LG 34WK95U är anti-glare såhär horribel?

Permalänk
Medlem

LG 34WK95U är anti-glare såhär horribel?

Fick hem min 34WK95U & såfort jag satte igång skärmen så märkte jag vilken extremt påträngande moire den hade när skärmen visade ljusa bakgrunder/scener, ni som haft ett lager damm på eran skärm, ni har kanske sett att dammpartiklarna fungerar typ som en prisma & delar upp ljuset i regnbågens färger, så ser ljusa färger ut på denna skärmen.

För er fotografer som fotograferat sjukt mörka scener & dragit upp ISO:n till max, ni har förmodligen sett att bruset har gått över från rent brus i gråskala till att förvandlats till färgglass brus istället, nästan som om varje brusad pixel får CA runt sig, liknande så ser denna skärmen ut med ljusa scener.

Eller, ni som fotograferat en skärm med en kamera & fått det klassiska interferance mönstret, så ser denna skärmen ut konstant med blotta ögat.

Många minns nog CRT moire också? Trodde dessa dagarna var över...

Så, är det någon här som har 3H anti-glare film på sin skärm & märkt samma sak? Har haft anti-glare förut men aldrig märkt detta, har t.om haft en budget TN skärm (Samsung 226BW) för en massa år sedan som inte uppvisade detta problemet.

Är inte helt säker på att det är anti-glare filmen heller, funderar på om det är LG:s "Nano-IPS" teknik som strular: "Nanometer-sized particles on the screen's LED absorb excess light wavelengths". Dessa partiklar kanske får en negativ effekt om dom inte är alignade riktigt & förstör polariseringen?

Köpte denna skärmen för var ute efter en ren & bra bild med DCI-P3 omfånget när jag redigerar bilder & filmer, även när jag jobbar i PS & Illustrator MEN det är ju helt omöjligt att få en "ren" & klar bild när man hela tiden ser massa moire/brus över hela skärmen konstant som om det ligger ett lager damm på panelen.

Så, någon som har någon åsikt/förslag/erfarenhet?

Edit: Ungefär såhär ser det ut, inte riktigt så extremt (random bild från nätet), skulle tro att många inte ens skulle se mönstret på min skärm men men, har man väl sett det så

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Gjorde ett test, fotograferade 34WK95U & min MBP skärm från samma avstånd, manuella inställningar, samma inställningar & jag vill poängtera att detta INTE är LCD till kamera interferance mönstret, det mönstret framträder om jag vrider fokusringen en aning, LCD -> kamera mönstret alltså, jag har undvikit det mönstret när jag fotograferade.

Detta är EXAKT så dom båda skärmarna ser ut med verkliga ögat, fotograferade grå bakgrund, samma ställe på båda skärmarna:

Macbook Pro Ren & klar grå, inga konstiga mönster, den ser såhär len & fin ut IRL

34WK95U Fylld med möster, på bild ser mönsterna helt strukturerade ut, med blotta ögat ser man inte såhär nära som det är fotograferat utan man ser ett mönster som liknar moire & ser också ut som det ligger damm över hela skärmen, allt är brusigt & oskarp.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JesperA: Nu finns det ingen referenspunkt för dina bilder så ingen aning om hur stort ursnitt du har. Hur stor är en pixel jämfört med strecken till exempel.

Ett steg i utvärderingen är annars att se ifall samma problem existerar med skärmens egna menyer. Samma randighet? Då är det något fel på panelen. Försvinner randigheten i menyerna (gör dem icke-transparenta om möjligt) är det troligtvis något med källan eller överföringen från källan.

Permalänk
Medlem

Edit: Jösses vad text det blev

@Laxpudding: Utsnittet på bilderna jag tog är ca 10x7cm från ett avstånd på ca 30cm (hade ett lägre värde innan jag redigerade inlägget, detta är det korrekta) & croppad till storleken på bilderna jag postade i tråden, oskalad, från ca 20MP ner till mindre än 1MP(?). MBP:n har ju högre pixeltäthet (kör i skalad upplösning på 1920x1200px men Apple blåser ju upp en virtuell upplösning på över 3000px på bredden, minns inte exakta siffran, för att sen skala ner den till 1920x1200) så är ju egentligen inte en rättvis jämförelse; på pappret, dock är skillnaden jag ser med blotta ögat precis samma som jag ser i skillnad mellan dom båda skärmarna. Det är inte pixelmatrisen man ser, mönstret är mycket större än pixelmatrisen.

