Permalänk
Medlem

Ny på Mac, tips!

Har då skaffat mig en MacBook Air och är totalt förvirrad. Har suttit framför pc "hela livet" och nu förstår jag hur gamlingarna känner sig. Jag fattar ingenting typ...

Tips på några bra sidor för att komma igång och få lite grundläggande kunskap om Macen?

Det lilla jag hunnit fatta mig på så känns det onekligen som ett raskt system, och snyggt! Men jag känner att jag skulle behöva en snabbkurs och lite tips på vad man kan göra såhär i början

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Bättre att fråga vad du undrar över?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Allt?
Typ sånt där som utforskaren, hur man letar i datorn, söker, ja som sagt det mesta känns nytt och förvirrande

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

"Finder" som ser ut som en gubbe med ett delat blått och vitt ansikte. där har du Utforskaren och du kan även söka där.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

MacOS är ett mycket kraftigt operativsystem. Jag önskar att det var till MacOS alla spel kom som standard.

Söka efter saker gör du enklast genom att trycka ALT GR+SPACE så du får upp spotlight sök, hamnar mitt i skärmen och sen bara söka på nått. Skulle det av någon anledning inte funka med alt space så trycker du förstoringsglaset uppe i högra hörnet vid klockan..

Visa signatur

Intel Core i7-8086K | G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz Ripjaws V | AMD Radeon R7 480GB | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming |
Phanteks Eclipse P350X | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair H200i RGB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC|

Permalänk
Sötast

Två tips:
1: Youtube, kolla igenom en handfull videos i stil med:
"Mac os cool features", "Mac os tips and tricks", "Mac os gestures", "Mac os beginner tips" och dylikt.
Då får du snabbt och enkelt svar på många frågor, speciellt såna du ej visste att du hade då du aldrig tänkt på det XD

2: 99.se forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

"Finder" som ser ut som en gubbe med ett delat blått och vitt ansikte. där har du Utforskaren och du kan även söka där.

Skrivet av iZteven:

MacOS är ett mycket kraftigt operativsystem. Jag önskar att det var till MacOS alla spel kom som standard.

Söka efter saker gör du enklast genom att trycka ALT GR+SPACE så du får upp spotlight sök, hamnar mitt i skärmen och sen bara söka på nått. Skulle det av någon anledning inte funka med alt space så trycker du förstoringsglaset uppe i högra hörnet vid klockan..

Skrivet av Allexz:

Två tips:
1: Youtube, kolla igenom en handfull videos i stil med:
"Mac os cool features", "Mac os tips and tricks", "Mac os gestures", "Mac os beginner tips" och dylikt.
Då får du snabbt och enkelt svar på många frågor, speciellt såna du ej visste att du hade då du aldrig tänkt på det XD

2: 99.se forum

Jag tackar hjärtligt för era tips och inser att jag har viss tillvänjning innan detta flyter som det brukar.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av iZteven:

MacOS är ett mycket kraftigt operativsystem. Jag önskar att det var till MacOS alla spel kom som standard.

Söka efter saker gör du enklast genom att trycka ALT GR+SPACE så du får upp spotlight sök, hamnar mitt i skärmen och sen bara söka på nått. Skulle det av någon anledning inte funka med alt space så trycker du förstoringsglaset uppe i högra hörnet vid klockan..

ALT GR finns visserligen inte på Mac, det är Command+Space du menar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Använd workspaces och gestures.Lägg även lite tid på att lära dig bash och använda terminalen. då man får ett UNIX systems fulla möjligheter.
Ge det två veckor så kommer du aldrig vilja byta tillbaka en Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Glöm inte att terminalen är ett kraftfullt verktyg under Mac OS!

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm:

Hahaha såklart, satt och tittade på mitt eget tangentbord när jag skrev det.

Visa signatur

Intel Core i7-8086K | G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz Ripjaws V | AMD Radeon R7 480GB | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming |
Phanteks Eclipse P350X | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair H200i RGB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC|

Permalänk
Medlem

Många tack för dessa!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Har bara skrapat på ytan MEN, detta känns ju helt fantastiskt. Tänk när man faktiskt vet vad man håller på med också.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Minns när jag bytte över för snart 20 år sedan, det är en liten djungel i starten.
Det mesta går normalt att googla sig fram till..