Permalänk
Medlem

Asus RT-AC86U - MAC-klon och WiFi?

Har lite problem med att min router inte får något internet (Bahnhof), men klonar jag Datorns MAC-adress, vilken är den AC-adress som väljs automatiskt om jag trycker på MAC-klon i admingränssnittet på routern, så får jag internet med en gång.

Känns som att det är ett problem med stadsnätet/Bahnhof i grunden, men när det händer så vill jag helst slippa att ringa support och få besked att koppla ur allt i 12 timmar så då är att klona MAC den snabbaste lösningen. Men problemet är då att WiFi inte funkar.

Hur gör jag så att t.ex. min mobil/surfplatta får åtkomst till Wifi när jag gör en MAC-klon i routern? Finns förhoppningsvis någon inställning man behöver göra i mobilen/surfplattan/routern för att WiFi ska fungera igen?

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse:
Man kan be dem att ressetta/ta bort MAC låsningen istället för att man måste låta allting vara urkopplad i ett visst antal timmar för att det ska ske automatisk.
Jag har själva fått dem att göra det, så det är fullt möjligt för dem att göra det, men man måste be om det specifikt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Åsa-Nisse:
Man kan be dem att ressetta/ta bort MAC låsningen istället för att man måste låta allting vara urkopplad i ett visst antal timmar för att det ska ske automatisk.
Jag har själva fått dem att göra det, så det är fullt möjligt för dem att göra det, men man måste be om det specifikt.

Ok, men det är lite kluddigare än så. Gjorde det över natten en gång och då funkade det dagen efter. Men sedan har den på något sätt tappat kontakten över natten någon dag senare. Men då fick min gamla router och datorn kontakt direkt.

Hittade någon som hade liknande problem, visserligen ett annat land, och då var problemet att hans ISP hade fyllt upp sin DB typ med hans gamla grejer och var tvungna att tömma den för att hans nya router skulle få ordentlig kontakt.

Känns som det är något liknande för mig när min gamla router eller datorn direkt in i uttaget eller min nya router med datorns MAC adress får kontakt hur enkelt som helst.

Jag blir ju inte ens redirectad till bahnhof för att aktivera en ny device ibland när jag tappat kontakten.

Därför jag vill kunna klona MAC adressen om det skulle hända igen men fortfarande köra WiFi på mobilen eller surfplattan. Men det är ju någon inställning man antagligen måste göra som jag inte är medveten om i det läget. Om nu inte att klona MAC adressen omöjliggör WiFi helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Ok, men det är lite kluddigare än så. Gjorde det över natten en gång och då funkade det dagen efter. Men sedan har den på något sätt tappat kontakten över natten någon dag senare. Men då fick min gamla router och datorn kontakt direkt.

Hittade någon som hade liknande problem, visserligen ett annat land, och då var problemet att hans ISP hade fyllt upp sin DB typ med hans gamla grejer och var tvungna att tömma den för att hans nya router skulle få ordentlig kontakt.

Känns som det är något liknande för mig när min gamla router eller datorn direkt in i uttaget eller min nya router med datorns MAC adress får kontakt hur enkelt som helst.

Jag blir ju inte ens redirectad till bahnhof för att aktivera en ny device ibland när jag tappat kontakten.

Jag har också råkat ut för att jag inte har behövt aktivera en ny enhet, av någon mysko anledning så tyckte deras server att det var en av mina tidigare aktiverade enheter.

Du kan gå hit https://dhcp.bahnhof.se (vilket är den sidan man blir omdirigerad till för att aktivera nya enheter), och väl inloggad så har man tidigare iaf. kunnat ta bort aktiverade enheter själva (vilket i princip kan ses som att tömma databasen på gamla aktiverade enheter)

Angående om Wi-Fi inte fungerar om man klonar en dator's MAC-adress, så har jag ingen susning, då jag har bara testat det en gång, mest för skojs skull.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.