Kärnkraft - är folk rädda än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om det inte går som med Olkiluoto 3 som skulle ha varit klar 2010 men inte ännu är det och har kostat flerfalt mer än planerat. Och ännu är det väl egentligen oklart om reaktorn någonsin blir klar, godkänd och kan tas i bruk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_Nuclear_Power_Plant

Ja, Areva som bygger den är samma bolag som misslyckades med moderniseringen av Oskarshamn 2. Tydligen ett totalt odugligt företag som troligen är på väg i KK med alla skadestånd de får betala.

Olkiluoto håller på med provning just nu så skulle tippa på att den är igång slutet 2019.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Danmark är ett annat land där det väldigt ofta är en stor mängd vind i deras elnät, och inte heller det brakar samman.

Danmark ligger väl runt 20%, det mesta vind om jag minns rätt.
Skulle du koppla bort balans elen från grannländerna så skulle deras elnät bryta ihop, nätet tål inga större variationer ens under väldigt kort tid.
Skaffar alla grannländer också massa variabel elproduktion, ja då blir det svårt. Det kommer man lösa med fossileldade gasturbiner som kan reagera snabbt. Gasen köper vi som vanligt från Ryssland.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Vi säger godnatt till tråden för ikväll och låser tills moderator kan komma och titta på den*

Då jag själv har varit delaktig så kommer annan moderator moderera bort otrevligheter, sidospår om chemtrails och autism innan vi öppnar den på nytt.

Tråden höll sig rätt bra tills nu på slutet av dagen.

/David, - Moderator

/screamin-daemon
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd öppnad igen*

Tagit bort ett sidospår som ledde till en otrevlig stämning/urspårning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är politikerna vet inte skillnad mellan effekt och energi.
Det dom tittar endast på hur mycket energi tex vindkraften producerat på ett år men inte när behöver vi effekten.

Vi är på väg mot elbrist i Sverige när vi har lagt ner R1 och R2 och inte ersätter den med motsvarande effekt.

rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Specke:

Det stora problemet är politikerna vet inte skillnad mellan effekt och energi.
Det dom tittar endast på hur mycket energi tex vindkraften producerat på ett år men inte när behöver vi effekten.

Vi är på väg mot elbrist i Sverige när vi har lagt ner R1 och R2 och inte ersätter den med motsvarande effekt.

Självfallet inte lätt för politiker som behöver kunna allt om allt, men att de inte (uppenbarligen) lyssnar på experterna i frågan är ju inget annat än skandal.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05:

"än" borde vara "fortfarande" i din rubrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

@MoNkeY-05:

"än" borde vara "fortfarande" i din rubrik.

Än kan läsas som fortfarande. Men på detta vis får trådnamnet plats i 'nytt i forumet' - men visst, det kan tolkas på olika vis. Men nu ska vi inte ge oss in i en grammatisk diskussion, så detta sidospår avslutas gärna här.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ja, Areva som bygger den är samma bolag som misslyckades med moderniseringen av Oskarshamn 2. Tydligen ett totalt odugligt företag som troligen är på väg i KK med alla skadestånd de får betala.

Olkiluoto håller på med provning just nu så skulle tippa på att den är igång slutet 2019.

Areva räddades från konkurs av Franska staten, det är numera ett helt statligt bolag. Frankrike ansåg såg behöva AREVA när det börjar bli dags att ersätta den befintliga kärnkraftsflottan i frankrike, som står för närmare 80% av deras elproduktion...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Ska dom bestämma över något så viktigt som elproduktionen i Sverige borde dom veta vad skillnaden är.
Och det är stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Än kan läsas som fortfarande. Men på detta vis får trådnamnet plats i 'nytt i forumet' - men visst, det kan tolkas på olika vis. Men nu ska vi inte ge oss in i en grammatisk diskussion, så detta sidospår avslutas gärna här.

Jag tycker inte det är ett sidospår. Det är exakt vad diskussionen är. Tvetydigheten säger allt om kärnkrafts-frågan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag tycker inte det är ett sidospår. Det är exakt vad diskussionen är. Tvetydigheten säger allt om frågan.

Trams. Frågeställningen är utvecklad i min originalpost. Nu håller vi oss till ämnet kärnkraft.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Trams. Frågeställningen är utvecklad i min originalpost. Nu håller vi oss till ämnet kärnkraft.

