Går det att kontrollera Netflix/Youtube streaming?

Permalänk
Medlem

Går det att kontrollera Netflix/Youtube streaming?

Netflix Ultra HD stream ska fungera med 25 Mbps. När jag övervakar så ser det ut som att Netflix stjäl betydligt mer korta stunder när filmen buffrar.

Lite förenklat upplever jag det såhär:
Filmen startas: Netflix stjäl i princip 100% av bandbredden (om den hinner komma upp i den farten innan buffringen är klar) för att starta filmen.
Sedan drar Netflix i princip inget ett tag tills det åter igen är dags att buffra (drar betydligt mer än 25Mbps).

Detta irriterar mig och jag skulle vilja kontrollera hur mycket bandbredd Netflix max får använda.
Optimal inställning:
Filmen startas: Det är ju sjukt nice att filmen startar snabbt, därför skulle jag föredra att låta Netflix dra säg 80% av bandbredden (80 Mbps i mitt fall)
Sedan när det är dags att buffra igen vill jag ställa in att bandbredden till max 25-30Mbps

Exakt samma sak gäller givetvis för all annan streaming också.
Kan jag kontrollera streamingen på något vis?

Håller på att testa att köra QoS i routern o begränsa max bandbredd för de olika enheterna som är uppkopplade på nätverket, men då blir jag begränsad om man någon gång vill ha 100% av bandbredden...

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att inte låta Netflix få ta tillgänglig bandbredd?
Om något annat använder bandbredd när filmen startar kommer de samsas om den och Netflix tar lite längre tid att buffra upp filmen bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jo, men tänker att det samsas väldigt dåligt?
Säg att det i värsta fall är det en ström Ultra HD och 3 strömmar 1080p och lite mer vanlig surf i bakgrunden.

Har 100/100 lina och i teorin bör det räcka utan problem men händer att tex youtubeklippet fryser och man får vänta tills buffringen är klar.

Enkel lösning är ju att ringa internetleverantören men har väldigt bra pris på 100/100 och tror inte att leverantören vill ge mig så bra pris på en "premium" lina...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Level:

Jo, men tänker att det samsas väldigt dåligt?
Säg att det i värsta fall är det en ström Ultra HD och 3 strömmar 1080p och lite mer vanlig surf i bakgrunden.

Har 100/100 lina och i teorin bör det räcka utan problem men händer att tex youtubeklippet fryser och man får vänta tills buffringen är klar.

Enkel lösning är ju att ringa internetleverantören men har väldigt bra pris på 100/100 och tror inte att leverantören vill ge mig så bra pris på en "premium" lina...

Ska du göra allt det du nämner ovan samtidigt har du inte mycket fart över på din lina.
Risken att det ska börja buffra är överhängande.

Saxat på nätet:
(och nu pratar vi minsta hastighet)

"I fallet med Netflix, lägsta hastighet kravet är 500Kbps (0.5 Mbit / s), medan den rekommenderade hastigheten kravet är 1,5 Mbit / s. Om du vill strömma standard definition (SD) innehåll, behöver du en internet-anslutning med en hastighet på minst 3 mbit, medan för streaming med hög definition (HD) innehåll, lägsta hastighet kravet är 5Mbps. Om du vill strömma filmer och TV-serier i 4K-upplösning, lägsta hastighet på 25Mbps är nödvändigt. Och i fall du vill strömma 4K-HDR innehåll, förutom ett minimum av 25Mbps-anslutning, behöver du 4K UHD-TV med stöd för HDR och HEVC-dekoder."

Permalänk

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men försöker du inte lösa ett problem som inte existerar? Personligen märker jag ingen skillnad samtidigt som jag till exempel downloadar fifa 2018. Går hur bra som helst att streama och spela onlinespel samtdigt som downloadningen maxas.

Permalänk
Medlem

@57josa
Men teoretiskt borde det vara skapligt med bandbredd kvar.

Har 100Mbps:
Ultra HD -25Mbps
1080p (om man ska tro Netflix) -5Mbps x 3 = 15Mbps

100 - 25 -15 = 60Mbps kvar

Nu inser jag att det kanske inte riktigt fungerar såhär men 100/100 lina borde ändå duga gott o väl.
Testade att begränsa alla enheter i nätverket genom routerns QoS-funktion till 70/70 och på det viset slippa spikarna som blir när streamingen buffrar. Resultatet är riktigt bra, men om det går att skräddarsy streamingen på annat vis så tänkte att sweclockers forumet hade bra lösning.

@frostfield
Kanske, men då är problemen jag upplever ibland kanske pga något annat. Vad använder du för router? Har du ställt in mycket grejer manuellt eller kör du bara o det fungerar klockrent?

Den lätt lösningen som alla runt omkring mig nämner är att köpa mer bandbredd. Det löser säkert problemet men gillar inte att sponsra utsugarna på telenor/comhem som lurar ensamstående pensionärer internet som rimligtvis borde fungera för ett medelstort företag...

Permalänk
Skrivet av Level:

@frostfield
Kanske, men då är problemen jag upplever ibland kanske pga något annat. Vad använder du för router? Har du ställt in mycket grejer manuellt eller kör du bara o det fungerar klockrent?

Den lätt lösningen som alla runt omkring mig nämner är att köpa mer bandbredd. Det löser säkert problemet men gillar inte att sponsra utsugarna på telenor/comhem som lurar ensamstående pensionärer internet som rimligtvis borde fungera för ett medelstort företag...

Jag har en Netgear R7000 router som förvisso är relativt dyr, men jag har inte aktiverat någon QoS eller liknande. Du upplever alltså att youtube är buffrar långsamt ibland? Testa att ladda hem ett par stora filer parallellt från http://speedtest.tele2.net/. Fungerar youtube dåligt då?