Permalänk
Medlem

Hjälp med val av router/accesspunkt.

Hej. Jag vet att den fråga dyker upp ganska ofta, men skulle ändå vilja starta en tråd för att få hjälp.
Jag tänkte nu ta tag i att få bättre wifi hemma då dom övriga familjemedlemmarna klagar.

Mitt 4G har börjat sakta av det senaste året tyvärr och killen på supporten rekommenderade mig att byta ut min router jag har idag mot en lite nyare. Har legat som bäst mellan 40-45mbit ner, och idag brukar jag ligga runt 20mbit. Vilket ändå är rätt ok. Kan tillägga att jag laddar hem en hel del och nyttjar nätet ganska mycket, samt med tonårsbarn som ska hänga på youtube så mycket dom kan.

Så här ser det ut idag.
På övervåning sitter det en D-Link DWR-923 4G router. Antennerna på denna är utbytt mot 2st poyting antenner (riktantenner på taket). DWR-923 är ställd som router och "sköter" det trådlösa på övervåningen. Från DWR går det CAT6 kabel till vardagsrummet på undervåningen och är kopplad till ASUS RT-N12. Denna är satt i läge som AP, och "sköter" det trådlösa på undervåningen. Från RT-N12 går det även kabel till min stationära dator (ca 5 meter från vardagsrummet).

Utrustningen jag har är gammal och har N-teknik. AC-tekniken bör ju göra att det går betydligt mycket fortare.
I datorrummet har jag idag en stationär som jag vill köra på kabel för bättre stabilitet, men även en liten hemmaserver ska skruvas upp i dagarna, och även den vill jag ha via kabel.

Jag har funderat kring lite olika lösningar, men vill gärna bolla med er.

1. Byta ut DWR-923 till annan 4G router (tyvärr finns det inte så många att välja på med inbyggt modem). Jag har tittat på TP-Link MR400 (AC1350, samt gigabit lan). Efter det byta RT-N12 i vardagsrummet till en riktigt AP, men jag vill gärna ha en med portar också för att få sladd till datorrum. Jag har även varit inne på om jag ska ha 2st på undervåning för att slippa dra en extra nätverkskabel in till datorrummet. Alltså en i vardagsrum, och en i datorrum.

2. Ha kvar DWR-923, men köra den i bryggat läge till en ny "vanlig" router och ha DWR som endast modem. Hur blir kvalité och hastighet då istället för att byta den till en router med inbyggt modem?

3. Ha kvar DWR som den är idag och endast byta på undervåning, men DWR har endast 100mbit portar och då tappar jag väl hastighet mellan under och övervåning? Har tittat på ASUS RT-AC68U, men den har ungefär samma pris som TP-Link med inbyggt modem.

Jag har sökt lite och många rekommenderar Ubiquiti som AP, men dom verkar vara mest för enbart trådlöst. Jag vill ju även kunna dela via kabel till stationära prylar.

Har tittat på ASUS RT-AC53, men den ligger kanske i underkant? Detta ska vara en 3-1 och kan ställas rom router/ap/repeter. Antingen så har man en sån på övervåning som router (DWR i bryggat läge) och en likadan i vardagsrum som AP.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac53...

Vad tycker ni? Helst vill man hålla låg budget, men samtidigt har man snålat på utrustning dom senaste 5-6åren så det är samtidigt värt att investera lite mer så det funkar, men då jag måste ha flera saker drar totalsumman iväg lite.

Som ni kanske märker är jag väldigt osäker på vad man ska investera i. Hade det bara varit en router eller ap man behövde hade det inte varit lika svårt men när man ska ha mer så blir det lite svårare.

Vad tycker ni? Stort tack på förhand

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Hur man än vrider och vänder på det så lär ju 4G modemet vara den största flaskhalsen i ditt nätverk, särskilt om du skulle vilja uppgradera övrig hårdvara.

Vad får du för typ av hastigheter via 4G modemet och du kopplar med kabel direkt till DWR-923?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10