Kärnkraft är frågan, ja. Jag redigerade inlägget för att tydliggöra detta.

De som inte är rädda än är inte rädda än. Du nämner propaganda. Propaganda går i sådana fall åt bägge håll.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Självfallet inte lätt för politiker som behöver kunna allt om allt, men att de inte (uppenbarligen) lyssnar på experterna i frågan är ju inget annat än skandal.

Och hur vet man vem som är expert? Vi ska inte glömma att även de som kallas experter är människor med fel och brister och även en del fördomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och hur vet man vem som är expert? Vi ska inte glömma att även de som kallas experter är människor med fel och brister och även en del fördomar.

Det är inte egentligen så svårt. Den el vi konsumerar måste producera. Gör vi inte det så blir det brist.
Det som händer nu är att plockar bort en hel del effekt från elnätet så vi måste ha vid kalla vinterdagar.

Resten kan vem som helst räkna ut hur det kommer att bli.

Det skulle bildas ett effektdepartement istället för att miljö- energidepartementet ska hand om en så viktig fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tycker det är helskoj, vi skattar, betalar ur öronen för att Sverige ska minsann vara EKO, bäääääst i världen, svenskar ska skatta på flyget med, de släpper ju ut massor! Knaset jagande när vi endast står för 0.1% av alla utsläpp, vi borde istället satsa på att påverka andra.

Men, sen körs allt det gröna på tyskt brunkol i alla fall. Elbilar är inte bättre än den el de laddas med.

Nu går det att bygga säkra kärnkraftverk, det vore väl bättre att köra på det??

Men hur många procent är vi av jordens befolkning?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tycker det är helskoj, vi skattar, betalar ur öronen för att Sverige ska minsann vara EKO, bäääääst i världen, svenskar ska skatta på flyget med, de släpper ju ut massor! Knaset jagande när vi endast står för 0.1% av alla utsläpp, vi borde istället satsa på att påverka andra.

Men, sen körs allt det gröna på tyskt brunkol i alla fall. Elbilar är inte bättre än den el de laddas med.

Nu går det att bygga säkra kärnkraftverk, det vore väl bättre att köra på det??

Spiken på huvudet, eller vad man nu säger, kanske hatten av.

Tänkte på detta när jag varit i Finland december/januari och kom hem till Västra Götaland. Finnarna har inte bara obegränsad mobildata med vissa operatörer, de har det också ljust och fint. Tog mig en tur till Lapland och där var det ljusare än hemma där vi plockat ner gatlyktor för att få bättre miljösamvete vilket leder till depression av en hel befolkning och svårkört med bil i städerna för äldre med sämre mörkerseende. Back to 1800-talet.

Nej, jag är inte för kärnkraft. Kärnkraften skulle bara vara en parentes på 60/70 talet tills vi skulle få fusionskraftverk som ersättare för kärnkraftverk. Kom inte ihåg vilken hög socialdemokrat som lurade i folk att om tio år så... nu har det gått ca 50 år och inget nytt under solen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem

Sent in i gamet kring ett ämne som intresserar mig? Bäst att kompensera med en megapost!

Skrivet av circedge:

Vi kan redan förse alla energibehov med solkraft, fast produktionen kräver fossila bränslen just nu.

Finns nån by i Holland som drivs på enbart ren energi. Maximerad insulering, återvinning, solpaneler på taken. Serverhallar i Finland som överför värmen till hus. Vi är ju lite efter när det gäller sånt i Sverige och vi har heller inte satsat på det på andra ställen heller om man jämför med de enorma resurserna som fossila bränslen eller tom kärnkraft kräver. Det är klart att rena energikällor ses som ineffektiva när så få resurser och forskning läggs på det.

----------------

Vad är batterier för något?

Jag vet inte var du har fått informationen ifrån att vi klarar alla energibehov med solkraft, men jag ställer mig starkt tveksam till det påståendet, i alla fall om man ska se det ur ett realistiskt perspektiv då det är extremt stora och kostsamma förändringar som skulle krävas.

