom också, men dom kunde inte svara på varför för de låg i mitt intresse enligt dom

Är du säker på att routern har kopplats i rätt port på fiberboxen?
Kan ju vara så att vissa portar är spärrade till 10 mbit och inte avsedda för internetuppkoppling.

Permalänk

@fragwolf: jag har som sagt ingen dator mer än den bärbara som svarar direkt i fiberboxen, och den visar 98mbit...
Specsen på routern ska klara 1750mbit enligt utsidan på lådan

Permalänk

@MacAllan: jag kopplade i den porten Fastbit sa att jag skulle koppla till

Permalänk

Du har ingen annan enhet som man kan mäta med? En mobil som kan köra Bredbandskollens app eller liknande? Mobiler brukar visserligen inte få så bra resultat på hastighetstester, men bättre än 10Mbps brukar jag få

Permalänk
Medlem

@sebben912: Ok, har du provat återställa alla inställningar på routern?
Har du senaste FW i routern?

Finns ju en inställning där man kan begränsa bandbredden, trafikhanteraren, använder du den inte till annat så stäng av om den är på.

Är routern ny eller har du använt den tidigare så du vet den fungerar som den skall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seiryuu-sama:

Du har ingen annan enhet som man kan mäta med? En mobil som kan köra Bredbandskollens app eller liknande? Mobiler brukar visserligen inte få så bra resultat på hastighetstester, men bättre än 10Mbps brukar jag få

Blir ju svårt att koppla mobilen direkt till fiberboxen och om det nu är routern som ger problemet hjälper det inte med att ansluta en mobil, TS har ju fått samma resultat med 2 olika datorer bakom routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebben912:

@fragwolf: jag har som sagt ingen dator mer än den bärbara som svarar direkt i fiberboxen, och den visar 98mbit...
Specsen på routern ska klara 1750mbit enligt utsidan på lådan

De 1750 är nog totala bw genom wifi med 2,4+5 ghz? Om du får 98 mbit direkt från fc så kommer du aldrig få mer genom routern. Du behöver ha en enhet med kabel som stödjer gigabit lan och testa med innan du fortsätter med något annat.

Visa signatur

.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sebben912:

@MacAllan: jag kopplade i den porten Fastbit sa att jag skulle koppla till

Vad hindrar dig från att prova andra portar och annan kabel för att felsöka länkhastigheten? Du ska ha 1 Gbit (1000 Mbit) via kabel.

Permalänk

Asså mitt gamla nät i lägenheten jag bodde i förut va ju 100mbit och de fixar de ju... och jag har provat två olika routers nu, alltså även den routern jag hade i lägenheten men båda ger bara 10mbit de måste ju va nån begränsning från fiberboxen till routern eftersom allt har funkat förut till minst 100mbit...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vad hindrar dig från att prova andra portar och annan kabel för att felsöka länkhastigheten? Du ska ha 1 Gbit (1000 Mbit) via kabel.

Jag provade en annan utgång i fiberboxen häromdagen men sen kom fakturan på två st 500mbits bredband....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebben912:

Asså mitt gamla nät i lägenheten jag bodde i förut va ju 100mbit och de fixar de ju... och jag har provat två olika routers nu, alltså även den routern jag hade i lägenheten men båda ger bara 10mbit de måste ju va nån begränsning från fiberboxen till routern eftersom allt har funkat förut till minst 100mbit...

Skrivet av sebben912:

Jag provade en annan utgång i fiberboxen häromdagen men sen kom fakturan på två st 500mbits bredband....

Detta låter inte rätt, tror mer och mer att det är något fel på din fiberbox.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vad hindrar dig från att prova andra portar och annan kabel för att felsöka länkhastigheten? Du ska ha 1 Gbit (1000 Mbit) via kabel.

Skrivet av MacAllan:

Detta låter inte rätt, tror mer och mer att det är något fel på din fiberbox.

Uppdatering!!
har provat att koppla in i Port 2 i fiberdosan! och där visar routern 1gbit på Linkstaten, dock finns inget internet på den porten!