Permalänk
Medlem

Karriärsfunderingar

Hej!

Jag har en del funderingar kring mina studie- och karriärval som jag tänkte be om hjälp med att reda ut - om någon är villig att dela med sig av sin vishet

Bakgrund:
I dagsläget läser jag till beteendevetare på Göteborgs Universitet (andra året). Psykologi och mänskligt beteende har alltid fascinerat mig och jag är helt säker på att jag vill arbeta med detta i någon form. Jag har dock även ett stort intresse för IT och arbetar extra som 1st Line Support på ett stort IT-företag. Jag 28 år med bakgrund inom hemelektronik där jag jobbat med marknadsföring och försäljning i cirka åtta år.

Den huvudsakliga frågeställningen jag försöker reda ut är hur jag i framtiden kan kombinera dessa två områden, samt hur jag bör gå tillväga för att skapa en intressant kunskapsprofil som är relevant för attraktiva arbetsgivare inom området?

Fråga 1:
Det finns mängder med människor som jobbar med spännande IT-jobb på detta forum (och kanske även en och annan beteendevetare?) och jag är intresserad av hur ni ser på kombinationen psykologi och IT(?) Vilka kombinationer av dessa två fält tror ni är intressanta? Kognitionsvetenskap känns rent spontant som ett relevant område - men finns det kanske fler beteendevetenskapliga inriktningar som är relevanta inom IT?

Fråga 2:
Hur bör jag gå tillväga för att tillskansa mig relevanta IT-kunskaper (programmering, webbdesign osv.)? Jag kommer troligtvis inte vilja ge mig på ytterligare en universitetsutbildning då jag och sambon gifter oss i sommar och vi har börjat prata om att skaffa barn inom några år. Är det en YH-utbildning som gäller? Eller självdisciplin och lära sig på egen hand via kurser och utbildningar (där jag kan få faktiska certifikat och kunskapsbevis) vid sidan om studier/jobb?

För alla som orkat läsa ända hit är jag otroligt tacksam! Jag tar tacksamt emot alla former av tankar och tips kring mina frågor (och annat om det är relevant) så jag kan staka ut en genomtänkt väg framåt med goda framtidsutsikter!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Ett område där kombinationen psykologi och IT borde vara högst relevant är konstruktion och design av användargränssnitt. Hur man gör sådana begripliga och lättanvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ett område där kombinationen psykologi och IT borde vara högst relevant är konstruktion och design av användargränssnitt. Hur man gör sådana begripliga och lättanvända.

Det tror jag absolut! Funderar kring vilken väg man kan gå för att arbeta med detta och vilken inriktning inom IT man bör välja samt vilken studieväg man bör ta. Några tankar kring detta?

Edit: Finns ett kandidatprogram på GU i kognitionsvetenskap som är starkt inriktat mot IT. Jag funderar på om jag kan gå en annan väg för att konkurrera om liknande jobb(?)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

@El1min4tor: Ovan beskrivna yrke heter UX Designer eller bara UX (user experience), det finns utbildningar specifikt för rollen, YH är ett relevant alternativ, som dessutom ger arbetslivserfarenhet inom yrket.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Inaktiv

En väg är att läsa statistik och sedan sikta på att jobba med marknadsföring och/eller marknadsundersökningar relaterat till IT-produkter. Finns mycket att göra för den som förstår både marknaden och kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

@El1min4tor: Ovan beskrivna yrke heter UX Designer eller bara UX (user experience), det finns utbildningar specifikt för rollen, YH är ett relevant alternativ, som dessutom ger arbetslivserfarenhet inom yrket.

Det låter absolut som ett rimligt alternativ och en intressant inriktning!

YH är absolut ett alternativ, men tror ni det finns någon annan väg in i yrket om man studerar på egen hand?

Skrivet av anon214822:

En väg är att läsa statistik och sedan sikta på att jobba med marknadsföring och/eller marknadsundersökningar relaterat till IT-produkter. Finns mycket att göra för den som förstår både marknaden och kunden.

Det låter intressant, men jag är tyvärr inte speciellt intresserad av statistik. Tror även att det endast finns universitetsutbildningar till statistiker, men jag kanske har fel?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Ett annat område där de två går ihop och som växer extremt just nu är AI och dess interaktion med oss människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Ett annat område där de två går ihop och som växer extremt just nu är AI och dess interaktion med oss människor.

Stort tack för tipset! Det är något jag själv funderat över tidigare men har ej lyckats hitta någon tydlig väg in i denna bransch. Har du några förslag eller funderingar kring det?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av El1min4tor:

Det låter intressant, men jag är tyvärr inte speciellt intresserad av statistik. Tror även att det endast finns universitetsutbildningar till statistiker, men jag kanske har fel?

Statistik används i alla möjliga sammanhang så det bör finnas massor med lösa kurser i sammanhanget. Att ha statistik i sig som huvudinriktning är nog rätt ovanligt. AI är till exempel mycket statistik. Statistik används också mycket inom psykologisk forskning.

