Håller min SSD på att dö?

Permalänk

Håller min SSD på att dö?

Har de senaste veckorna haft problem med min dator. Massa märkliga fel som att t.ex. program går segt/hänger sig, hela system går segt/hänger sig, full load på cpu/minne/hdd, installerade program hittas helt plötsligt inte m.m. Kändes som att det var hårddisken som spökade, körde WD:s Data Lifeguard Diagnostic på disken och den tar sig inte igenom en snabbscan utan ganska omgående indikerar den fel.

Klistrar in resultatet:
Test Option: QUICK TEST
Model Number: SanDisk SDSSDXP240G
Unit Serial Number: **************
Firmware Number: R1311
Capacity: 240.06 GB
SMART Status: PASS
Test Result: FAIL
Test Error Code: 06-Quick Test on drive 1 did not complete! Status code = 07 (Failed read test element), Failure Checkpoint = 00 (Unknown Test) SMART self-test did not complete on drive 1!
Test Time: 17:54:51, February 05, 2019

Vad tror ni, håller disken på att dö eller finns det något man kan göra?

Permalänk
Medlem

Skulle börja kopiera viktig data från den till en annan disk.

Permalänk
Medlem

Snabbt svar: yep

Hur gammal är disken.

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Snabbt svar: yep

Hur gammal är disken.

Letar kvitto för fullt... Men jag gissar på ca. 2 år gammal. Backup har jag, får köpa mig en ny disk imorgon då. Det är andra SSD:n som kraschar för mig nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av [FOs]Draedon:

Letar kvitto för fullt... Men jag gissar på ca. 2 år gammal. Backup har jag, får köpa mig en ny disk imorgon då. Det är andra SSD:n som kraschar för mig nu...

3 års garanti tror jag det är, så hoppas du får en ny.

Permalänk
Medlem

Hjälpte nyligen en annan igår kingston Sandisk å vissa andra ssd är budget diskar. Men dra in senaste fw på disken sen kör du diskrefresh. Hjälper inte det eller en ominstallation är det nog bara byta den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d