Slängde på mitt macro objektiv nu för att zooma ända in till pixelmatrisen på dom båda skärmarna (varning, stora bilder), grön bakgrund, solid färg, ingen gradient, ingenting, #c2ff7e, bilderna är fotograferade på en skärmyta motsvarande 2-3cm högt, ca 10cm avstånd:

Här är 34WK95U, fotograferat med 45 graders vinkel mot skärmen:
https://i.imgur.com/V4MEfNN.jpg

Zoomar man in i 1x1 (via webbläsare duger oftast inte, 100% zoom i tex PS är lättast som referens) så ser man pixelmatrisen i mitten, kollar man extra noga så ser man även bruset från kamerasensorn, till vänster & höger om pixelmatrisen ser man mönstret jag märker med blotta ögat, detta är dock extrem inzoomning med macro-objektiv så "mönstret" i denna zoomningen ser mer ut som suddiga "öar"/"fläckar" eller hur man skal beskriva det, men lägg märke till att dessa öar är större än pixelmatrisen, vissa "öar" täcker säkerligen 100-tals pixlar. Dessa "öar" är INTE bruset från kamerasensorn då man lätt kan urskilja detta bruset som är mycket mindre än "öarna", "öarna" syns även lättare om man blåser upp till 100% i tex Photoshop & sen kollar på skärmen från lite längre avstånd, väldigt lätt att se dessa öarna.

Givetvis måste det ju skilja i variation mellan pixlarna i matrisen för att kunna bygga upp bilden korrekt men det är inte "möstret" man ser med blotta ögat, såklart.

Angående OSD, ja, det syns även på OSD:n, dock svårare att urskilja då LG:s OSD har mörka färger & svart transparent bakgrund. Väldigt svårt att fotografera:

https://i.imgur.com/6d64yRL.jpg

Den är ca 2 fingrar hög för referens (fingrarna hållna ihop, horisontellt), pixelmatrisen syns tydligt men även här tycker jag det är lätt att se "bruset"/"grynigheten" som man ser med blotta ögat på skärmen, in med bilden i Photoshop på 100% & rulla tillbaka en meter från skärmen så ser man ganska lätt "bruset". Kunde inte få fram OSD:n via att gå till "fel" inputkälla, kör via TB3, bytte till HDMI men då får man bara upp en grå ruta i mitten på skärmen, den klassiska "No signal...Entering the power saving mode shortly", men även där ser jag detta mönstret som jag klagat på & då är det ju en "rå" skärm som visas, utan signal, utan felaktig signalbehandling från en dator.

Som referens tog jag med min MBP, fotad på samma sätt, går zooma in så man ser pixelmatrisen, återigen, helt i Photoshop, vid sidan av pixelmatrisen ser man en mycket renare färg, går säker urskilja lita "öar" där med men dessa syns inte med blotta ögat & ha i åtanke att denna skärmen är 1 år gammal, med damm, kanske någon repa, lite vattenfläckar (torkar oftast med torr trasa men har fått ta 1 sprut med vattenflaska på trasan någongång så kan vara vattenfläckar som syns såhär inzoomat)

https://i.imgur.com/uuhkYtQ.jpg

Så, med alla foton jag tagit, alla vinklar & närgången inspektion med blotta ögat, ALLT tyder på att det är något mellan själva LCD matrisen & ögat som gör bilden grynig/brusig. Dåligt 3H anti-glare filter, LG:s nya nano partikel-filter mojäng, felaktig alignment av polariseringen, något är det som förhindrar skärmen att ge ögat en ren & brusfri bild. Tittar jag extra noga så har detta bruset en liten liten parallax effekt så det som orsakar problem bör således vara framför LCD matrisen.

Det lättaste jag kan beskriva hur det ser ut, om ni har Photoshop, skapa en bild lika stor som skärmen, fyll med #c2ff7e eller #feeb5a (eller annan färg/nyans som är vibrant), gå in i "Filter", sen "Noise", sen "Add noise", släng på 3-4% Gaussian & ta bort "Monochromatic", sen "ok", EXAKT så som färgen nu ser ut, det är exakt så LG skärmen ser ut med blotta ögat. Testade sätta helskärm med den bilden jag skapade på min MBP, sen fullskärm & då såg MPB skärmen ut precis som LG skärmen gör, fast LG skärmen gör alltså detta på en "ren" & obehandlad färg, på andra skärmar krävs det noise filtret för att återskapa det man ser med blotta ögat på LG skärmen.

Kollar jag på foton & filmer på nätet så ser ISO 100 bilder ut att vara fotograferade med ISO 3200+.

Ett tillägg till, detta är INTE för att jag är van vid att sitta framför Apples retina skärmar, jag ser ingen inte detta mönstret på skärmar som har högre eller lägre pixeltäthet än LG skärmen, "öarna" är ju stora som städer i förhållande till pixlarna också så. Kollar man väldigt noga så är "öarna" inte pixelmappade med LCD matrisen heller.