Sverige behöver mest energi på vintern. Det som är mest kritiskt däremot är effekten. Solkraft kan omöjligt försörja Sverige med el under de kallaste, snöigaste och mörkaste månaderna. Teoretiskt sett så skulle man kunna importera el från länder med mycket sol (Sahara-länder t.ex.), men infrastrukturen skulle behöva byggas ut något enormt, vilket skulle kräva väldiga samarbeten som med dagens politiska klimat knappast är rimligt. Även om man skulle lyckas med att driva Sverige med el ifrån Sahara så blir vi i sådana fall helt beroende av att andra länder klarar av att leverera. Om du tycker man kan använda batterier för att spara på energin när solen inte lyser så tror jag inte du riktigt förstår hur ofantligt stora mängder energi det är som behöver lagras.

Energiåtervinning och effektiviseringar är dessutom inget som är nytt i Sverige heller. Nya hus är bra mycket energieffektivare än gamla, och det finns otaliga exempel där man använder spillvärmen ifrån reningsverk och fabriker till att producera fjärrvärme. I kombination med effektivare elektronik så har mängden energi som krävs av samhället legat ganska stabil senaste decennierna trots att utbyggnader av elnät och fjärrvärmenät fortsätter att öka.

Sveriges totala slutgiltiga energianvändning, flik 2.1: http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2018/nu-finns-ene...

Skrivet av anon173292:

Men, sen körs allt det gröna på tyskt brunkol i alla fall. Elbilar är inte bättre än den el de laddas med.

Skrivet av MoNkeY-05:
Skrivet av Söderbäck:

Men... Är det verkligen så att vi i Sverige skulle bränna mindre fossila bränslen av att gå över till mer kärnkraft? Vi har i dagsläget inte någon betydande del elproduktion från fossila bränslen så det finns inte så mycket att skära ner på tänker jag.
Passar ovan inlägg bättre in i exempelvis polen men blir av mindre relevans i Sverige?

Men vi köper ju in tysk kolkraft när vår egna 'gröna' produktion inte längre räcker till. Idag stod det i Göteborgsposten om det, då det peakat lite extra på sistone. Att den inte produceras på egen hemmaplan ger jag inte mycket för.
:edit: men ja, självfallet ser jag även detta ur globalt perspektiv. Inte bara svenskt.

Det här med att Sverige importerar tysk kolkraft är en sanning med modifikation. Ja, mycket riktigt så importerar vi el från Tyskland, som till viss del består av kolkraft. Däremot så har vi exporterat mer än dubbelt så mycket som vi importerat tillbaka till Tyskland sedan 2010. Vi importerar däremot en väldigt mycket större mängd el ifrån Danmark (mer än x10 än från Tyskland) vars elproduktion består till ca 1/3 av kolkraft. Tyskland har ungefär 2/5 av elproduktionen från brun- och stenkol. Antar vi att Dansk och Tysk elproduktion är homogen över året så skulle det betyda att vi importerar 8 gånger mer kolkraft från Danmark än från Tyskland.

Under de tillfällena vi faktiskt importerat el från Danmark och Tyskland så exporterar vi samtidigt nästan helt uteslutande >100% av den importerade elen till Finland. Såvida jag nu inte har missat något så ser jag inte att våran elimport från länder med kolkraft är för egen del utan för Finlands skull, vars beroende på Sverige som en mellanhand och överproducent förmodligen kommer att minska i och med att Olkiluoto 3 drar i gång för full produktion inom en inte allt för avlägsen framtid.

Danmarks elproduktion, sidan 6: https://www.tillvaxtanalys.se/download/18.201965214d8715afd11...
Tysklands elproduktion: http://klimatsans.com/2017/11/18/macron-och-merkel-om-parisov...
Sveriges elimport/export, flik 6.7: http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2018/nu-finns-ene...

Skrivet av Talarion:

Jo men det byggs stora fusions reaktorer men de är ju klart 10 år bort. Det har även tagits patent utav Lockheed Martin på reaktorer som skulle kunna producera 100MW på 1 KG bränsle. Och vara små nog att finnas på ex hangarfartyg. Så vem vet minsta genombrott så kanske det kommer mindre reaktorer på marknaden så kan man iaf släcka kolkraftverken. För att sedan bygga de stora fusionskraftverken eller bygga om de som är i produktion nu.

