Fått fiber, hjälp angående wifi samt trådad ping.

Permalänk
Medlem

Fått fiber, hjälp angående wifi samt trådad ping.

Hej ber om ursäkt för den otydliga rubriken men har två olika problem med mitt nya fiber.
Skaffade fiber indraget genom stadsnätet wetternet med Universal 500-100.

Första frågan är vad kan problemet vara när man får ut rätt hastighet vid trådat(400-500mbit/s) men wifi kommer bara upp i 30mbit/s? Har testat med laptop via wifi och mobil. Några settings som sätter stop eller liknande som måste fixas? Har tidigare kört adsl så aldrig kommit över 30 mbit/s.
Min router är ASUS RT-AC68U.

Min andra fråga är gällande ping eller svarstid. Bor I småland en halvtimma ovanför Jönköping och min ping i spel(csgo) verkar vara lite hög jämfört med kompisar som bor i närheten som också har fiber(oftast lägre hastighet än mig)

Jag pingar runt 25 ms till svenska servrar medans dom ligger på 5-10 max.
På en tysk server så kommer jag upp i 50 ping och det börjar likna tider som jag hade med adsl.
På Bredbandskollen så ligger min svarstid på 22ms tilll Göteborg.

Har gjort lite traceroutes till olika adresser och det jag som nätverksnoob märker är att det första pinget går till a3 server i växjö som är 3-5 gånger långsammare än resten routen.

Tex: C:\Users\Nicozy>tracert google.se

Tracing route to google.se [216.58.207.227]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AC68U-4178 [192.168.2.1]
2 * * * Request timed out.
3 * * 4 ms h79-138-117-162.cust.a3fiber.se [79.138.117.162]
4 49 ms 55 ms 56 ms vxj1.dr1.a3network.se [79.138.117.161]
5 8 ms 8 ms 9 ms gbg1.cr1.a3network.se [85.8.10.86]
6 25 ms 15 ms 14 ms sto2.cr1.a3network.se [85.8.10.20]
7 14 ms 14 ms 15 ms sto1.br1.a3network.se [85.8.10.6]
8 14 ms 18 ms 15 ms 209.85.148.88
9 16 ms 16 ms 16 ms 108.170.253.161
10 15 ms 15 ms 15 ms 209.85.242.83
11 15 ms 15 ms 15 ms arn09s19-in-f3.1e100.net [216.58.207.227]

Om ni har något förslag eller tips gällande något av dessa problem, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ansluter du via 5Ghz när du mäter hastigheten på det trådlösa? Vad mäter du med för telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jocke92: märkte att jag inte gjorde det och på 5g får jag ut runt 130! Verkade inte spela någon roll på vart i huset jag mätte. Telefonen som jag testade via är oneplus 6 . Står på routern att man ska kunna få ut betydligt mer på både 2.4 och 5 så undrar bara vad som är rimligt att förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicozy:

@jocke92: märkte att jag inte gjorde det och på 5g får jag ut runt 130! Verkade inte spela någon roll på vart i huset jag mätte. Telefonen som jag testade via är oneplus 6 . Står på routern att man ska kunna få ut betydligt mer på både 2.4 och 5 så undrar bara vad som är rimligt att förvänta sig.

5 GHz bör vara snabbare om du har bra signal, men räckvidden kan vara bättre på 2,4 GHz. Jag får inte heller ut så mycket på 2,4 GHz med telefonen, men med en dator borde du kunna få ut mer än 30 MBit/s. Jag får väl ut 60-80 MBit/s, men det är lite svajigt vad det blir. Förmodligen är det en del skit på 2,4 Ghz-bandet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicozy:

@jocke92: märkte att jag inte gjorde det och på 5g får jag ut runt 130! Verkade inte spela någon roll på vart i huset jag mätte. Telefonen som jag testade via är oneplus 6 . Står på routern att man ska kunna få ut betydligt mer på både 2.4 och 5 så undrar bara vad som är rimligt att förvänta sig.

Jo men då mäter du med bra telefoner. På 2,4 så borde du få lite mer. 130 via en telefon på 5Ghz är bra. Det som står på routern är bara teoretiska hastigheter som aldrig uppnås.

Permalänk
Medlem

Universal Telecom (A3) har bedrövlig backbone. Du kommer aldrig få bra svarstider sålänge du kör med dom.

Edit: Jag har en Netgear R700p, kör allt viktigt trådat. Men på wifi får jag ut ca 460mbit. (Har 1000/1000).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: aa tråkigt att höra om Universal, blev det då telia skulle dröja allt för länge med inkoppling och supporten har varit bedrövlig. Ska höra av mig till universal gällande 50 ms hoppet till växjö servern och se vad dom säger. Annars blir det att byta efter denna månaden men just nu är telia inte ett alternativ så tittar mot Ownit.

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Ja jag tycker att jag borde kunna få ut mer än 30 mbit på 2.4 bandet, mäter med en laptop som är ibland kan vara långt ifrån routern och vill inte vara låst vid 5 bandet för den då jag har märkt att den ibland tappar just det.

Permalänk
Medlem

Ställ dig med laptop bredvid routern och testa. Får du dåligt då så lär närverkskortet i datorn vara problemet. Antagligen stödjer den inte 802.11ac.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bäst är nog att testa homeplug. Köra Ethernet över elnätet. I många fall slår det wi-fi i både stabilitet och hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Nicozy: Söker man runt lite på routern du har är den inte direkt känd för höga hastigheter så jag tror tyvärr att din nästa investering är en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicozy:

@K-D][Aramis: aa tråkigt att höra om Universal, blev det då telia skulle dröja allt för länge med inkoppling och supporten har varit bedrövlig. Ska höra av mig till universal gällande 50 ms hoppet till växjö servern och se vad dom säger. Annars blir det att byta efter denna månaden men just nu är telia inte ett alternativ så tittar mot Ownit.

