Koppla dator till en LG55C8 oled, Kabel/Adapter.

Permalänk
Medlem

Koppla dator till en LG55C8 oled, Kabel/Adapter.

Hej!

Undrar vad jag skall ha för kabel och/eller adapter när jag skall koppla in datorn till TV:n LG55C8 (oled) för bästa resultat?

Jag har ett 1080ti grafikkort med både displayport samt HDMI och tv:n har om jag förstått det hela rätt HDMI 2.0 portar.

Klarar något alternativ av 2k upplösning med rimlig Hz? HDR?

Tack på förhand.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Dave_001: hdmi 2.0, en hdmikabel som klarar 18Gbps ska du ha

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa alternativet är en bra HDMI-kabel. Exakt vad du får ut är ingen lätt vetenskap, men köp en riktigt bra HDMI-kabel så att det inte faller på det. 4k har höga krav.

Kan tipsa om följande guide.
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Vilka format som stöds bestäms av interfacen och 2k är ett udda format som du nog bör undvika helt, tvn verkar vara 4k och det kan datorn lämna. HDR med full färgupplösnnig är inte möjligt att överföra eftersom det i så fall kräver DP vilket tvn inte har.
Hursomhelst bör du välja en bra hdmi kabel, kablarna har inga versionsnummer alls utan du bör välja en Premium high speed certifierad kabel om du inte vill chansa på nån kabel med obestämd kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det lutar åt att jag köper en Supra High Speed HDMI 10m kabel då den skall klara 4k/60Hz

@mrqaffe: Om jag förstått dig rätt är det inte att rekommendera att köra någon annan upplösning än den TV:n primärt är gjord för?
Tänkte att man till exempel kunde köra på 1080p om man vill köra mer än 60Hz, tror att TV:n klarade 100Hz och 120 fps om det stämmer.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: finns ju en rad olika HDMI versioner med olika kommunikationshastigheter

2.1 är det senaste. Köpte faktiskt ett på amazon.de 3m för 18euro

https://www.hembiobutiken.se/hembioskolan/2413-hdmi-21-allt-d... Info om HDMI 2.1

Jag vet att Tv:n har 2.0 men vissa funktioner som t.ex Xbox kommer kunna leverera 120hz 1440p och även VRR i kommande uppdateringar om du har en 2.1 kabel samt VRR
https://www.windowscentral.com/why-xbox-one-x-owners-should-c...

https://www.digitaltrends.com/home-theater/hdmi-explained-eve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Tack för svaren, det lutar åt att jag köper en Supra High Speed HDMI 10m kabel då den skall klara 4k/60Hz

@mrqaffe: Om jag förstått dig rätt är det inte att rekommendera att köra någon annan upplösning än den TV:n primärt är gjord för?
Tänkte att man till exempel kunde köra på 1080p om man vill köra mer än 60Hz, tror att TV:n klarade 100Hz och 120 fps om det stämmer.

Spel och TV/film kommer nog se bra ut i 1080P på din TV , men eventuellt kommer text bli lite suddig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dave_001:

Tack för svaren, det lutar åt att jag köper en Supra High Speed HDMI 10m kabel då den skall klara 4k/60Hz

@mrqaffe: Om jag förstått dig rätt är det inte att rekommendera att köra någon annan upplösning än den TV:n primärt är gjord för?
Tänkte att man till exempel kunde köra på 1080p om man vill köra mer än 60Hz, tror att TV:n klarade 100Hz och 120 fps om det stämmer.

Behöver du verkligen 10m? Även om kabeln är specad för att fungera och du kan byta den om den inte gör det, så är det att tänja på gränserna. Vill du inte få ut max ur setupen är det så klart inget problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Min nuvarande och bästa placering av datorn för att få plats med tex soffa framför TV: n gör att jag behöver ca 9m kabel tyvärr.
Eventuellt skulle jag klara mig på en 8m kabel om det skulle vara en avsevärd förbättring av mina chanser att få bästa möjliga bild?

