Hur undviker ni ansträngda/trötta ögon framför skärmen?

Permalänk

Hur undviker ni ansträngda/trötta ögon framför skärmen?

Tänkte att ni kunde dela med er av era erfarenheter i detta ämne. Det är ett ökande hälsoproblem de senaste åren. Vi jobbar framför datorer, vi spenderar bussresan hem stirrandes på smartphones och vår fritid nu under vinterhalvåret till att kolla på TV / sitta framför dator / mer iPhone.

Jag själv som jobbar framför en dator ca 6 timmar per dag och som tyvärr också har som hobby med datorspel kan uppleva att jag lider av computer vision syndrome som det heter på engelska.

Jag själv kan ibland känna att jag blir väldigt tung i huvudet och få något som beskrivs "dis-connectivity" - att man blir liksom frånvarande på ett läskigt sätt. Samt vid längre stunder så blir ögonlocken tunga och det känns svårt att fokusera om blicken, t.ex. gå direkt från arbetsplatsen och ta bilen hem kan vara en påfrestning.
Jag är säker på att många känner igen sig i något av dessa symtom!

Vad har ni för tips kring detta? Kanske framförallt när det kommer till datorspel, några speciella inställningar som är bra att tänka på? Någon yttre utrustning som hjälper? (blue filter glasögon t.ex.). Några övningar eller dylikt ni gör för att undvika det?

Dela gärna med er!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om du behöver terminalglasögon: (riktiga optiskt slipade, inga "solglasögon")

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med ögonen och det tillbringas mycket tid framför skärmar.
Både hemma och på jobbet kör jag med f.lux. Får skenet lite gulare. Samt att dra ner ljusstyrkan rejält.
Funkar för mig.

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag känner igen några av symptomen, och då tillbringar jag ändå bra många timmar om dagen framför en datorskärm.
Några tankar om vad som kan hkälpa:
Tillräckligt stor skärm för att man inte skall behöva kisa och anstränga sig för att läsa text.
Lagom ljusstyrka på skärmen samt lämplig belysning i rummet.
Glasögon/linser vid behov.
Titta upp från skärmen då och då och vila blicken på föremål längre bort.

Permalänk
Bildexpert 📺

Om vi bortser från synförmågan och direkta skärmproblem likt flimmer/PWM-belysning och att man ofta kör nya skärmar för ljusstarkt tror jag inte detta är så stora problem med skärmarna i sig. Det går istället att finna svaren i livsstilsfaktorer.

För höga nivåer av stress och sämre fysiskt och psykiskt välbefinnande som följd av för lite sömn, för mycket alkohol, dåliga matvanor och inte minst spänningar i kroppen från stillasittande och försvagade muskler från fysisk inaktivitet är den stora orsaken här.

Men sådant är ju ganska svårt att ta tag och då landar det ofta i funderingar runt själva skärmen. När det i själva verket kanske är så att man inte har muskelkraften nog för att hålla nacken uppe i sex timmar.

Permalänk
Sötast

Har så länge jag kunnat minnas kört så låg ljusstyrka "som möjligt" det brukar ligga runt en 20% av max, det gör en ofantlig skillnad på hur det är att se på en skärm.

Samt även på kvällar alltid night mode med rödtint.

Permalänk

Det stämmer bra det där med livsstilsfaktorer. Jag slängde mig lite med rubriken när jag skrev ansträngda/trötta ögon framför skärmen, minns att jag hade snarlika symptom före tenta när man läste 550 sidor på 3 dygn så det stämmer att det inte bara hör ihop med skärmarbetet i sig, skärmen som "skadlig" belyses ju främst eftersom att den är så förlåtande och lätt att arbeta med hela dagarna, däremot skulle ingen sitta framför en bok 10+ timmar per dag.
Jag menade egentligen mer hela livsstilen i sig och till följd av det så leder det till "computer vision syndrome" vilket är mer än ögonen, det kan vara problem med rygg, axlar & nacke också. Men mycket grundar sig fast man inte tror det i hur vi använder ögonen. Är inte förutsättningarna för ögonen perfekta så kommer kroppen automatiskt försöka justera detta genom att spänna sig i nacke/axlar och som leder till huvudvärk.

Jag använder faktiskt terminalglasögon (fick gratis från arbetsgivaren). Jag upplever självklart inte dessa problem varje dag, utan jag summerade bara samtliga symtom jag förknippar med långvarigt stillasittande framför en skärm. Sedan så upplever jag inte dessa på en daglig basis. Ville mest belysa frågan.

