Permalänk

Ny 55 tums tv runt 10k råd sökes

Hej allihopa!
Efter att min gamla trotjänare till tv till slut började säcka ihop igår efter ca 10 år så är det dags för en ersättare.

Tvn används till streaming av sport,youtube, Netflix och HBO, lite ps4 spelande samt ganska lite konventionellt tv tittande.
Är ute efter efter 50-55 tum och är beredd att lägga runt 10-11k som max.

Efter lite gogglande lutar det i dagsläget åt denna tv https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/sony-kd...

Är öppen för andra förslag och all hjälp uppskattas.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag säger lägg på lite extra och få det bästa för pengarna:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/OLED55B7V/lg-55-...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jag säger lägg på lite extra och få det bästa för pengarna:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/OLED55B7V/lg-55-...

Hade gärna satsat på en oled, men är lite nojig över inbränningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag säger lägg på lite extra och få det bästa för pengarna:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/OLED55B7V/lg-55-...

Ja, detta är tveklöst det bästa köpet! Fantastisk tv till ett fantastiskt pris! Dessutom med 5 års garanti...

Permalänk

Jag har haft den Sony du länkar till i två månader och den e grym😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Hade gärna satsat på en oled, men är lite nojig över inbränningar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har LG'n och har inte upplevt det. Den är fantastisk! Svärtan är den bästa... gränsnittet och fjärkontrollen utklassar samsungs motsvarighet.

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Jag har LG'n och har inte upplevt det. Den är fantastisk! Svärtan är den bästa... gränsnittet och fjärkontrollen utklassar samsungs motsvarighet.

Har googlat vidare lite och det verkar ju som väldigt allt eller inget, vissa påstår sig ha fått inbränningar efter 1 timme medans andra aldrig ser en tillstymmelse, har du haft någon statisk bild under en längre tid på din oled?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Har googlat vidare lite och det verkar ju som väldigt allt eller inget, vissa påstår sig ha fått inbränningar efter 1 timme medans andra aldrig ser en tillstymmelse, har du haft någon statisk bild under en längre tid på din oled?

Skickades från m.sweclockers.com

Inbränning lär inte hända på 1 timme. Folk vet väl inte skillnaden mot "Burn in" och "Image retention". Tillfällig "Image retention" är hur lätt som helst att se och återskapa. Räcker att lägga upp en stor vit text på mörk bakgrund, vänta några minuter och sådan kommer man se texten svagt "tillfälligt inbränd". Försvinner direkt efter att någon annan bild visas en liten stund. Detta beteendet stör ingenting vid normal användning, till skillnad mot t.ex. dålig svärta som flesta LCD lider av där det är ett synligt problem hela tiden.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

När alla OLED trådar på teknikforumen slutar handla om banding eller tint så ska jag köpa en OLED, innan dess kommer jag inte testa OLED igen. Då tar jag hellre lite blooming.

Ska lägga till att jag själv testat 3 generationer OLED

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

När alla OLED trådar på teknikforumen slutar handla om banding eller tint så ska jag köpa en OLED, innan dess kommer jag inte testa OLED igen. Då tar jag hellre lite blooming.

Ska lägga till att jag själv testat 3 generationer OLED

Får man fråga vilka modeller det var? Har själv en LG OLED65E6V inköpt januari 2017 och har hittills inga problem, trots att jag har den på många timmar per dag. Om man dessutom minskar ned på kontrast, ljusstyrka samt OLED-LJUS på kvällstid så minimerar man risken för problem. Det finns bildlägesinställningar som man kan anpassa manuellt så det blir enkelt att växla för olika tittarmiljöer.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Äger också 55 LG oled och kan inte rekommendera den nog, spelar en hel del på den och aldrig upplevt någon inbränning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Hade gärna satsat på en oled, men är lite nojig över inbränningar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft min i 2 år. Alltså den LG OLED modellen som kom för 2 år sen
Har aldrig sett någon inbränning på skärmen.
Och dessa nya ska vara ännu bättre på det

Jag skulle inte köpt något annat än Oled idag

Permalänk

Efter lite funderande så lutar det nog åt oleden ändå, tack för alla tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa B7V så var den slut men C7V fanns för samma pris så det blev en sådan istället
Ångrar det inte

Permalänk
Medlem

du kommer inte ångra dig Har själv LG 55 B7an.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Måste bara dela med mig av detta stannade till för att titta på tvn på väg hem från jobbet, och vad ser jag? Jo 2 stora ringar inbrända i visningsexet på Elgiganten xD
Antagligen har den väl fastnat på visningsloopen eller nåt men ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hairymale: Inte fastnat men dom står alltid på i butiks demo loppen så det kan inte anses som normalt användande.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.