Du har inga andra leverantörer du kan välja på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Bäst är nog att testa homeplug. Köra Ethernet över elnätet. I många fall slår det wi-fi i både stabilitet och hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur kablarna ser ut och sen plockar de även upp störningar från elnätet också. Skulle inte rekommendera dem för en stabil uppkoppling, kanske för en tv mottagare eller annat som inte har så höga krav.

Till TS... Dra kabel till datorn och köp ny nätverks utrustning.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: Har det här att välja på men Telia just nu är inte ett alternativ. Ifall du har något förslag så uppskattas det.

https://i.imgur.com/LLpm2Li.png

Permalänk
Medlem

@Pathway: ah åh fan trodde den var hyfsad ändå när jag köpte den. Allt fungerar bra och tillräckligt med wifin för hushållets behov så nu är det bara det tråkiga ping tiderna som är lite frustrerande men får se vad universal säger om 50 ms ping till växjö på allt man pingar... Annars får jag byta till någon annan av dessa: https://i.imgur.com/LLpm2Li.png

Permalänk
Medlem

@Implor: är nog mycket möjligt är en gammal laptop tror jag som används av päronen för att se på serier och läsa internet så allt fungerar bra ändå med 30 mbit/s för dom haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicozy:

@K-D][Aramis: Har det här att välja på men Telia just nu är inte ett alternativ. Ifall du har något förslag så uppskattas det.

https://i.imgur.com/LLpm2Li.png

Av dom du har att välja på så skulle jag ta Bahnhof i första hand. Sedan Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicozy:

@Pathway: ah åh fan trodde den var hyfsad ändå när jag köpte den. Allt fungerar bra och tillräckligt med wifin för hushållets behov så nu är det bara det tråkiga ping tiderna som är lite frustrerande men får se vad universal säger om 50 ms ping till växjö på allt man pingar... Annars får jag byta till någon annan av dessa: https://i.imgur.com/LLpm2Li.png

Fast själva pingen mot google.se är ju de siffror som står längst ned. Om du skriver ping google.se så slipper du se 50 ms.

Permalänk
Medlem

@ztenlund: ah vet tänkte bara om det var någong underliggande orsak att jag pingar typ 22-25 ms till servers i Göteborg när man bor så pass nära I Sverige ändå. Lite besviken på pingtiderna overall bara...

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på när det gäller Wifi hastigheter är att den maximala hastigheten man kan få beror dels på vilka moduleringar enheterna stöder, men också på hur många antenner de har.
Dessutom så påverkar naturligtvis störningar också.

Om du kör 802.11n moduleringar med den där routern så kan du få en teoretisk maxhastighet på 450Mbit/s - men det kräver tre antenner.
Om den enhet du ansluter med inte har tre antenner så blir resultatet lägre.
Med bara en antenn och 802.11n så kommer du upp i maximalt 150Mbit/s - i praktiken så ger det ca 130Mbit/s i faktisk throughput.
Stöder den enhet du kopplar upp dig med 802.11ac så kan du få ytterligare högre siffror - om det är bra sändningsförhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicozy:

@ztenlund: ah vet tänkte bara om det var någong underliggande orsak att jag pingar typ 22-25 ms till servers i Göteborg när man bor så pass nära I Sverige ändå. Lite besviken på pingtiderna overall bara...

Att man bor fysiskt nära en ort betyder inte nödvändigtvis att den väg paketen tar är kort - de kan gå omvägar om man har otur.

Hursom så är 20-25 ms rätt bra pingtider och absolut inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Jora fattar att det är ok pingtider är bara lite avund på många andra svenskar som pingar runt 5-10 på svenska servrar och 30 på tyska i cs tex när jag får 25-30 ping på svenska och 50 ping to tyska, hade hoppats på bättre tider med fiber =). Tack för hjälp i tråden alla iallafall får kolla lite på routern men just nu rullar allt på bra för hushållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicozy:

@K-D][Aramis: Har det här att välja på men Telia just nu är inte ett alternativ. Ifall du har något förslag så uppskattas det.

https://i.imgur.com/LLpm2Li.png

Jag skulle helt klart valt Bahnhof. Dom har ett riktigt bra nät. Sedan som en nedan säger Telenor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Universal Telecom (A3) har bedrövlig backbone. Du kommer aldrig få bra svarstider sålänge du kör med dom.

Edit: Jag har en Netgear R700p, kör allt viktigt trådat. Men på wifi får jag ut ca 460mbit. (Har 1000/1000).

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken operatör och svarstid har du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilken operatör och svarstid har du?

Har Bahnhof, får ca 5ms. Har provat dom flesta Ownit, Bredband2, Comhem, Telia osv. Vad jag vill minnas så har Bahnhof den lägsta. Mig veterligen har dom en av de bästa backbonen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Man kan inte heller lita på att du får ett trovärdigt ping response ifrån backbones/noder detta då backbonen/noden enbart svarar på ping om den har tid, alla uppslag och vidareskickningar prioriteras över ett ping uppslag så bara för att din ping mot just deras första backbone/nod är hög så betyder ju inte det att den är det igentligen, kan ha med deras prioriteringar av vad som kommer först, jag får inte ens svar på mina ping request på mina 3 första backbones/noder i vårat Com Hem nät då Com Hem valt att helt blockera ping requests på dessa.