Permalänk
Medlem

Köpa ny dammsugare

Jag behöver köpa en ny dammsugare. Hade en MIELE innan och varit nöjd. Jag har dessa att välja mellan. Jag har tittat på den här. Kan inte så mycket om dammsugare och behöver välja rätt. Ljudnivån spelar ingen roll. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

@DPG:
Inte med i din lista men annars är det ju ett bra tillbud på denna hos norrmännen just nu:
https://www.komplett.se/product/1116929/hem-hushaall/hushaall...

Vänligen
/tttomte

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare jobbat med städning, och rekommenderar starkt Electrolux bättre maskiner. Lång slang, lättviktigt munstycke, ställbar sugstyrka och låååång strömsladd bör vara högsta prio vid nyinköp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tycker alla dammsugare oavsett märke suger.

Nej men allvarligt talat, Electrolux är väl bra dammsugare överlag.

Har en som är kanske 7 år gammal nu och den är väldigt tyst. Kostade strax under 2000 kr när vi skaffade den.

Se till att det är "S-bag"-påsar så är det aldrig några problem att köpa nya påsar. Minns att vi hade en udda modell tidigare som man alltid hade problem att hitta rätt påsar till.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Electrolux dammsugare helt utan påsar. Då tömmer du bara ut dammet i en vanlig soppåse eller när du är klar.

Detta gör man ute då det annars kan damma om man är ovan, man får in snitsen efter ett tag. Bara för att förtydliga givetvis i en plastpåse.
Väldigt smidigt och man slipper köpa dammsugarpåsar.
En sån är det: https://www.tradera.com/item/301927/331666766/dammsugare-elec...

Dock verkar de ha ändrat sin design rejält vad det gäller de påslösa: https://www.electrolux.se/homecare/vacuum-cleaners/bagless-va...

Min är 6år gammal dock.
Kolla så du får en med minst Hepa 12 filter men gärna Hepa 13 då det är ännu effektivare.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har en Electrolux dammsugare med hepa filter, dammsugaren är helt ok. Tillbehören är fullständigt värdelösa och faller i smulor som lego i ett skyttegravskrig.

Har aldrig sett så värdelöst smäck innan. Jobbat med plast och är häpen över den usla designen och kvalitén på komponenterna. De hade med små medel kunnat hålla tio gånger bättre.

Hade en rätt billig dammsugare innan och den höll många år utan den typen av problem.

Blir ingen Electrolux för oss mer..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nilfisk/Electrolux GD930 är en väldigt hållbar proffsmaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Jag behöver köpa en ny dammsugare. Hade en MIELE innan och varit nöjd. Jag har dessa att välja mellan. Jag har tittat på den här. Kan inte så mycket om dammsugare och behöver välja rätt. Ljudnivån spelar ingen roll. Vad tycker ni?

Hej

Jag köpte en Miele C3 med massa tillbehör.

Har för mig du ska gå på powerline, den är starkare. C2 är mindre om storlek spelar roll! Om Ljud spelar roll ska du ta den silent varianten. För mig är sugeffekten viktigast.

Om du har parkett se till du har parkett munstycke. Nästan så de olika munstyckena är viktigare än själva dammsugaren. Jag har märkt av detta.

Råd och Rön har dammsugaretest från 2016. Kolla in den så får du en rätt så bra objektiv test av ca 20 dammsugare!
https://www.radron.se/

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^