Exchange on-prem, jobb, framtid?

Permalänk

Exchange on-prem, jobb, framtid?

Hej!

Jag har en del frågor kring Exchange och mailsystem on-prem.

Jag jobbar just nu på ett IT-företag som har ett 20-tal kunder med cirka 100 anställda.
Vi arbetar mycket med att hantera våra kunders hela it-infrastruktur och kunderna innefattar bla. nyskapande företag, retail, kommuner och en del andra specialare. Företaget expanderar i hyfsad fart och har mål som är stora.

För min del så ingår jag i ett utav kommunteamen och har arbetat i snart 2 år. Jag började i supporten då jag inte hade någon specifik it-utbildning utan mer ett enormt intresse för datorer/teknik.

Under den senaste tiden har jag gått allt mer ifrån supporten och snart drivit igenom mitt första projekt.
Detta projekt tog jag mig an då det skulle baseras på linux, vilket är särskillt mitt absolut störta intresse inom datorer. Kör olika varianter hemma sedan några år tillbaka och för tillfället är det enbart det jag använder hemma.

Kundens miljö består i runda slängar till 98% Windows. Hurvida kunden väljer att basera framtida projekt på Linux är oklart, förhoppningsvis är dom nöjda med mitt projekt och ser fördelar i det.

Nyligen har det utförts en kompetensanalys inom vårt team för att se så att vi har leveransen säkerställd gentemot kundens önskemål, samt att möjligheten för att utvecklas är finns inom teamet.

TL;DR

Ett utav områden som vi ser att vi behöver täcka upp är kundens Exchange-miljö.
Den körs on-prem och till skillnad från flera av våra andra kunder så verkar det inte som att denna har Office 365 i sikte ännu.
Kan mycket väl hända men jag personligen räknar med att det ligger 2-3 år frammåt..

Användarantalet uppgår till ~3000.

Jag har dock visat intresse i att ta ansvar och vill gärna höra från er i branschen om hur läget ser ut för on-prem och om det är värt att investera tiden?

Finns det fortfarande många som kör mail-miljöer on-prem?

Om jag blir duktig i Exchange, har jag då en fördel ifall jag får uppdrag att ex. arbeta med mail on-prem hos Linux? (tänker lite: kan jag 1 programeringsspårk är det lätt att testa något nytt)

Tappar man "on-prem"-känslan ifall man mer övergår att arbeta med Office 365? (jag har lite personligt agg mot säljordet "molnet" )

Hur ser det generellt ut med mail on-prem på linuxsidan?

Permalänk
Medlem

Klart många kör onprem mail fortfarande, på linux kör man mx servrar (mail relay) oftast bara. MEN skulle säga att framtiden är o365 och molnet vad vi än tycker om det. Nya företag bygger nog sällen en onprem lösning idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett par intressanta saker kring o365 och molnet särskilt för myndigheter. Var kommer dataservarna vara, vilka lagar gäller där osv. Det finns anledningar till att myndigheter inte hoppar på det tåget.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Alright! Då får jag tacka för svaren, jag känner mig säkrare på mitt val nu.

Kommer nog även kika in de mx-servrar vi faktiskt har hos oss och kör precis som du Mindfighter nämner, mail realys.

Henrik21, ja det är lite där jag själv ser fördelar eller rättare sagt krav när det gäller viktig och känslig information.

Permalänk
Medlem

Allt går mer och mer mot G-Suite och Office 365. Det är helt enkelt enklare att hantera.

Satsa istället på att hantera molnmiljöer via tex Terraform och även grupper av servrar via tex Ansible, betydligt trevligt och just nu tar det aldrig slut på uppdrag eller anställningar.
Sen har vi även Serverless miljöer som blir mer och mer intressanta.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Inaktiv

Nu borde jag egentligen inte uttala mig om Exchange, då jag kan alldeles för lite om denna och andra mailsytem.
Men att inte använda inte cloud för liknande saker ser jag som förlegat. Jag jobbar med cloud för mycket och inte ens använda det till mail och liknande känns så otroligt fel. Pentagon kommer för övrigt gå över till cloud och troligen även deras mailsystem.

Oftast är ju mailservern redan ansluten till internet, i andra applikationer pratar man om riskerna att ta detta enorma stora steg, men ofta gör man det ändå för att fördelarna är så stora.
*edit*
Mailserver ej ansluten till internet så tänker jag ett internt mailsystem.