Permalänk
Medlem

Jag ser ett stort intresse av förbättrade digitala röstsystem.
Jag tror att motsvarande system i längden är väldigt intressanta för att kunna stödja regelbundna återkommande möjligheter att tex kunna ändra sin röst, eller att ha återkommande rådgivande eller beslutande omröstningar om diverse frågor (nya som gamla frågor).

Jag hade tex hoppats att vi skulle kunna ha rådgivande digitala röstningar inom kommunerna på sikt.
( hotbilden för kommunala saker borde vara väldigt mycket lägre och den risken det medför borde kunna göras acceptabel i relation till den nytta det kan göra )

Men om vi bara skall rösta var 4:de år, då finns ingen anledning till att byta röstsystem till något mindre säkert, bara för att det är bekvämare att rösta hemmifrån jämfört med att gå till en röstlokal.
[ det är konsensus, att dagens pappersröstning är säkrare än digitala motsvarigheterna, båda bland vanligt folk och forskare ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Så du menar att det förekommer avsiktligt fusk av valfunktionärerna ? eller menar du att någon utomstående kommer in och påverkar röstsedelställen ?

Det finns ju även ett och annat som partierna själva ställer till med genom att inte ha koll på sina kandidater och valsedlar, det är ju visserligen lagligt att representera olika partier i olika val men det kan ju bli struligt om partierna själva inte gillar det av ideologiska skäl och beslutar sig för att dra tillbaka röstsedlar och göra nya nu när förtidsröstningen startat.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/politiker-kandidera...

https://nyheteridag.se/journalist-skryter-om-valsabotage-mot-...

Och inlägget från Annie finns kvar i hennes insta bild.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AdoringFan:

https://nyheteridag.se/journalist-skryter-om-valsabotage-mot-...

Och inlägget från Annie finns kvar i hennes insta bild.

Beklagligt om det är sant men det går ju ändå att rösta via en blank sedel och valet är ju inte heller klart så det borde även finnas andra tillfällen att rösta.

Att valfunktionärerna skulle manipulera valet utan att det upptäcks ser jag som mycket osannolikt och rösträkningen är faktiskt offentlig och man kan kolla om en persons röst är inlämnad till räkning eller inte så som systemet är konstruerat.

Det förekommer antagligen fler ogiltiga röster pga väljaren/partierna själva än man kan misstänka manipulerats, det är ju lättare att rösta tekniskt fel eller på nått som inte är valbart typ genom att använda en ogiltig valsedel eller om man lagt flera sedlar i ett kuvert och det inte upptäckt vid första kontrollen när rösten tas emot och man bli avprickad i röstlängden.

En del har ju dessutom själva låst sina listor med oväljbara kandidater för att förhindra att någon annan ska kunna kuppa in sig på ställen där de saknar egna vettiga kandidater >
https://www.omni.se/sd-laser-listor-pa-platser-dar-kandidater...

Några partier som man inte har plikt att tillhandahålla valsedlar från har varit dåliga/sena med att själva distribuera valsedlar.

Det finns en del som kan strula och uppröra en del (och kanske glädja en del) men det är oerhört lite som inte upptäcks relativt omgående och räkningen går ju att bevittna, det är kanske inte så många privatpersoner som gör det men några politiskt aktiva och nån journalist lär det nog finnas på plats under rösträkningen på många ställen.

Politikerna brukar dessutom själva på nått sätt låta kolla valsedelställen och valfunktionärerna ska ju också hålla koll på ordningen och kan stänga röstningen om det händer nått så att vad det vara må kan åtgärdas innan röstningen fortsätter.

Jag är därför ganska övertygad om att det är mycket svårt att påverka valet så pass att resultatet påverkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Grejjen är att allmänheten inte verkar veta om att man kan ta en blank lapp och skriva på.

Vet man inte om att det går göra och vill dölja vad man röstar på, tar man ju bara lappar från flera olika partier eller ser till att ha lapparna från partierna man stödjer redan innan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undra hur många som inte röstar på det parti som de vill för att det finns många som glor på vilka valsedlar de plockar?

