FläktClockers: hur håller ni era hem svalna i hettan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixtyeight:

Källare = Winning

Jepp, farsans källare brukar hålla ca 18 grader så jag sover alltid där när jag hälsar på. Hur skönt som helst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För att hålla tempen i ett rum med evaporativ kyla så måste luftvolymen hela tiden bytas ut mot torrare och troligen varmare luft då förutom att kyla sig själv - också skall ta hand om en ganska avsevärd värmeflöde via fönster och genom väggar och det handlar om flera kW även om man har persienner eller ännu bättre markiser som hindrar solen genom fönstren.

Till detta har man en hel del magasinerad värme i lägenheten motsvarande tonvis med byggmaterial när man väl slår på kylan och när det börja bli nedkylt, allt ökande värmeläckage genom golv, tak och väggarna från grannar (som är mycket sämre isolerat än mot ytterväggarna) och förstås mot utsida...

med andra ord köper man en portabel AC - minst 10000 BTU, helst 12000 BTU men innebär också rejält grova slangar ut....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vem fan köper en fläkt för närmare 4 tusen? För det priser får du en helt ok portabel AC.

Skrivet av xxargs:

håller med - för dom pengarna skall man ha något med kompressor som kyler luften.

men att man väljer fläkt beror nog på att man inte har koll/föreställer sig hur mycket mer 'komfort' en portabel AC ger för pengarna, och jag skulle nog säga - en gång AC, aldrig tillbaka till enbart fläktar mer...

Jag tittade på AC men problemet är att jag hade ingen bra lösning för utblåset, sen ville jag ha en som jag kunde styra över IR.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MR. Raul:

Vad är vitsen med en luftkylare som kyler 15-20 kvm, om man nu måste ha ett fönster eller och en dörr öppen för att ha god ventilation och byta ut luften i rummet men samtidigt släppa in varmluft utifrån?
Typ denna: https://www.gransbygden.se/cs10xe-cs10xe?utm_source=pricerunn...

Luften som åker ut via slangen är varmare än uteluften, så visserligen tas det luft utifrån som behöver kylas, men kyleffekten är större än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har bergvärme med ett extra kylaggregat (agget ser ut som innedelen till luft-luft system). Den klarar inte av att kyla hela huset på 170m2 men hjälper en hel del. Sen är en fördel att jag "värmer" upp bergvärmehålet på sommaren.

Så från bergvärmepumpen till kylagget så är kylmediat 6-8 grader, returen brukar ligga runt 30 grader. Från bergvärmepumpen till borrhålet 10-12 grader, retur 6-8 grader.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Så här kan man ju också göra. Verkar dock inte gå hem hos alla i familjen.
Och med tanke på hur det låter, så hade jag nog föredragit 65 decibel från en portabel AC...
https://youtu.be/VBRxJdEv650

Jag ska vara ärlig, jag har genom åren haft denna tanke flera gånger. En uppblåsbar pool i vardagsrummet, men tycker vattenläckage risken var för stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ställ flaskorna på någonting som håller kondensen borta från den klassiska parketten. Det vore trist att få fläckar på golvet av funkten

#17476112

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Luften som åker ut via slangen är varmare än uteluften, så visserligen tas det luft utifrån som behöver kylas, men kyleffekten är större än så.

idag 11:49 Läs detta inlägg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MR. Raul:

idag 11:49 Läs detta inlägg

Ingen utluft?
Då finns två alternativ, vatten från kranen som hettas upp och åker i vasken, ett skapligt alternativ med tanke på att vatten kostar ca 20 kr kubiken, vilket motsvarar grovt räknat 1000 kubik luft (mycket grovt räknat men vikten stämmer hyfsat).

Alternativ två är att låta vatten dunsta i luften, då kyls den, men luftfuktigheten ökar och då blir det svettigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang. avfuktningsfunktionen på min portabla AC.

Hittade en antik (10 år) gammal portabel AC i förrådet som faktiskt verkar funka...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=170894 här är den

Min fråga, den verkar fortfarande kyla lika effektivt när jag ställer in den på Avfuktning istället för Kylning. Man ställer fortfarande in temperatur osv, och luften ut är fortfarande brännande varm i röret.

Jag har lite problem med ohyra i hemmet (silverfiskar i alla rum osv...), borde jag kanske köra avfuktningsläget istället för kylning, om båda verkar göra samma sak?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chromatic:

Har en fråga ang. avfuktningsfunktionen på min portabla AC.

