Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Bara för att dra igång diskussionen än mer så undrar jag vad ni har för total pris på era hifi anläggningar där hemma.
Om ni har investerat en större summa pengar vad har ni då för kablage?

Tänker mig att ni som kritiserar kablars betydelse inte har någon erfarenhet av anläggningar över låt oss säga 50k

Duckar här för alla negativa kommentarer man nu får 😀

Ca 100k, men jag håller inte på med hifi längre, har testat mycket i kabelväg från 10kr till >100000kr, allt fungerade och gav ljud, inte likadant dock, dyrast är inte på nåt sätt bäst. Att kablar kan påverka är ingen tvekan om, frågan är om det är hörbart eller ens värt att fokusera på för vissa.

Dessa diskussioner är helt meningslösa för grupperna fattar inte att de diskuterar helt skilda saker, och på grund av det så når de aldrig någonvart för de vill bara vinna diskussionen istället för att ta reda på vad andra sidorna fokuserar på och lära sig mer (om och av varandra). Enklast är att se det hela precis som vin eller whiskyintresse, vissa bryr sig och köper dyrare saker och njuter av det av olika anledningar medans andra nöjer sig med det billigast möjliga eller inte alls. Skulle någon blindtesta fram "bästa" vinet/whiskyn skulle garanterat många ändå föredra något annat, och med rätta.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fantomen:

Bara för att dra igång diskussionen än mer så undrar jag vad ni har för total pris på era hifi anläggningar där hemma.
Om ni har investerat en större summa pengar vad har ni då för kablage?

Tänker mig att ni som kritiserar kablars betydelse inte har någon erfarenhet av anläggningar över låt oss säga 50k

Duckar här för alla negativa kommentarer man nu får 😀

Runt 90k kostar min anläggning och jag kör med Supra kablar mest för att jag haft dom innan då jag körde med 7.1 ljud, fortsatte med samma högtalar kablar Supra Ply och dom är inte speciellt dyra, några hundra lappar, lånade dock hem ett par dyrare Supra Sword och skillnaden blev mer bas och ett mer öppet ljud, kabeln är nog mer en dubbelt så tjock som Ply och den kommer med färdiga kontakter som man kan skruva på, spade eller stift, nu kan de ju vara så att kabeln sitter bättre i mina högtalare en mina gamla sladdar och att de därför låter bättre men jag är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kablaget är ganska viktigt men dyrkabel är inte viktigt, sundkabel är för det mesta ett bättre val än att välja det billigaste som ofta inte är varken elektriskt, mekaniskt eller estetiskt bra val.
Vill man ha billiga kablar som funkar bra elektriskt så väljer man med fördel EK som man köper hos en elinstallationsgrossist.
De är däremot varken vackra eller smidiga.

Jo, och på inlinan kan det ju deffinitivt ha betydelse om svaga signaler möter mycket hög resistans tex. (Tror jag utan att ha testat mer än med hemmalaborationer) eller om någonting skapar induktans.

Spolar är ju en hel vetenskap för sig, när de skall vara ingjutna och inte, osv...

Däremot tror jag inte på saker som vaddering av högtalarkablaget och liknande har någon effekt.

Tror faktiskt att dedär hjemmegjorda, någon här gjorde, av vanlig nätverkskabel som var hopflätad (med många kablar hoplagda till en stor) egentligen borde fungera utmärkt till högtalarkablaget.
Har faktiskt själv länge varit sugen på att prova den om man skulle få kabel över.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, och på inlinan kan det ju deffinitivt ha betydelse om svaga signaler möter mycket hög resistans tex. (Tror jag utan att ha testat mer än med hemmalaborationer) eller om någonting skapar induktans.

Spolar är ju en hel vetenskap för sig, när de skall vara ingjutna och inte, osv...

Däremot tror jag inte på saker som vaddering av högtalarkablaget och liknande har någon effekt.