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dave_001:

Tack för svaren, det lutar åt att jag köper en Supra High Speed HDMI 10m kabel då den skall klara 4k/60Hz

@mrqaffe: Om jag förstått dig rätt är det inte att rekommendera att köra någon annan upplösning än den TV:n primärt är gjord för?
Tänkte att man till exempel kunde köra på 1080p om man vill köra mer än 60Hz, tror att TV:n klarade 100Hz och 120 fps om det stämmer.

Det går antagligen bra att köra 1080p men vad gäller bildfrekvenser så får du nog läsa manaualen ordentligt för de flesta tvar stödjer bara videoformat och inte datorfrekvenser, de kanske tar emot bilder i andra format men det är inte säkert att de visas så om du hoppas på annat än "max 60 Hz" så bör du verkligen kolla om det är tekniskt möjligt via tv.

Skrivet av Deki90:

@mrqaffe: finns ju en rad olika HDMI versioner med olika kommunikationshastigheter

2.1 är det senaste. Köpte faktiskt ett på amazon.de 3m för 18euro

https://www.hembiobutiken.se/hembioskolan/2413-hdmi-21-allt-d... Info om HDMI 2.1

Jag vet att Tv:n har 2.0 men vissa funktioner som t.ex Xbox kommer kunna leverera 120hz 1440p och även VRR i kommande uppdateringar om du har en 2.1 kabel samt VRR
https://www.windowscentral.com/why-xbox-one-x-owners-should-c...

https://www.digitaltrends.com/home-theater/hdmi-explained-eve...

Ja hdmi har versioner men kablarna får däremot inte märkas med versioner om de ska uppfylla kraven, hdmi 2.1 är dessutom en ointressant standard just nu eftersom den inte existerar kommersiellt och det kommer heller aldrig att finnas "hdmi 2.1 kablar" eftersom det inte är tillåtet att märka/marknadsföra dem så om du ska uppfylla certifieringskraven.
Dagens existerande hdmi länkar klara inte 4k hdr utan att reducera färgupplösningen så är det ett krav med "full-färg" får man vänta på hdmi 2.1 eller använda DP, DP är mycket ovanligt på en tv så det gör det i praktiken omöjligt att ansluta en dator till annat än en monitor om man inte vill reducera färgupplösningen, dagens hdmilänkar har helt enkelt för låg kapacitet och det är därför hdmi 2.1 togs fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: hur menar du att dem inte får märkas? Står ju klart och tydligt i butikerna om det är 1.4, 2.0, 2.0a, 2.0b osv....

Även på hemsidorna står det vilken version det är på kabeln.

När jag letade efter 2.1 så var det just detta jag sökte efter och köpte.

Dagens TV apparater har inte mer än 2.0 det vet jag men med en 2.1 sladd får dem andra stör som VRR och Auto low latency mode. Dessutom kommer Xbox kunna laverare 1440p i 120hz med enbart ett sladdbyte..

Du kommer inte få 4k @120hz på din tv genom en sladd eller en update men vissa HDMI 2.1 funktioner kommer kunna stödjas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deki90:

@mrqaffe: hur menar du att dem inte får märkas? Står ju klart och tydligt i butikerna om det är 1.4, 2.0, 2.0a, 2.0b osv....

Även på hemsidorna står det vilken version det är på kabeln.

När jag letade efter 2.1 så var det just detta jag sökte efter och köpte.

Dagens TV apparater har inte mer än 2.0 det vet jag men med en 2.1 sladd får dem andra stör som VRR och Auto low latency mode. Dessutom kommer Xbox kunna laverare 1440p i 120hz med enbart ett sladdbyte..

Du kommer inte få 4k @120hz på din tv genom en sladd eller en update men vissa HDMI 2.1 funktioner kommer kunna stödjas.

Kablarna har inge versionsnummer och det är galet och förvillande att tala om versioner i de sammanhangen, hdmi har helerl inga krav på att alla funktioner i en version måste stödjas.
Vad kablarna ska märkas med beroende på kapacitet finns här > https://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx det säger dock inget om vad apparaterna man kopplar kabeln mellan ger för funktioner utan är et mått på kabelns garanterade minimumbandbredd.