Hittade en antik (10 år) gammal portabel AC i förrådet som faktiskt verkar funka...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=170894 här är den

Min fråga, den verkar fortfarande kyla lika effektivt när jag ställer in den på Avfuktning istället för Kylning. Man ställer fortfarande in temperatur osv, och luften ut är fortfarande brännande varm i röret.

Jag har lite problem med ohyra i hemmet (silverfiskar i alla rum osv...), borde jag kanske köra avfuktningsläget istället för kylning, om båda verkar göra samma sak?

Själv kör jag med avfuktning, den går lite mindre hårt då och det räcker för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Har bergvärme med ett extra kylaggregat (agget ser ut som innedelen till luft-luft system). Den klarar inte av att kyla hela huset på 170m2 men hjälper en hel del. Sen är en fördel att jag "värmer" upp bergvärmehålet på sommaren.

Så från bergvärmepumpen till kylagget så är kylmediat 6-8 grader, returen brukar ligga runt 30 grader. Från bergvärmepumpen till borrhålet 10-12 grader, retur 6-8 grader.

Detta är den överlägsna lösningen för alla hus med bergvärme. Jag har en större takmonterad fläktkonvektor, 11kW kyleffekt, så den klarar definitivt att kyla hela huset. Går nonstop Mars-Sept på lågt varvtal. Eftersom kylningen är gratis "frikyla" från borrhålet är kostnaden låg, ca 100W för fläkt och cirkulationspump. Du kan alltid montera flera fläktkonvektorer om en inte räcker. Om du inte snålade med djupet på borrhålet förstås..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Öppna fönster i rummen där solen ej står på, sen en fläkt som suger in kalluft från dessa rum till de varmare rummen.

Om det är varmare luft ute än inne är det bättre att stänga alla fönster

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har en fråga ang. avfuktningsfunktionen på min portabla AC.

Hittade en antik (10 år) gammal portabel AC i förrådet som faktiskt verkar funka...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=170894 här är den

Min fråga, den verkar fortfarande kyla lika effektivt när jag ställer in den på Avfuktning istället för Kylning. Man ställer fortfarande in temperatur osv, och luften ut är fortfarande brännande varm i röret.

Jag har lite problem med ohyra i hemmet (silverfiskar i alla rum osv...), borde jag kanske köra avfuktningsläget istället för kylning, om båda verkar göra samma sak?

Mycket Silverfiskar tyder på fuktproblem, men du ska nog hitta anledningen istället för att avfukta luften. Hade samma problem, och då var orsaken grålummspapp direkt ovanpå platta mot mark. Den sög åt sig fukt och det kryllade av silverfisk under trägolvet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Att hålla det svalt går inte, helt omöjligt.

Har solfilm på fönsterna och tjocka solavvisande gardiner, dom tar väl lite.
Annars har jag 3 fläktar som går typ alltid vid datorn för "svalka" mig.
Men det kyler ju inte ner något

Väntar ut sommaren och längtar till hösten

Fläktarna kyler faktiskt ned dig. Det hjälper ännu bättre om du är fuktig, ex blött hår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

Fläktarna kyler faktiskt ned dig. Det hjälper ännu bättre om du är fuktig, ex blött hår

Skickades från m.sweclockers.com

Menar att det inte kyler ner temperaturen i lägenheten något.
Och jo jag har ofta en blöt handduk runt nacken osv nu under den sjuka hettan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lunjoc:

Om det är varmare luft ute än inne är det bättre att stänga alla fönster

Skickades från m.sweclockers.com

Därför jag skrev att man ska öppna de fönster som står i skugga.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Därför jag skrev att man ska öppna de fönster som står i skugga.

Hjälper ju inte alltid, speciellt inte dessa dagar där det varit 30-32 grader ute i skuggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

Mycket Silverfiskar tyder på fuktproblem, men du ska nog hitta anledningen istället för att avfukta luften. Hade samma problem, och då var orsaken grålummspapp direkt ovanpå platta mot mark. Den sög åt sig fukt och det kryllade av silverfisk under trägolvet

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för hjälpen, i mitt fall är det väl någon enstaka fisk man ser ibland kila över golvet när man tänder ljuset... Har hört att man eventuellt kan ta det på hemförsäkringen men är inte så insatt i hur det funkar, eller vad det kostar att få hit anticimex.

Permalänk
Medlem

Har haft sovrumsfönstret vidöppet hela natten. Fortfarande 28°C inne som i går mitt på dagen trots att det är bara 22°C ute.
Jag tror att orsaken är att det har också varit vindstilla och sovrumsdörren varit stängd så luften har inte kunnat bytas ut.