Tror faktiskt att dedär hjemmegjorda, någon här gjorde, av vanlig nätverkskabel som var hopflätad (med många kablar hoplagda till en stor) egentligen borde fungera utmärkt till högtalarkablaget.
Har faktiskt själv länge varit sugen på att prova den om man skulle få kabel över.

Bygg en kabel enligt LTS beskrivning,
http://www.lts.a.se/lts/artiklar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Högtalarkabel

@BM5: Hej

Har sådana avstånd till högtalarna så kan jag tipsa på en annan lösning än att dra långa högtalarkablar med möjligt upptag av åska/nätsurr etc.

Påstår inte att detta blir billigare, snarare dyrare men ger bättre ljud.

Skaffa två slutsteg och sätt dessa i direkt anslutning till högtalarna, sedan koaxialkabel mellan slutsteg och reciever/pre-amp.

Då kan du köpa grov högtalarkabel eftersom du bara använder fyra ggr. 0.5-1m max!

Detta är bara ett tips, har inte läst alla poster och har ingen aning om detta passar dig...jag har så och är mycket nöjd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dack3:

@BM5: Hej

Har sådana avstånd till högtalarna så kan jag tipsa på en annan lösning än att dra långa högtalarkablar med möjligt upptag av åska/nätsurr etc.

Påstår inte att detta blir billigare, snarare dyrare men ger bättre ljud.

Skaffa två slutsteg och sätt dessa i direkt anslutning till högtalarna, sedan koaxialkabel mellan slutsteg och reciever/pre-amp.

Då kan du köpa grov högtalarkabel eftersom du bara använder fyra ggr. 0.5-1m max!

Detta är bara ett tips, har inte läst alla poster och har ingen aning om detta passar dig...jag har så och är mycket nöjd.

Ett mycket bra råd och det blir dessutom väldigt mycket enklare att gå vidare mot aktiv delning om man har börjat med slutstegen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Om du är en normal Svensson som har ett par riktigt fina högtalare så finns det ingen anledning till att köpa dyrare kablar. Det finns niche scenarion som t.ex ifall du ska dra högtalarkablar tillsammans med en högspänningsledning där det kan finnas nytta i att skärma kablarna, men annars nej.

Ett bra exempel på "kabel bluffar" är HDMI kablar i guldplätering: Det fanns en sanning i att en analog kabel kunde förr få bättre koppling med guldpläterad. En analog kabel kan ge bättre och sämre bild. Fördelen med digitala kablar är att antingen så fungerar de, eller så fungerar de inte. Det finns ingen skala emellan. Därav är guldpläteringen helt värdelös. Nu googla på HDMI kabel så kommer du hitta 50% som ser ut att vara guldpläterade. Bara ren lögn som sagt

En HDMI kabel är analog. Inte digital. Optiska kablar är det närmaste "digital" kabel du kan komma. Guldpläteringen skyddar de analoga anslutningarna från oxid. Inget annat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Bygg en kabel enligt LTS beskrivning,
http://www.lts.a.se/lts/artiklar

Intressant, ja, varför inte...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En HDMI kabel är analog. Inte digital. Optiska kablar är det närmaste "digital" kabel du kan komma. Guldpläteringen skyddar de analoga anslutningarna från oxid. Inget annat.

Felskrivning eller menar du verkligen att HDMI-kabel är analog?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iller:

Felskrivning eller menar du verkligen att HDMI-kabel är analog?

Skickades från m.sweclockers.com

Signalen i kablar är alltid analog men informationen som överförs kan tolkas digitalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Signalen i kablar är alltid analog men informationen som överförs kan tolkas digitalt.

Så kan man se det. Men då är inte optiska kablar digitala heller då ljus är analogt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Bara för att dra igång diskussionen än mer så undrar jag vad ni har för total pris på era hifi anläggningar där hemma.
Om ni har investerat en större summa pengar vad har ni då för kablage?