Premium High Speed och Ultra High Speed är troligen de intressanta kablarna och det seriösa tillverkare märker dem med, versionsnummer är sånt kinatillverkare trycker på tillsammans med andra reklamfloskler och övrig ointressant nonsenstext.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Sidan du länkade står det ''Introducting HDMI 1.4'' i vänsterspalten.
Står även ''To help consumers and to clarify cable types further, all HDMI cable products are required to be labeled with Cable Name Logos provided by HDMI Licensing Administrator, Inc. Look for these logos when choosing the HDMI cable that is best for your needs.''

Står inget om att dem inte får benämnas med versions nummer. Står att dem ska ha loggan för vad dem stödjer

HDMI Ultra high speed = 2.1 t.ex

Även HDMI's sida skriver om versionerna https://www.hdmi.org/

Har aldrig hört eller läst det du skriver om, att det inte finns versioner eller att dem inte får märkas med deras versions nummer.

Sen om du köper en HDMI sladd som inte följer kraven på dennas version/namn så är det ju säljaren som blåser dig.

Köper du en HDMI sladd efter version så ska den kunna göra det HDMI utgått med att dem kan.
Detta går även att mäta.

Jag tänker inte skriva mer om detta, vill du motbevisa mig så får du skicka en länk där det står om att det inte finns versioner eller att dem inte får skriva ut vilken version sladden är

Permalänk
Bildexpert 📺

@Deki90: Finns inga versionsnummer på HDMI-kablar och egentligen inte på produkter heller. Specifikationen har versionnummer. Produkterna har det inte. De har istället ett urval av funktioner. Tillverkarna/HDMI-licenstagarna får inte hänvisa till versionsnummer på produkter. Men gör det ändå tyvärr.

Skrivit ändlösa artiklar och foruminlägg om det, bland annat här (avsnitt 13 om kablar)
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

...samt här (avsnitt 4 om generella missbruket av versioner): https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Orsaken till att det ända snackas HDMI-versioner hit och dit är för att det hela tiden frågas från konsument om och om igen om ifall produkten har "HDMI 2.0" och liknande. Här är devisen att fråga efter funktion, inte version. Tyvärr har många lärt sig detta fel och därför fortsätter frågan efter HDMI-versioner, vilket också leder till felköp baserad på denna missuppfattning.

HDMI-kablar certifieras efter bandbredd och störningssäkring. Där ska man idag titta efter Premium High Speed.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag förstår att det är specifikationen man är ute efter när man letar sladd osv..

Men hur kan det komma sig då att HDMI själva refererar till HDMI versioner när dem pratar om 1.4 , 2.0, 2.1 osv
https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/index.aspx
''versions of the HDMI Specification'' står det bland annat här
''Version 2.1 of the HDMI Specification'' och version nämns flera gånger på sidan.

Som jag ser det är HDMI en specifikation med olika versioner och versionerna stödjer olika specifikationer..

Låter ju helt retard när man läser det man skriver men det är ju det dem går ut med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deki90:

@Laxpudding: Jag förstår att det är specifikationen man är ute efter när man letar sladd osv..

Men hur kan det komma sig då att HDMI själva refererar till HDMI versioner när dem pratar om 1.4 , 2.0, 2.1 osv
https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/index.aspx
''versions of the HDMI Specification'' står det bland annat här
''Version 2.1 of the HDMI Specification'' och version nämns flera gånger på sidan.

Som jag ser det är HDMI en specifikation med olika versioner och versionerna stödjer olika specifikationer..

Låter ju helt retard när man läser det man skriver men det är ju det dem går ut med.

Du tänker bakvänt när det gäller HDMI. Tänk istället så här.
Om min produkt ska skicka eller ta emot en bild i 8k 60Hz så är det HDMI specifikation 2.1 som beskriver hur det ska göras. Det betyder inte att den produkten måste stödja något annat ur HDMI 2.1.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: jag menar endast sladdarna i nuläget. Hdmi skriver själva version av specifikation...

Blev lite off topic.