Har inte kunnat sova ordentligt pga alla ljud utanför under natten och att jag varit fuktig och svettig pga värmen och den fukt (kondens när temperaturen sjunkit) som kommit in via fönstret. I går hade jag planerat en cykeltur nu men jag orkar inte för jag har ingen ork och har gröt i huvudet.

Edit: Jag är van vid att grannen lovat att inte vara ute och röka på nätterna utanför mitt fönster så att jag skulle kunna vädra då, men de har varit väldigt dåliga på att hålla det. Därför är jag van vid att ligga på helspänn och bara vädra i någon timme eller två per natt medans jag lyssnar på ljud som indikerar att någon av dem är på väg ut för att tända en cigg.
Nu skulle familjen vara bortrest över helgen så jag skulle kunna vädra hela tiden nu och slappna av. Men det var svårare att slappna av än vad jag trodde.
Till råga på allt kom dotterns pojkvän kom över och satte sig på balkongen och rökte nu. Så nu har jag inte bara 28° varmt inhomhus utan också 70% luftfuktighet och tobaksrök och jag har inte kunnat sova och min planering för helgen är förstörd.
/end rant

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Hjälper ju inte alltid, speciellt inte dessa dagar där det varit 30-32 grader ute i skuggan.

Man får ju tänka med hjärnan.. är det varmare ute så ska man ju inte släppa in värmen..

Är det kallare i skuggan än inne så hjälper det ju att släppa in kylan där det är svalare, såklart..

Vad vill du ha sagt?

Eller har jag än en gång blivit utsatt för ett troll som bara tar folk slumpmässigt och börjar skriva strunt med?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

då jag bor i en vindslägenhet, och den som har gått upp på en vind en varm sommardag vet ju hur varmt det är där, värmen stannar kvar på vinden dygnet runt, så en väldigt kraftfull portabel ac från honeywell som körs med jämna mellanrum dagtid, och en stående fläkt som alltid är på. på natten så ställer jag acn på 24grader och när den känner att tempen är där så stänger den av kompressorn och bara blåser luft och blir väldigt mycket tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Man får ju tänka med hjärnan.. är det varmare ute så ska man ju inte släppa in värmen..

Är det kallare i skuggan än inne så hjälper det ju att släppa in kylan där det är svalare, såklart..

Vad vill du ha sagt?

Eller har jag än en gång blivit utsatt för ett troll som bara tar folk slumpmässigt och börjar skriva strunt med?

Du skrev från början att man skulle öppna fönster där det var skugga, det är inte tillräckligt specifikt och har de senaste veckorna inte fungerat alls då det dagtid varit riktigt varmt ute i skuggan under dagtid. Skall man ge råd är det viktigt att man ger rätt råd.

Permalänk
Medlem

Inköp begagnad portabel AC, kostar 1000kr eller mindre, kör den 1 timme åt gången.

Över natten låter du den vara på, slår automatiskt av sig själv när tempen blir X o startar av sig själv när tempen höjs igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Stämmer bra.

Ökar man luftfuktigheten men bibehåller temperaturen så upplever man trots detta en ökad temperatur.

Hög luftfuktighet = allt känns klibbigt = väldigt obehagligt.
Låg luftfuktighet = värmen känns inte lika mycket = mycket lättare att vistas inomhus.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Har haft sovrumsfönstret vidöppet hela natten. Fortfarande 28°C inne som i går mitt på dagen trots att det är bara 22°C ute.
Jag tror att orsaken är att det har också varit vindstilla och sovrumsdörren varit stängd så luften har inte kunnat bytas ut.

Har inte kunnat sova ordentligt pga alla ljud utanför under natten och att jag varit fuktig och svettig pga värmen och den fukt (kondens när temperaturen sjunkit) som kommit in via fönstret. I går hade jag planerat en cykeltur nu men jag orkar inte för jag har ingen ork och har gröt i huvudet.

Edit: Jag är van vid att grannen lovat att inte vara ute och röka på nätterna utanför mitt fönster så att jag skulle kunna vädra då, men de har varit väldigt dåliga på att hålla det. Därför är jag van vid att ligga på helspänn och bara vädra i någon timme eller två per natt medans jag lyssnar på ljud som indikerar att någon av dem är på väg ut för att tända en cigg.
Nu skulle familjen vara bortrest över helgen så jag skulle kunna vädra hela tiden nu och slappna av. Men det var svårare att slappna av än vad jag trodde.
Till råga på allt kom dotterns pojkvän kom över och satte sig på balkongen och rökte nu. Så nu har jag inte bara 28° varmt inhomhus utan också 70% luftfuktighet och tobaksrök och jag har inte kunnat sova och min planering för helgen är förstörd.
/end rant

Vi är ungefär i samma sits.
Går inte få ner tempen i min lägenhet ens på natten fast med öppna fönster.
Problemet nr2 är att ofta kan jag inte ens ha dom öppna, dom under mig är icke svenskar som alltid har massa folk över, och helgerna har dom fest varje fre, lör.
Dom hänger ut från fönsterna och röker konstant.