Ibland när man kollar ljusa & dynamiska (i rörelse) scener i filmer så skapas en regnbågs-moire på skärmen också, som jag aldrig sett på någon annan skärm.

Det är svårt att förklara fenomenet & det är inte lätt att fotografera heller men hoppas det går utläsa något från det jag sagt iaf Synd att jag inte bor i Stockholm, hade varit kul att låna ut skärmen till er på redaktionen för undersökning (inte för att jag vet huruvida ni skulle vara intresserade av det) men men.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JesperA: "Nano LED" är LG:s hittepå-ord för kvantprickar/quantum dot. Dessa sitter i lysdioderna för att omvandla blått ljus till energispikar av rött och grönt ljus vilket är det som gör en DCI-P3-färgrymd möjlig.

Det du upplever verkar onekligen handla om pixelstrukturen i kombination med reflexfiltret och sådant som FRC och kanske inversionsproblem. Måste ses för att säga exakt.

Jag skulle testa med fler källor och hur det ser ut om du kör annan upplösning. Detta kanske är ett känt problem – har inte följt produkten men vet att det varit en hel del diskussioner om dessa skärmar och problem ihop med MBP:s

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: En följdfråga på din mittersta mening i inlägget: Om så var fallet, skulle det inte då vara rätt dynamisks "brus", alltså om man kör in hornhinnan 1cm från panelen så borde man väl se ett litet "flimmer" & typ som "myrornas krig" (fast på nano-skala), speciellt om man scrollar på hemsidor, flyttar fönster, visar film, byter mellan olika bakgrundfärger osv osv? Detta bruset rör sig inte en nanometer, det ändrar heller inte storlek när man byter upplösning på skärmen, det ändras inte med olika signalkällor, ändras inte när man ändrar picture mode, ändras inte när man ändrar kontrast eller ljusstyrka. "Bruset"/"grynigheten" jag ser är alltså HELT statiskt, rör sig inte ens 1 pixel, inget flimmer, ingenting, 100% fixerad

Nae, denna skärmen har bara problem med 2018 års MBP:s, jag har 2017 års, 2018 kör en annan DP version via Thunderbolt 3, tro detta gjorde att bildsignalen bara behöver köras på en kanal/lane, medans på 2017 års modell behövs det 2st DP signaler (fast fortfarande 1 kabel) för att få full upplösning. Något annat problem har jag inte hört.

Oavsett, sjukt störande med en grynig bild, omöjligt att få rena färger, har som sagt inte sett detta någongång tidigare, inte ens på min skitna 226BW som körde en budget TN-panel, en modern 8bits panel + FRC borde man väl kunna kräva lite mer av än en 10 år gammal TN panel :S

Hur skall fotografer kunna redigera bilder med denna skärmen när dom tar foton med 0 brus & sen när dom redigerar bilden på denna panelen så ser det ut som dom tog bilden med ISO 3200

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JesperA:

@Laxpudding: En följdfråga på din mittersta mening i inlägget: Om så var fallet, skulle det inte då vara rätt dynamisks "brus", alltså om man kör in hornhinnan 1cm från panelen så borde man väl se ett litet "flimmer" & typ som "myrornas krig" (fast på nano-skala), speciellt om man scrollar på hemsidor, flyttar fönster, visar film, byter mellan olika bakgrundfärger osv osv?

Du ser inte brus på nanometerskala eftersom (1) det är inget "brus" från kvantprickarna där till att börja och (2) om det nu vore ett "brus" så skulle du inte kunna se det med blotta ögat någonsin. Precis som du inte ser de enskilda atomerna som far runt i luften.

Vad du upplever är en kombination av andra faktorer, troligtvis en blandning mellan olika subpixel- och reflexstrukturer på millimeterskala. Kanske vad som helt enkelt är ett dåligt exemplar – samt allt kombinerat med förväntan och utfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du ser inte brus på nanometerskala eftersom (1) det är inget "brus" från kvantprickarna där till att börja och (2) om det nu vore ett "brus" så skulle du inte kunna se det med blotta ögat någonsin. Precis som du inte ser de enskilda atomerna som far runt i luften.

Jag menade inte nanometer, utan "nanoskala" som jag nämnde var mer menat som en förminskad version av "myrornas" krig, på en TV är den klassiska "myrornas" krig ganska stora, på denna skärmen menade jag mer att FRC "bruset" liknar myrornas krig fast på mycket mindre skala.

