Tangentbord fungerar i BIOS men inte i Windows

Permalänk
Medlem

Tangentbord fungerar i BIOS men inte i Windows

Hejsan,

Precis som rubriken säger så har jag ett problem med min dator, och det är att tangentbordet inte fungerar när Windows bootar upp. När jag kommer till inloggningen så måste jag använda 'On Screen Keyboard', eftersom det fysiska inte fungerar.

Det märkliga i sammanhanget är att jag kan inte komma på att någonting har ändrats i datorn. Ibland fryser min grafikdrivrutin och gör att datorn fryser, men det har hänt mer eller mindre regelbundet tidigare, utan att generera problem med tangentbordet.

Jag har testat följande

  1. Starta om datorn

  2. Installera om drivrutiner för chipset

  3. Installera om drivrutiner för USB

  4. Installera om drivrutiner för tangentbord

  5. Ta bort tangentbordet från listade enheter i enhetshanteraren, och låta datorn 'upptäcka' det igen

Jag noterar att datorn ser mitt tangentbord, som en 'ospecifierad enhet' under 'Enheter och skrivare' i kontrollpanelen. I enhetshanteraren hamnar den under HID-kategorin. Det ska också noteras att tangenbordet inte heller fungerar när Windows startas i felsäkert läge.

Jag börjar få slut på andra idéer än att formatera, och det vill jag helst undvika.

Min HW-spec finns i signaturen, och jag kör på Windows 7 64-bit Pro, service pack 1. BIOS-versionen är 2103, och tangentbordet är ett Logitech G710+.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara ett drivrutins fel för USB men kan också vara ett trasigt bord.
Testa med ett annat tangentbord!
Antar att du redan provat andra USB-portar, annars testa att sätta det i svarta portar (USB2) inte blå (USB3).
Är det ett trådlöst bord så kolla batteriet!
Trådlös mus? funkar den som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Skulle kunna vara ett drivrutins fel för USB men kan också vara ett trasigt bord.
Testa med ett annat tangentbord!
Antar att du redan provat andra USB-portar, annars testa att sätta det i svarta portar (USB2) inte blå (USB3).
Är det ett trådlöst bord så kolla batteriet!
Trådlös mus? funkar den som den ska?

Jag glömde skriva det, men jag har testat tangentborded i alla USB3-portar samt USB2-portar. Tangentbordet har ju två USB-kontakter, så jag har testat att plugga i kontakt 1 i uttag A, och kontakt 2 i uttag B, och tvärtom, om du förstår vad jag menar. Tangentbordet är heller inte trådlöst.

Det enda av mina USB-drivna enheter som fungerar verkar vara musen, som är trådbunden. Vad jag också glömde att säga i ursprungsinlägget var att jag har testat att dra ur musen, boota upp datorn med endast tangentbord inkopplat, men det hjälpte inte heller.

Tangentbordet fungerar på en annan dator (laptop), samt i BIOS på den drabbade datorn, så det är inte sönder.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

Har du möjlighet att testa tangentbordet i en ps2 anslutning?
Kanske låna ett tangentbord och se om det är ett generellt problem?

Permalänk
Medlem

@Sniffy: Har testat att avinstallera drivrutinerna innan du installerade om dom?

I allmänhet när felet är något i Windows så måste man ibland få bort den gamla för om man uppdaterar / installerar ovanpå den gamla så kan buggar blir kvar nånstans även om man vet exakt vilken som orsakar fel.