Permalänk

Extender 2.4ghz och 5ghz

Köpt en Netgear WN3000 som jag inte öppnat än.
Kom på att den bara har stöd för 2.4ghz och min router har ju båda bandbredder. Borde jag byta till tex Netgear EX3700? Ambivalent

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Inaktiv

Absolut inte. 5ghz är snabbare men har kortare räckvidd och signalen har svårare att penetrera väggar och golv. 2,4 räcker gott. Behöver inte ta ett annat bara för att routern stödjer det. Även nätverkskortet i datorn och andra enheter du ska använda behöver ha stöd för 5ghz om det ska vara till nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon307719:

Absolut inte. 5ghz är snabbare men har kortare räckvidd och signalen har svårare att penetrera väggar och golv. 2,4 räcker gott. Behöver inte ta ett annat bara för att routern stödjer det. Även nätverkskortet i datorn och andra enheter du ska använda behöver ha stöd för 5ghz om det ska vara till nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla enheter i hemmet har stöd för 5ghz. Laddar ibland ner lite större filer från någon surfplatta men annars mest streaming/surf. Det skiljer ca 150:- mer för den med dual band. Vill bara inte behöva ångra något längre fram
Jag antar att med dualband att man kan köra båda band samtidigt på extendern?

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Du har ju svarat själv byt nu när det är lätt att byta. Det är inte självklart att du får sämre hastighet på 5ghz bara för att signalen är svagare tex genom en vägg. Jag får många gånger betydligt bättre hastighet på 5ghz bandet även om signalen ser sämre ut än på 2.4ghz

Det är skillnad på stark signal och ren signal. Om någon står bredvid dig och skriker i ditt öra så är det inte säkert att du hör bättre vad personen säger än om någon viskar.

Skickades från m.sweclockers.com