[Förmånsbil] Förmånsbeskattas extrautrustning för 0kr?

Permalänk
Medlem

[Förmånsbil] Förmånsbeskattas extrautrustning för 0kr?

Hej!

Jag går nu i tankarna på att beställa min första förmånsbil, jag har dock kört fast lite gällande extrautrustning och förmånsvärdet. Modellen är ny och finns därför inte hos Skatteverket ännu vilket försvårar det hela markant.
Bilen har en lanseringskampanj som gör att den kostar 402k, där till kan du få 2 st paket för 0kr.

- Vårt externa företag som hanterar bilarna åt oss säger att dessa paket kostar 27k extra och ska därför förmånsbeskattas.

- Bilhandlaren säger att dessa paket inte har någon bruttotilläggskostnad och ska därför inte beskattas extra, hade däremot paketet haft ett pris och han sedan gett mig 100% rabatt hade det varit en annan historia.

Jag antar att detta helt beror på vad bilmärket rapporterar in till Skatteverket när modellen lanseras, men jag har dålig koll på dom här delarna. Jag tycker att bilhandlaren borde ha rätt med tanke på att han faktiskt jobbar åt bilföretaget, men Skatteverket är ändå Skatteverket. Om det är så att dessa paket ska beskattas så påverkar det min månadskostnad ganska rejält så hade vart trevligt att veta innan.

Vem är det som har rätt?

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Sötast

I slutändan så är det skatteverket som har rätt, ring till dem och förklara för dem och hör med dem hur det kommer att gå till.

I övrigt skulle jag lita ungefär 500 par skor mer på ert externa företag än på en bilförsäljare som får provision på såld vara.

Permalänk
Medlem

Finns en kalkylator på skatteverket även om bilen inte är registrerad. Som sagt är den rabatterat så spelar det ingen roll, det är värdet som är förmånen, ingår de i bilen (värdet 0 som du säger) så är det inget extra för utrustningen, däremot är ju bilen i sig dyrare då och har högre förmånsvärde. Rabatter struntar skatteverket i, så fördel om bilhandlaren har registrerat modellen till verkligt pris hos skatteverket.

Visa signatur

Apple