Sen skriker dom och tjoar konstant också.

Somnade kl 04 inatt, med stänga fönster och öronproppar, i 31c eftersom jag inte kan ha något fönster öppet.

Ringt störningsjouren på dom 2 gånger, men nu vågar jag inte mer.
Hört dom prata om mig, att dom vill skära mig, "ta hand om den där svennejäveln ovanför" osv (dom pratar svenska mestadels och är inte direkt tysta av sig så man hör allt dom snackar om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vi är ungefär i samma sits.
Går inte få ner tempen i min lägenhet ens på natten fast med öppna fönster.
Problemet nr2 är att ofta kan jag inte ens ha dom öppna, dom under mig är icke svenskar som alltid har massa folk över, och helgerna har dom fest varje fre, lör.
Dom hänger ut från fönsterna och röker konstant.

Sen skriker dom och tjoar konstant också.

Somnade kl 04 inatt, med stänga fönster och öronproppar.

Ringt störningsjouren på dom 2 gånger, men nu vågar jag inte mer.
Hört dom prata om mig, att dom vill skära mig, "ta hand om den där svennejäveln ovanför" osv (dom pratar svenska mestadels och är inte direkt tysta av sig så man hör allt dom snackar om)

Aj det låter inte alls trevligt! Jag har själv varit ute för att bli störd nattetid under ett helt halvår och jag blev sjuk av skiten. Alltså du må nog prata med din hyresvärd i alla fall och säga att du hört dom prata om dig på det sättet som du säger. Har du en rimlig hyresvärd kan ni säkert komma fram till någon sorts plan. Min hyresvärd gjorde tyvärr inget annat än att se efter sina egna intressen så hoppas du har en annan typ av hyresvärd.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Vi är ungefär i samma sits.
Går inte få ner tempen i min lägenhet ens på natten fast med öppna fönster.
Problemet nr2 är att ofta kan jag inte ens ha dom öppna, dom under mig är icke svenskar som alltid har massa folk över, och helgerna har dom fest varje fre, lör.
Dom hänger ut från fönsterna och röker konstant.

Sen skriker dom och tjoar konstant också.

Somnade kl 04 inatt, med stänga fönster och öronproppar, i 31c eftersom jag inte kan ha något fönster öppet.

Ringt störningsjouren på dom 2 gånger, men nu vågar jag inte mer.
Hört dom prata om mig, att dom vill skära mig, "ta hand om den där svennejäveln ovanför" osv (dom pratar svenska mestadels och är inte direkt tysta av sig så man hör allt dom snackar om)

Ta med dig några kompisar och slå sönder alla där inne och kasta ut deras möbler från fönstret. Löst.

Ursäkta våldet men hade exakt likadant och enda lösningen var detta eller flytta som jag tillslut kunde göra. Vakter var ute varje helg men det var en "kommunplacerad" familj som ej går vräka i detta land.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ringt störningsjouren på dom 2 gånger, men nu vågar jag inte mer.
Hört dom prata om mig, att dom vill skära mig, "ta hand om den där svennejäveln ovanför" osv (dom pratar svenska mestadels och är inte direkt tysta av sig så man hör allt dom snackar om)

Låter rätt allvarligt. Om de säger så så att du hör det så skulle det kunna räknas som olaga hot.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Vi är ungefär i samma sits.
Går inte få ner tempen i min lägenhet ens på natten fast med öppna fönster.
Problemet nr2 är att ofta kan jag inte ens ha dom öppna, dom under mig är icke svenskar som alltid har massa folk över, och helgerna har dom fest varje fre, lör.
Dom hänger ut från fönsterna och röker konstant.

Sen skriker dom och tjoar konstant också.

Somnade kl 04 inatt, med stänga fönster och öronproppar, i 31c eftersom jag inte kan ha något fönster öppet.

Ringt störningsjouren på dom 2 gånger, men nu vågar jag inte mer.
Hört dom prata om mig, att dom vill skära mig, "ta hand om den där svennejäveln ovanför" osv (dom pratar svenska mestadels och är inte direkt tysta av sig så man hör allt dom snackar om)

Du får rösta rätt i valet helt enkelt t.ex så lovar miljöpartiet bättre väder kanske är något om man har problem med värmen.