Vet inte om du syftar på små fusionsreaktorer, men små fissionsreaktorer har funnits längre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nimitz-class_aircraft_carrier

10 år för kommersiella fusionsreaktorer är inte rimligt. Den enda (och första) stora fusionsreaktorn som håller på att byggas, ITER, planeras "tända" sin första plasma 2025 och komma i fullskalig drift 2035. Detta är dock bara en experimentreaktor, vilket betyder att det förmodligen kommer att ta MINST ett decennium efter den fullskaliga driften innan en kommersiell reaktor byggs, förutsatt att de inte stöter på fler stora bekymmer i samband med uppskalningen.

Edit; Och utan någon speciell anledning annat än att jag tycker det här är vackert:

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker ett bättre exempel är en bomullskasse eller en plastkasse på Ica. För att gå med Nettovinst rent energimässigt (och utsläppsmässigt om det inte är helt ren el) så behöver man använda bomullskassen i runda slängar 17.000 gånger.

På vad? Att förbränningsmotorer och tygkassar är dåliga? Tycker själv att det är bra att spara in på plast inom de områden där det är vettigt att göra det. Men det verkar ju som av 80-90 % av alla plastutsläpp kommer från Asien/Afrika och sådeles bör det inte prioriteras så högt som det gör här i väst.

Så du är med på vad jag tycker vi ska satsa på i Sverige så är jag av uppfattningen att vi bör lägga pengarna på mer skydd av natur ( områdesskydd ) och på att driva på att göra tekniska lösningar mer klimatsmarta/ resursereffektiva. Sattsningar på tågen hade ochs varit nice, men inte höghastighetståg utan snarare ett tågnät som alltid fungerar och som är bekvämt att åka med snarare än ngn höghastighetslänk mellan storstäder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Vet inte om du syftar på små fusionsreaktorer, men små fissionsreaktorer har funnits längre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nimitz-class_aircraft_carrier

Reaktorer för framdrift av hangarfartyg är ganska stora, titta hellre på U-båtarna i det hänseendet;
https://en.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles-class_submarine#Pro...

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa-class_submarine#Propulsion

Ryssarnas Bly-bismuth-eutektoid-reaktor är mycket intressant då det i praktiken är en väl beprövad prototyp på GEN-IV design...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Albinfiskare:

På vad? Att förbränningsmotorer och tygkassar är dåliga?

På att "det gröna"-alternativet är inte alltid miljömässigt bättre om man räknar utsläpp, koldioxid och energikostnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är fullkomligt hål i huvudet att lägga ner vår mest pålitliga el. Att tro att vindkraft och solkraft ska kunna ersätta, då är man rätt fel ute. Det är komplement under tider det ger något. Vi måste ju ha en kontinuerlig produktion oavsett väder, framförallt vintern då solkraft ger typ noll.
Att då importera kol-el, eller börja importera gas från Ryssland är väl de alternativ som finns. Kol är ju sämst av alla alternativ, gas är väl ingen höjdare miljömässigt heller sett ur växthusgaser.
Sen ska vi gå över till elbilar. Vad krävs då? Jo såklart el. Räknade för ett tag sedan, om vi byter ut hela bilparken mot elbilar så krävs ett halvt Forsmark för att hålla konstant laddning.
Så att i det läget lägga ner kärnkraftverk när vi gör oss ÄNNU mer beroende av el är inget annan än totalt hål i huvudet, och vi har mp att främst tacka för det hålet.
Se till att plocka rätt lapp nu den 9e så vi kan minimera skadan.

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavningar
Permalänk
Medlem

Äsch, kärnkraftverk är väl lika utdött som faxmaskiner, amirite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Det är fullkomligt hål i huvudet att lägga ner vår mest pålitliga el. Att tro att vindkraft och solkraft ska kunna ersätta, då är man rätt fel ute. Det är komplement under tider det ger något. Vi måste ju ha en kontinuerlig produktion oavsett väder, framförallt vintern då solkraft ger typ noll.
Att då importera kol-el, eller börja importera gas från Ryssland är väl de alternativ som finns. Kol är ju sämst av alla alternativ, gas är väl ingen höjdare miljömässigt heller sett ur växthusgaser.
Sen ska vi gå över till elbilar. Vad krävs då? Jo såklart el. Räknade för ett tag sedan, om vi byter ut hela bilparken mot elbilar så krävs ett halvt Forsmark för att hålla konstant laddning.
Så att i det läget lägga ner kärnkraftverk när vi gör oss ÄNNU mer beroende av el är inget annan än totalt hål i huvudet, och vi har mp att främst tacka för det hålet.
Se till att plocka rätt lapp nu den 9e så vi kan minimera skadan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skulle vara rätt lapp? Alla valen är ju samma skit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad skulle vara rätt lapp? Alla valen är ju samma skit...