Lyckades fånga fenomenet på film, syns mycket tydligare på film än på foton då man ser matrisen dansa runt, man ser FRC:n jobba, utöver det ser man dom statiska "prickarna"/"bruset"/"grynen"/"öarna"/"fläckar"/"whatever", dom är det ENDA i filmen som inte rör sig överhuvudtaget, allt annat är i rörelse. Det som inte är i rörelse är det jag ser med blotta ögat.

Problemet är att jag försökte ladda upp till YouTube & Vimeo men helt omöjligt att se där då båda siterna komprimerar sönder alla filmer & eftersom jag filmar på solida bakgrunder så blir det enorma kompressionsblock som döljer dom problemet jag pratar om.

Gjorde en gif (12mb), även där en massa kompression men drar man upp ljusstyrkan på skärmen till max (var tvungen att filma med liten bländare annars hade fokus-arean bara varit ett par millimeter), så det blev rätt mörkt, vill inte "paja" något genom att artificiellt ändra brightness på bilden i PS. Men ja, ökar man ljusstyrkan till max, zoomar in till minst dubbla storleken (gifen är 400x400) & kollar några varv så ser man vad som inte rör sig & vad som rör sig, det som rör sig är LCD:n + FRC, brus från kamerasensorn & kompressionsblock, det som inte rör sig är det gryniga jag ser med blotta ögat på en armlängds-avstånd.

http://jespera.se/temp/lg.gif

Laddade upp "råfilmen" till Dropbox också (148mb), men vet man vad man skall kolla efter i gifen så behövs inte filmen, filmen har dock mycket mindre kompression så man ser mycket lättare där.

https://www.dropbox.com/s/t2n8hw705p4bsrb/MVI_9898.MOV?dl=0

Går givetvis inte kolla i webbläsaren då även Dropbox komprimerar sönder alla filmer, måste laddas ner via "Open with...download" knappen (övre vänstra hörnet)

Förklaring på det som syns i gifen & filmen (man måste nästan trycka ögat in i sin skärm för att se i filmen, i gifen ser jag det statiska bäst på uppemot 30-40cm avstånd & svårare att hitta det statiska på nära håll):

Orange/röda = den absoluta fokuspunkten, där ser man LCD matrisen

Blå = Ytan där man ser det statiska kladdet som inte rör sig oavsett hur mycket matrisen, FRC:n, kamerasensorns brus & kompressionsblocken rör sig runtomkring & under kladdet. Kollar man noga går det se att "prickarna"/"bruset"/"grynen"/"öarna"/"fläckar"/"whatever" är statiska & inte rör sig ett dugg trots att matrisen rör sig fram & tillbaka under dessa vilket således borde utesluta att det är matrisen, FRC:n som orsakar prickarna, isåfall borde prickarna också rört sig i närapå synkroniserad rörelse, som sagt, kollar man noga så är prickarna helt stilla trots att det mesta under dom & runt dom rör sig som fasen. Man ser orörliga fläckar i hela blåa området om man kollar noga & sitter framför en vettig skärm.

Gröna = Inget här är i direkt fokus, trots bländare 11 så är allt i detta området suddigt, det existerar samma saker som i blåa området här också eftersom det sträcker sig över hela panelen, men eftersom området är ur fokus så ser man det inte.

Jag tycker det är ganska lätt att se att LCD:n jobbar en bra bit under fläckarna, syns tydligast med gröna bakgrunden i filmen (parallaxen syns på filmen om man kollar noga & inte kollar på dropbox komprimerade versionen)

I gifen är det ganska lätt att hitta följande områden:

Det som är inringat i cirkeln innehåller ett par fläckar som tillsammans nästan skapar en hästsko-form. I det avlånga området hittar man massa statiska fläckar som inte rör sig alls trots att matrisen rör sig jämte & under, har man väl hittat det statiska i det jag ringade in så ser man det lätt mot alla bakgrunder i gifen.

Kollar jag jättenära skärmen & kollar snett mot hörnet & rör tex detta fönstret jag har swecs hemsida i fram & tillbaka över området så ser man tydligt att fönstret rör sig en ganska bra bit under det som orsakar "bruset" så det måste vara någon film eller filter mellan LCD:n ögat som orsakar bekymmer. Hade det varit LCD:n eller 8bit + FRC:s fel i matrisen så hade ju fläckarna inte varit statiska utan hade ändrats hela tiden beroende på vad som visas, nu är ju prickarna helt statiska även om jag har en video som rör sig under fläckarna.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JesperA: En rörelse i skärmen som är så synlig som du visar tyder på att något är fel på panelen. Jag skulle reklamera skärmen eller häva köpet.