Tänker mig att ni som kritiserar kablars betydelse inte har någon erfarenhet av anläggningar över låt oss säga 50k

Duckar här för alla negativa kommentarer man nu får 😀

Har väl lagt runt 110 000:- på min anläggning med TV:n inräknad, kör med en blandning av Supra och Biltemakablar och allt låter förträffligt. Tydligt att jag är en "dyrkabelförnekare", har varit det sedan slutet av åttiotalet när jag bodde i USA och läste deras Hi-Fi tidningar och ett test bekräftade det vi alla redan vet, kablar betyder shit.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Bara för att dra igång diskussionen än mer så undrar jag vad ni har för total pris på era hifi anläggningar där hemma.
Om ni har investerat en större summa pengar vad har ni då för kablage?

Tänker mig att ni som kritiserar kablars betydelse inte har någon erfarenhet av anläggningar över låt oss säga 50k

Duckar här för alla negativa kommentarer man nu får 😀

Jag tror min anläggning går lös på runt 125k för högtalare, stärkare och mediaspelare.
Men mina kablar har jag köpt för 500:- valet föll på Supra Ply 3,4 enbart för att det var den grövsta kabeln jag fick in i mina kabellister i 90° böjarna.
Annars tror jag inte ett skit på kabel utan skulle lika gärna kunna köra 4G2,5mm EKK och sedan bara köra dem i par eller köra bi wire för att öka kabelarean. Fördelen med lite dyrare kabel är att den ofta är lite mjukare och lättare att ha o göra med.

EDIT: Har följande anläggning
Högtalare: Larsen 8.2
Stärkare: Devialet Expert 220 Pro
Mediaspelare: Yamaha WXC-50 (Hade auralic aries mini innan)
Kablar: Supra Ply 3,4 men skulle lika gärna kunna köra EKK

EDIT 2: Kolla bara kabelbluffen på denna, 10k för en nätverkskabel på 1,5m som "ska" ge bättre ljud.
Vilket jäkla skämt audiofil världen är ibland man skäms för att vara hobby audiofil ibland.

https://www.ebay.com/itm/AudioQuest-Diamond-RJ-E-Ethernet-Cab...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Ca 100k, men jag håller inte på med hifi längre, har testat mycket i kabelväg från 10kr till >100000kr, allt fungerade och gav ljud, inte likadant dock, dyrast är inte på nåt sätt bäst. Att kablar kan påverka är ingen tvekan om, frågan är om det är hörbart eller ens värt att fokusera på för vissa.

Dessa diskussioner är helt meningslösa för grupperna fattar inte att de diskuterar helt skilda saker, och på grund av det så når de aldrig någonvart för de vill bara vinna diskussionen istället för att ta reda på vad andra sidorna fokuserar på och lära sig mer (om och av varandra). Enklast är att se det hela precis som vin eller whiskyintresse, vissa bryr sig och köper dyrare saker och njuter av det av olika anledningar medans andra nöjer sig med det billigast möjliga eller inte alls. Skulle någon blindtesta fram "bästa" vinet/whiskyn skulle garanterat många ändå föredra något annat, och med rätta.

Summa summarum från ditt inlägg: Folk är för korkade för att debattera om kablar, bara de upplysta är smarta nog.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Summa summarum från ditt inlägg: Folk är för korkade för att debattera om kablar, bara de upplysta är smarta nog.

Nej inte alls, folk är för dåliga på att diskutera nästan allt, oavsett kompetens inom områden, precis som du nu läste mitt inlägg uruselt, missade helt poängen, eller så var jag otydlig. Men du visar ju tydligt hur svårt det är och hur fel det blir.