Ta en av varje, det gör jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Nästa val kommer valsedelsbåsen vara dolda så att inte folk ska se vilka lappar du tar. Det borde ha genomförts för länge sedan iofs, både för att värna valhemligheten och för att minska pappersåtgången när folk plockar på sig valsedlar som inte ska användas.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakwetu:

Nästa val kommer valsedelsbåsen vara dolda så att inte folk ska se vilka lappar du tar. Det borde ha genomförts för länge sedan iofs, både för att värna valhemligheten och för att minska pappersåtgången när folk plockar på sig valsedlar som inte ska användas.

Finns det någon rapportering om att ett sådant beslut tagits inför 2022? Det enda jag vet är att ett förslag om att införa detta till valet 2018 avslogs: Inget ökat skydd av valhemligheten 2018 [SR].

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Finns det någon rapportering om att ett sådant beslut tagits inför 2022? Det enda jag vet är att ett förslag om att införa detta till valet 2018 avslogs: Inget ökat skydd av valhemligheten 2018 [SR].

Har inte blivit någon proposition än och således inget som har beslutats, ligger ute på lagrådsremiss för närvarande – https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/05/starkt-sky....

Det är tänkt att gälla för nästa val, alltså EU-valet 2019.

Sen är det ju lite meningslöst, du måste fortfarande bära med dig dina valsedlar till valskärmen. Partierna får sämre insyn i att deras sedlar ligger på plats också. Har inte upplevt att någon skulle stå och kika vilka valsedlar man plockar på sig vid bordet, däremot upplevs det som störande att partier står utanför vallokalen med sina valsedlar för min del – på valdagen har jag inget intresse av att prata med partierna och bordet är ju redan fullt med eras valsedlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Nästa val kommer valsedelsbåsen vara dolda så att inte folk ska se vilka lappar du tar. Det borde ha genomförts för länge sedan iofs, både för att värna valhemligheten och för att minska pappersåtgången när folk plockar på sig valsedlar som inte ska användas.

Det där kommer ju öka möjligheten att någon tar med sig alla valsedlarna för något eller några partier som denne inte sympatiserar med.

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt att det står folk vid valsedlarna ett flertal gånger och det har faktist stört mig lite.

Jag visste inte att det inte var beslutat än, det lät som det redan var bestämt när de pratade om det på P1 häromveckan. Det var också en sak som de internationella valövervakarna tog upp som en liten brist i vårt system. Men det finns i allafall ett förslag på det hela från i år som inte är samma som det som phz länkade till, precis som Petterk skrev
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/05/starkt-sky... https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsseri...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Diskuterade detta förra veckan, bör gå att kunna göras med Mobilt BankID. Vi kan ju redan göra alla former av juridiska signeringar med det. Bara en tidsfråga, samt att jag tror fler hade röstat.

Som ovan skrivet, de gånger jag röstat har de stått som hyenor utanför vallokaler.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@Bakwetu: Fast står de och ögnar som fan vid bordet så har de ju god chans att se vilka valsedlar du bär även efter vi skärmar av. Hur som helst, tror det beräknas kosta 16,5 miljoner i inköp av material för att ordna avskärmningen. Fortfarande en billig åtgärd alltså, hur mycket skulle det inte kosta att förbättra valhemligheten i ett elektroniskt system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Diskuterade detta förra veckan, bör gå att kunna göras med Mobilt BankID. Vi kan ju redan göra alla former av juridiska signeringar med det. Bara en tidsfråga, samt att jag tror fler hade röstat.

Som ovan skrivet, de gånger jag röstat har de stått som hyenor utanför vallokaler.

Problemet är inte att kunna identifiera sig - så Mobilt BankID är inte en lösning.

Problemen är dels att garantera valhemligheten (att ingen skall kunna se vad du röstar på) och dels säkerställa att ett fåtal personer inte kan ställa till någon större skada.
I dagens system går det visserligen att fuska på olika sätt, men en enskild person kan bara påverka ett fåtal röster. För att fuska i stor skala krävs det så många inblandade att det är närmast omöjligt att göra det utan att det blir upptäckt.
Med röstning över nätet räcker det med att en enda person lyckas bryta sig in i röstningssystemet för att han/hon skall kunna manipulera alla röster i valet.

Permalänk
Avstängd

Vissa saker skall inte skötas 100% digitalt.

Kärnvapen och Val är två uppenbara sådana.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Can Open Source Improve Japan’s New Blockchain-based Voting System?
https://itsfoss.com/japan-blockchain-voting/

Visa signatur

Nerd is the new Cool