Jag ska testa f.lux, läst mycket om det!
Hur ska belysningen runt om kring en vara? På min arbetsplats så är det väldigt ljust, operationssal ungefär, är det verkligen ergonomiskt rätt? Har diskuterat det med mina kollegor som också upplever att ljuset är för starkt men enligt chefer så är det "rätt" ur ett ergonomiskt perspektiv. Hemma har jag typ en bordslampa bakom mig tänd för jag tycker det är bekvämare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agdraömn:

Det stämmer bra det där med livsstilsfaktorer. Jag slängde mig lite med rubriken när jag skrev ansträngda/trötta ögon framför skärmen, minns att jag hade snarlika symptom före tenta när man läste 550 sidor på 3 dygn så det stämmer att det inte bara hör ihop med skärmarbetet i sig, skärmen som "skadlig" belyses ju främst eftersom att den är så förlåtande och lätt att arbeta med hela dagarna, däremot skulle ingen sitta framför en bok 10+ timmar per dag.
Jag menade egentligen mer hela livsstilen i sig och till följd av det så leder det till "computer vision syndrome" vilket är mer än ögonen, det kan vara problem med rygg, axlar & nacke också. Men mycket grundar sig fast man inte tror det i hur vi använder ögonen. Är inte förutsättningarna för ögonen perfekta så kommer kroppen automatiskt försöka justera detta genom att spänna sig i nacke/axlar och som leder till huvudvärk.

Jag använder faktiskt terminalglasögon (fick gratis från arbetsgivaren). Jag upplever självklart inte dessa problem varje dag, utan jag summerade bara samtliga symtom jag förknippar med långvarigt stillasittande framför en skärm. Sedan så upplever jag inte dessa på en daglig basis. Ville mest belysa frågan.

Jag ska testa f.lux, läst mycket om det!
Hur ska belysningen runt om kring en vara? På min arbetsplats så är det väldigt ljust, operationssal ungefär, är det verkligen ergonomiskt rätt? Har diskuterat det med mina kollegor som också upplever att ljuset är för starkt men enligt chefer så är det "rätt" ur ett ergonomiskt perspektiv. Hemma har jag typ en bordslampa bakom mig tänd för jag tycker det är bekvämare

Det bör vara ljust men bländningfritt, färgtemperatur och färgspeektra på belysningen påverkar också ganska mycket hur man upplever ljusmiljön så styrkan kan var rätt men det kan ändå bli jobbigt, det kan också vara jobbigt om belysningen blinkar, led och lysrör har ibland obehagliga färgspektra tex för mycket blått och ibland blinkar de också både pga att de är slitna men även pga konstruktioner likt pwm regulatorer.
I större lokaler brukar man försöka driva belysning via 3 fas för att minska problemen med att al belysning blinkar synkroniserat, på en del ställen finn det krav på att man använder glödljus för att slippa blinkandet i belysningen, tex på maskiner med roterande delar kan det vara direkt farligt med blinkande belysningar pga stroboskopeffekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av agdraömn:

Hur ska belysningen runt om kring en vara? På min arbetsplats så är det väldigt ljust, operationssal ungefär, är det verkligen ergonomiskt rätt? Har diskuterat det med mina kollegor som också upplever att ljuset är för starkt men enligt chefer så är det "rätt" ur ett ergonomiskt perspektiv. Hemma har jag typ en bordslampa bakom mig tänd för jag tycker det är bekvämare

Jag kan inte uttala mig om vad som är rätt om ergonomi men det låter inte rimligt om det upplevs som just för starkt. Då måste skärmarna i sin tur matcha den nivån och då kanske inte ens 250-nits däromkring är nog. Jämfört med extremsituationen att placera skärmen framför ett fönster och sitta och arbeta vänd mot samma fönster. Det kräver en hel del av den skärmen och kommer antagligen aldrig bli särskilt behaglig hur man än gör.

Kommer det starkt ljus överallt i rummet blir det också problem med reflexer vilket gör det ännu svårare att tillgodogöra sig innehållet på skärmen

Ett sätt att experimentera sig fram är att ställa en mörk fond av papp eller liknande bakom skärmen i det rummet. Löser inte reflexerna men åtminstone situationen med att det är ansträngande ljust i synfältet.