Statistik är väl sällan något man tycker om som sådant, mest bara ett viktigt verktyg för att kunna hålla på med det man egentligen är intresserad av. Oavsett vad man håller på med så är statistik ett bra sätt att hänga av konkurrenterna om jobben, statistik är ju matte och det är många i lite mjukare områden som är allergiska mot matte. En svaghet och brist att utnyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Statistik används i alla möjliga sammanhang så det bör finnas massor med lösa kurser i sammanhanget. Att ha statistik i sig som huvudinriktning är nog rätt ovanligt. AI är till exempel mycket statistik. Statistik används också mycket inom psykologisk forskning.

Statistik är väl sällan något man tycker om som sådant, mest bara ett viktigt verktyg för att kunna hålla på med det man egentligen är intresserad av. Oavsett vad man håller på med så är statistik ett bra sätt att hänga av konkurrenterna om jobben, statistik är ju matte och det är många i lite mjukare områden som är allergiska mot matte. En svaghet och brist att utnyttja.

Tack för utförligt svar!

Det låter faktiskt spännande. Vi har använt oss av enklare statistik redan nu och det kommer bli mer djupdykning i nästa kurs. Bra tänkt där kring att denna kompetens ofta saknas inom mitt område - det är en stor fördel.

Jag skulle kunna tänka mig att läsa Statistik 1 på GU, det innebär dock att jag behöver läsa in Matematik C/3 först. Jag har varit en "mjukis" haha - men jag försöker ändra på detta genom att blanda hårda och mjuka kompetenser framöver).

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av El1min4tor:

Tack för utförligt svar!

Det låter faktiskt spännande. Vi har använt oss av enklare statistik redan nu och det kommer bli mer djupdykning i nästa kurs. Bra tänkt där kring att denna kompetens ofta saknas inom mitt område - det är en stor fördel.

Jag skulle kunna tänka mig att läsa Statistik 1 på GU, det innebär dock att jag behöver läsa in Matematik C/3 först. Jag har varit en "mjukis" haha - men jag försöker ändra på detta genom att blanda hårda och mjuka kompetenser framöver).

Kul att du gillar förslaget. Om du väljer att läsa mer statistik så kan det vara bra att känna till att det finns många som kör olika statistiska verktyg utan att förstå särskilt mycket om vad man egentligen håller på med. En vanlig sjuka i branschen. Ta det gärna lugnt så du hinner förstå vad som egentligen pågår, vad begreppen egentligen betyder. Förstår man vad man håller på med så blir det också roligare. Varning alltså för att sluta tänka och låta verktygen (SPSS etc) göra hela jobbet.

Permalänk

Letar du mer akademiska utbildningar så kan människa–datorinteraktion (MDI) vara ett intressant nyckelord att titta på. Engelskans human–computer interaction (HCI) används också, med samma betydelse.

Permalänk
Medlem

@El1min4tor: Tyvär har jag själv ingen aning om det området, håller själv mest på med embedded utveckling och det är väl nästan det enda området dit AI inte riktigt kommit till än.

Men som alla "nya" och "heta" områden så misstänker jag att de är svårare att komma in i än de gamla vanliga. Dvs det kanske är svårare att komma in via en KY utbildning. Dock borde det ju då gå att ta sig in från andra hållet dvs via din beteendevetare utbildning och jobba dig åt IT hållet mer och mer.

Permalänk
Medlem

Själv har jag läst Systemvetenskap vid IT-universitetet (GU- o Chalmers-samarbete) och för att fördjupa dig i eller komma in i programmering så behöver du definitivt inte läsa en massa matte utöver vad du sannolikt redan har från gymnasiet motsvarande Matte C i "gamla skolan"? Edit: Okej läste efter och kravet är visst Matte B för beteendevetenskap. Hursomhelst nedan gäller ändock.

Visst om en skulle vilja bli Datavetare likt forumets @yoshman så är det ju vägen att gå men då du ändå verkar ha en fallenhet eller dragning mot de mjukare delarna emellan skärm och fingrar så skulle jag hålla mig någorlunda till det spåret.

Det finns en hel del utbildningar och program på området som till exempel Systemvetenskap som utöver själva programmeringen i sig delar en hel del med beteendevetenskap i delar som ledarskap, organisation och människan.

Min poäng med ovan är framförallt prata med din studievägledare och se om det finns någon gräddfil för att kombinera dina befintliga kurser med något mer för att ev. kunna casha in på en kandidatexamen till utan att behöva lägga till särskilt mycket då tvärvetenskaplig utbildning definitivt inte kommer ligga dig i fatet när du skall hitta ett spännande jobb.

Med det sagt så är min uppfattning att det finns ganska mycket jobb redan för beteendevetare med intresse för och ändå någon kunskap inom IT. Kommer du på så vis in på rätt företag i branschen så finns det alla möjligheter där att lära sig på jobbet alt. gå internutbildning.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com