Mrqaffe skrev att det inte finns versioner på hdmi och att det inte får annonseras versioner

Kablarna som säljs är annonserade

Och hdmi själva skriver version av hdmi specifikation

Jag förstår innebörden av specifikarionerna, vad dem klarar osv.

Reagerar mest på version delen.

Har läst swec posten om hdmi men just detta med att det inte är en version utan specifikation motsäger hdmi sig själva på i så fall

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Deki90:

Som jag ser det är HDMI en specifikation med olika versioner och versionerna stödjer olika specifikationer..

Läs den meningen ovanför igen!

Texten du läser på hdmi.org syftar givetvis på innehållet i specifikationen, alla de funktioner som står beskrivna i pdf-filen som utgör standarden, som nu är på version 2.1. Detta säger dock ingenting om vad produkt A eller produkt B är kapabel till för funktioner. Funktioner som är ett urval, alltså väl valda delar ur HDMI-specifikationen.

Vilket då är misstaget som (nästan) alla gör när man blandar ihop specifikationen med produkten. Här är det många som tror att en produkt " har HDMI 2.0", så har den allt beskrivet i HDMI 2.0-specifikationen. Men det är inte så det fungerar.

HDMI-kablar har aldrig haft versioner. Det har varit en och samma kabel, samt adderingen för Ethernet (som ingen använder). Det som kom för 10 år sedan var en certifieringsprocess att kabeln orkar med den bandbredd som är aktuell, dvs 18 gigabit/s. Och dagens nivå är premium high speed.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dave_001:

Jag har ett 1080ti grafikkort med både displayport samt HDMI och tv:n har om jag förstått det hela rätt HDMI 2.0 portar.

Med tanke på alla sidodiskussioner som uppstår (om och om igen) ska du ha en HDMI-kabel som är Premium High Speed-certifierad. En sådan kabel är tillverkad för de 18 gigabit/s som 4K/60 och 8-bitars RGB kräver. De är också säkrad för att minska störningar mot trådlösa nätverk, Bluetooth etc. De har hologram och QR-kod som kan användas för att spåra att tillverkningen verkligen är certifierad.

10 meter Premium High Speed är dock inte helt lättillgängligt och du kan behöva leta eller betala för en kabel som garanterar kvalitetsnivån. Alla andra kablar – vilka inte är premium high speed – kan vara hur bra som helst. Du vet först när du testat.

Permalänk

Finns det något särskilt man behöver tänka på för att koppla en Intel NUC ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3130255 ) till samma TV? Jag behöver bara kunna surfa i 1080p. Kan man välja vilken HDMI-kabel som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Finns det något särskilt man behöver tänka på för att koppla en Intel NUC ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3130255 ) till samma TV? Jag behöver bara kunna surfa i 1080p. Kan man välja vilken HDMI-kabel som helst?

Om du bara behöver få ut 1080p så fungerar så gott som vilken HDMI-kabel som helst ja, så länge du inte behöver någon jättelång kabel (säg 5m eller kortare, längre än så kan kräva en lite bättre kabel än de allra billigaste).

Däremot har NUC:en endast HDMI 1.4, så du kan inte få ut 4K@60Hz och 8-bitars RGB via den porten. Men DP-utgången på NUC:en klarar det, så du kan använda en DP-till-HDMI 2.0-adapter (t.ex. denna) om du vill kunna utnyttja TV:n fullt ut. Men nöjer du dig med 1080p så räcker det som sagt med en HDMI-kabel.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om du bara behöver få ut 1080p så fungerar så gott som vilken HDMI-kabel som helst ja, så länge du inte behöver någon jättelång kabel (säg 5m eller kortare, längre än så kan kräva en lite bättre kabel än de allra billigaste).

Däremot har NUC:en endast HDMI 1.4, så du kan inte få ut 4K@60Hz och 8-bitars RGB via den porten. Men DP-utgången på NUC:en klarar det, så du kan använda en DP-till-HDMI 2.0-adapter (t.ex. denna) om du vill kunna utnyttja TV:n fullt ut. Men nöjer du dig med 1080p så räcker det som sagt med en HDMI-kabel.

Stort tack för ett utförligt svar.