Permalänk
Medlem

Märklig doft ur bygge..

Halloj!

Jag har nyligen byggt ihop sambons maskin och har på sistone börjat känna att den luktar el på något sätt, det luktar inte bränt eller plast utan det luktar elektricitet.

Jag har nosat i datorn med CPU på 100% load och känner absolut ingenting ifrån moderkortet och runtom, temps ligger även otroligt bra. Lukten i sig har fastnat i "grillen" fram i chassit och bakom grillen sitter en radiator med pull-config, vilket gör mig fundersam. Det sitter en DVD-RW ovanför radiatorn och själva enheten luktar ingenting, men inuti så luktar det el.

Utifrån vad jag skriver här, anser ni att jag bör kunna låta henne gejma utan att ha brandsläckaren till hands? - Är det vanligt att en DVD-RW luktar gammal elektriker innuti läsaren?

TL;DR, Vad luktar CD-läsare?

Permalänk
Medlem

Nya komponenter tenderar att dofta haxx. Njut medan du kan

Permalänk
Medlem

el avger ingen doft. Det är antagligen bara ”new car” fast med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hur luktar el då? 😂

Permalänk
Medlem

Du skulle kostat på din sambo ett nätaggregat som kan nyttja kärnkraftselektricitet istället för kolkraftselektricitet.
Men nu vet du vad det är som luktar.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudolph:

Halloj!

Jag har nyligen byggt ihop sambons maskin och har på sistone börjat känna att den luktar el på något sätt, det luktar inte bränt eller plast utan det luktar elektricitet.

Jag har nosat i datorn med CPU på 100% load och känner absolut ingenting ifrån moderkortet och runtom, temps ligger även otroligt bra. Lukten i sig har fastnat i "grillen" fram i chassit och bakom grillen sitter en radiator med pull-config, vilket gör mig fundersam. Det sitter en DVD-RW ovanför radiatorn och själva enheten luktar ingenting, men inuti så luktar det el.

Utifrån vad jag skriver här, anser ni att jag bör kunna låta henne gejma utan att ha brandsläckaren till hands? - Är det vanligt att en DVD-RW luktar gammal elektriker innuti läsaren?

TL;DR, Vad luktar CD-läsare?

Luktar det ozon eller...?
Då behöver du vara orolig.. då en gammal DVDRW luktar, så är det troligen icke "ny dator doft"...

Permalänk
Medlem

@claser: El luktar ozon. Ozon är trevärt syre och bildas av gnistor. Exempelvis från åskväder eller elmotorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nätaggregatets magiska rök. Att det sipprar ut lite under drift är ingen fara, det är bara när man släpper ut allt på en gång som det tappar kraften.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag förstår att "lukta el" kan låta märkligt för er som inte känt det tidigare, men ja elektricitet luktar faktiskt.

Doften är inte ifrån nätagget så kan med nästan 100% säkerhet säga att det är ifrån DVD-RW. Borde jag byta ut denna, eller är det vanligt att dessa avsänder en lukt?

Permalänk
Medlem

New Pc smell is the best

Permalänk
Medlem

I love the smell of flamskyddsmedel och kinesisk ångest in the morning. It smells like... Victory!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@120hz: Detta är inte en sådan doft, så luktar det inuti chassit. Detta är en antagligen en dålig DVD-RW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudolph:

@120hz: Detta är inte en sådan doft, så luktar det inuti chassit. Detta är en antagligen en dålig DVD-RW!

Om du tror det, så ta och koppla ur den så märker du om det slutar.

Permalänk
Medlem

@jocke92: Vi plockade ur DVD-läsaren, jag öppnade upp hela kalaset och kan säga att det var där lukten kom ifrån, något var onekligen fel med denna eftersom lukten blommade upp i hela lägenheten..

Allt ordnat, tråden kan låsas! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Ibland kan en komponent få för mycket ström och typ smälta, men då måste du ju vara fel på komponenten eller att man råkar dra fel kabel från nätagg (vilket är väldigt svårt idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudolph:

@jocke92: Vi plockade ur DVD-läsaren, jag öppnade upp hela kalaset och kan säga att det var där lukten kom ifrån, något var onekligen fel med denna eftersom lukten blommade upp i hela lägenheten..

Allt ordnat, tråden kan låsas! Tack för hjälpen

Hoppas du får bort doften från lägenheten sen bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

@claser: El luktar ozon. Ozon är trevärt syre och bildas av gnistor. Exempelvis från åskväder eller elmotorer.