Man måste förstå vilken synvinkel man har och vilken den man diskuterar har. Ifall någon konsumerar för "njutnings" skull är huruvida det de konsumerar objektivt "korrekt"/bra irrelevant, det enda som betyder något UR DEN SYNVINKELN är ifall det ger njutning. Detta är vad som missas. De flesta som "konsumerar" kablar för hemmanivå är ju inte de som sitter på mest kunskap, och är inte heller nödvändigt, då mäter du deras konsumtion med fel parametrar.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har väl lagt runt 110 000:- på min anläggning med TV:n inräknad, kör med en blandning av Supra och Biltemakablar och allt låter förträffligt. Tydligt att jag är en "dyrkabelförnekare", har varit det sedan slutet av åttiotalet när jag bodde i USA och läste deras Hi-Fi tidningar och ett test bekräftade det vi alla redan vet, kablar betyder shit.

Tycker du inte att basera sin åsikt på tidningsartiklar från 80-talet är lite otillräckligt?

Jag förespråkar inte dyrkabel och att använda sig av ord på det viset skapar är i princip att trolla (supra är dyrkabel i vissas ögon), förespråkar jag något är det bra matchning för både öra och plånbok, vad det nu betyder kommer ju vara helt individuellt.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Beror på högtalare, effekt mm.

har du små högtalare klarar du dig på 1.5mm eventuellt 2.5mm kabel om du spelar riktigt högt.

med för tunna kablar kan basen bli väldigt fattig. hade en kompis som körde långa tunna kablar, kan ha varit runt 0.25mm eller liknande, sådana man kan få med till diskanter man efter monterar i bilar eller liknande.
efter ett tag så ringde han då han tyckte hans högtalare inte lät så bra. så jag kom över och såg kablarna, så vi åkte till biltema och köpte deras 2.5mm kablar och det lät MYCKET bättre.

i min värld gäller hellre för tjocka än för tunna, men skippa dyra kablar då skillnaden i bästa fall är extremt minimal.

http://www.drkrupp.se/hifi/

där har jag lärt mig mycket

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Min anläggning är inte så svindyr direkt. En Nad D1050 DAC, en MiniDSP DDRC-22D, en S.A.T Amplifix, och ett par hemmabyggen med Morel CAW638 och Morel CAT408 i en MTM-konfiguration. Filtret har jag fått hjälp med på diyaudio och det är kopparfoliespolar, Mundorf MCap Supreme kondingar, osv. Rätt så dyra grejer med andra ord, tror bara filtren gick på runt 3500-4000kr totalt. Elementen gick på runt 7-8k har jag för mig. Finare komponenter än det man hittar i köpehögtalare för många gånger dyrare prislapp. Jag kör med Supra Classic 4.0 som jag fick med typ 20-30m av i ett blocketköp för många herrans år sedan. Signalkabel så kör jag en snorbillig 10m optisk kabel från datorn till MiniDSPn. Sedan från MiniDSP till DAC så kör jag en snorbillig 0.5m optisk kabel, och från DAC till förstärkare ett par Chord Chameleon XLR-kablar på 0.3m som jag köpte begagnat för 300kr inklusive frakt. Ville inte ha så långa kablar och det var typ billigare att köpa dessa Chord-kablar än att köpa några sprillans nya eller bygga egna.

Vill man förbättra sitt ljud men inte byta högtalare eller förstärkare så är det förbättring av rumsakustik som gör störst skillnad. Köp eller bygg några ljudabsorbenter och placera dom på lämpliga ställen. Fixa nån basfälla till hörnen eller längs nån vägg. Fixa en tjock matta på golvet, tjockare gardiner, diffusorer på bakväggen, osv. Finns massor man kan göra som inte behöver kosta så mycket pengar men som ger bättre resultat än en annan kabel någonsin kan ge.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

finns det inga blind test gjorda, eller kanske någon har testat det själv?

själv har jag nästan aldrig hört skillnad om det inte är extrema skillnader på kablarna, tex köra stora maffina högtalare med 0.2mm kabel vs 6mm kabel.