Tänker inte gå in på detaljer, men finns ju alternativ som är för kärnkraft osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt sent in i diskussionen men jag förespråkar väldigt mycket mer kärnkraft. Kärnkraften speciellt med de mer moderna reaktorerna kan i princip vända klimatutvecklingen. Vansinne att de "gröna" är emot kärnkraft, det är det renaste och mest effektiva alternativet vi har. Jag skulle ha noll problem med att bo granne med en reaktor... Folkomröstningen för tusen år sedan bevisar bara att desinformation fungerar, skräm folk så röstar de rätt...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag är så himla för kärnkraft, det är den bästa och snabbaste lösningen på det globala klimatproblemet vi har. Även om uran är en resurs som kan ta slut så är det tillräckligt långt dit för att vi ska kunna effektivisera andra energikällor för att till slut ersätta kärnkraften. Förhoppningsvis fusion i framtiden!

När jag haft denna diskussion med folk som säger sig vara emot kärnkraft så kommer väldigt ofta "olycksargumentet" fram. T.ex vill dessa personer gärna att jag ska se hur farligt det var i fukushima. Då brukar jag dumförklara personen genom att berätta att i Sverige har vi inte särskilt ofta vare sig jordbävningar i den skalan, och inte heller efterföljande tsumamis.

Då brukar istället deras argument övergå till hur man ska förvara använt kärnbränsle etc. Då tenderar jag att kontra med att tillåter vi mer kärnkraft, så kommer forskningen på området gå framåt och vi kommer kunna bygga effektivare kärnkraftverk och då blir spillbränslet mindre och mindre..

Men ja, det är konstigt att folk 2018 fortfarande är, som du säger, rädda för kärnkraften..

Klimatet ändras konstant. Vem vet, om 50-100 år har vi kanske lite mer jordbävningar här uppe och då sitter vi i klistret. Kärnkraften ser jag som sista utvägen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att de "gröna" är för eller emot, saker är inte svart eller vitt och kärnkraft är definitivt inte det.

Man kanske ska fundera på hur mkt vi visste om slutförvaring och uranbrytning när omröstning skedde, vi vet mer idag.
Det är t.ex. så att de första försöken att bryta uran i Sverige inte var helt miljövänligt.

Det är många frågor att ta ställning till inte bara för eller emot kärnkraft, båda alternativen kräver att vi tar ställning till andra frågor.

Kärnkraft kommer ensamt inte lösa klimatproblemen, det är ett som är säkert.

Permalänk
Medlem

En av nackdelarna.

http://www.greenpeace.org/sweden/se/Karnkraft/Uranbrytning/

Men kanske är något som kan lösas med en ny generation kärnkraftverk.

https://www.nyteknik.se/nyheter/karnkraftsprofessorn-fjarde-g...

Och lite alternativ som gör att vi på sikt kanske inte behöver producera el centralt i samma utsträckning.
Skulle säkerligen fungera även här, men hänger även på utvecklingen av solceller.

https://www.aktuellhallbarhet.se/kalifornien-kraver-solceller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

En av nackdelarna.

Och lite alternativ som gör att vi på sikt kanske inte behöver producera el centralt i samma utsträckning.
Skulle säkerligen fungera även här, men hänger även på utvecklingen av solceller.

https://www.aktuellhallbarhet.se/kalifornien-kraver-solceller...

Som tidigare sagts i denna tråd är solceller inte något storskaligt alternativ i sverige.
Kopplingen mellan förbrukning och generering av elen är rent ut sagt skitdålig för sol och våra möjligheter att lagra energi är för dåliga.

I andra länder speciellt dem med mycket luftkonditionering så är solceller vettigt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!