köpråd/ hjälp till skola

Permalänk

köpråd/ hjälp till skola

Hej!
jag har som en uppgift till skolan att vi ska bygga en server på komplett eller liknande med en budget på 15 000.
men problemet är att jag har googlat runt och kollat över allt men jag hittar inte vad som är skillnade på vanliga delar och på serverdelar mer än att serverdelar håller längre och kan vara igång 24/7 en längre tid?
jag har plockat ihopp den här vad tycker ni om den vad borde jag ändra?

https://www.komplett.se/cart
tacksam för all info jag kan få

Permalänk

Man kan inte se något på den länken, den går till varje persons egen varukorg, du måste nog trycka på spara inköpslista!

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kanske ECC ram [typ 64gb eller mer]? Och mer HDD plats :).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Står det i uppgiften vad servern ska användas till?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av iknight:

Kanske ECC ram [typ 64gb eller mer]? Och mer HDD plats :).

men kan jag använda en vanlig hårddisk ? eller ska man ha någon speciell som är raid kompatibel? behöver man något speciellt uttag på moderkortet då?
om jag ska byta minnen till dyrare vart ska jag kapa ner kostnaden på? billigare processor?

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Står det i uppgiften vad servern ska användas till?

nej bara att man ska plocka ihop en server för ett litet företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbasang:

men kan jag använda en vanlig hårddisk ? eller ska man ha någon speciell som är raid kompatibel? behöver man något speciellt uttag på moderkortet då?
om jag ska byta minnen till dyrare vart ska jag kapa ner kostnaden på? billigare processor?

Skrivet av simbasang:

nej bara att man ska plocka ihop en server för ett litet företag.

Ska de hosta webbplatsen eller spara övervakningsvider eller?...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av simbasang:

nej bara att man ska plocka ihop en server för ett litet företag.

Blev en stor definitionsfråga där

Ska inte låsas som om jag kan något om serverar men länkar lite videos som kan hjälpa dig att förstå

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av iknight:

Ska de hosta webbplatsen eller spara övervakningsvider eller?...

jag vet inte står inget om det

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Blev en stor definitionsfråga där

Ska inte låsas som om jag kan något om serverar men länkar lite videos som kan hjälpa dig att förstå

https://www.youtube.com/watch?v=U6r60JjAil0

https://www.youtube.com/watch?v=ByI1PHMcPJQ

tack ska kolla igenom dom

Permalänk
Medlem

Kolla på HP ML30 om det är ett litet företag.

Permalänk
Medlem

Läs din bok du fått om vad servrar är kanske?

Permalänk
Skrivet av AGI:

Läs din bok du fått om vad servrar är kanske?

det är ju det som är problemet vi har inte fått någon bok utan ska hitta all info på nätet men jag hittar inga bra förklaringar som jag kan förstå.

Permalänk
Medlem

Företag bygger inte en server på egen hand. Inte ens mindre företag.
Så din uppgift är väldigt konstig.

Denna är bra baseline för komponenter: https://www.dustin.se/product/5011075320/emc-poweredge-t440

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

@simbasang: För intressets skull, vad är det du läser för program på universitetet?

Permalänk
Skrivet av CoolZerra:

@simbasang: För intressets skull, vad är det du läser för program på universitetet?

Det är en distanskurs på komvux. Dator och nätverksteknik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

låter som en flummig och ospecificerad uppgift så vad som du sätter ihop lär ge dig godkänt

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du bygga ihop en server av delar kan jag tipsa om Mullet Scandinavia AB. De är återförsäljare av Supermicro-servrar och relevant serverhårdvara.

Så får du en *server* som du bygger ihop snarare än en PC.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så värst kunnig och kanske har jag fel. Moderkortet stödjer DDR4 men du har valt DDR3. Dessutom ska du nog välja ECC-minnen. Större eller fler diskar skulle nog vara bra. Sedan vet jag inte om du behöver fläska på med en sån kraftig PSU, men det kanske behövs?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Jag är inte så värst kunnig och kanske har jag fel. Moderkortet stödjer DDR4 men du har valt DDR3. Dessutom ska du nog välja ECC-minnen. Större eller fler diskar skulle nog vara bra. Sedan vet jag inte om du behöver fläska på med en sån kraftig PSU, men det kanske behövs?

Nee precis jag såg att det var fel ram i den men fick hjälp av en kompis och byggde en helt annan med amd processor men tack så mycket för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com