"Man har ju lärt sig att det är bra att ha grova högtalarkablar, men tyvärr ökar induktansen med ökad grovlek på parledande kablar. Man kan försöka överbrygga induktansökningen genom att använda koaxialkablar (ena polen runt en mittpol) eller ännu effektivare, genom att fläta ihop många små ledare. En alltför tjock ledare lider också av den s k skin-effekten. Beroende på frekvens tränger signalen in olika djupt i ledaren. De högsta frekvenserna går bara på ytan och ser följaktligen en högre resistans än bastonerna, som tränger in på djupet och utnyttjar en större del av koppararean.
Kabelns effektiva resistans ändrar sig med frekvensen, vilket inte är önskvärt eftersom signalen då behandlas på olika sätt.

Inträngningsdjupet i koppar är 15mm vid 20 Hz, men bara 0,5mm vid 20 kHz. För att komma bort från problemet kan man göra koppartråden så pass tunn att skinn-effektens påverkan hamnar så pass högt upp i frekvens att det inte kan påverka audio-området. Eftersom skin-effekten ökar med ökad ledardiameter måste diametern begränsas till 1mm vilket ger en grovlek på 0,78 kvadratmillimeter.
Motståndet i en så pass tunn kabel blir förstås på tok för högt, och förutom att systemets dämpfaktor ryker all världens väg, tappar förstärkaren kontakten med högtalarna, och främst basen förlorar sin kontroll."

man kan gräva hur djupt man vill tydligen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har pysslat med hifi i 15 år, högtalarkablar i vanliga längder gör ABSOLUT ingen skillnad.

Jag har haft diverse kablar i olika prisklasser och det ända som skiljer är estitik och prislapp.
de som är kabeltroende kan gärna få göra ett blindtest, finns en person där som gärna väntar på att bli överbevisad, han står för anläggning och plats och du vinner 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Bara för att dra igång diskussionen än mer så undrar jag vad ni har för total pris på era hifi anläggningar där hemma.
Om ni har investerat en större summa pengar vad har ni då för kablage?

Tänker mig att ni som kritiserar kablars betydelse inte har någon erfarenhet av anläggningar över låt oss säga 50k

Duckar här för alla negativa kommentarer man nu får 😀

Vill samtidigt påpeka att priset inte är allt i frågan om anläggningar. Vissa av oss bygger och även designar eget med delar som hittas i betydligt dyrare kommersiella konstruktioner. Har inte hittat något som kunnat påvisa hörbara fördelar med dyrare högtalarkablar över vettigt konstruerade billigare ditos inom några som helst mätbara eller hörbara parametrar personligen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Vill samtidigt påpeka att priset inte är allt i frågan om anläggningar. Vissa av oss bygger och även designar eget med delar som hittas i betydligt dyrare kommersiella konstruktioner. Har inte hittat något som kunnat påvisa hörbara fördelar med dyrare högtalarkablar över vettigt konstruerade billigare ditos inom några som helst mätbara eller hörbara parametrar personligen.

Jag håller på att bygga en higendanläggning med beg-fynd och om det nu går som jag hoppas så kommer den att kosta runt 1500 kr och går det intet att nå det målet så blir den "bara billig" har idag fått tag på för och slutsteg, högtalare, tuner och cd med dac, och en Chromecast audio, kablage har jag också köpt lite nytt, installationskabel på utförsäljning/lagerrensning för säkert 100 kr, för ganska mycket längre än vad som behövs till ljudsystemet då det inte är det som var huvudsyftet med kabeln även om nån meter lär hamna i ljudsystemet.
Jag har fått för mig att åtminstone sätta i hiop delarna och testa dem bara för att det vore oerhört roligt att se vad som går att hitta verkligen billigt om man har tålamod, det har tagit 3-4 år att samla delarna men de har haft ett nypris på en bra bit över 100 000 kr men slumpats bort med kommentarer som stort och full (omodern design)

När det kommer till kablar och tillbehör så är det en nått man tjäna mycket pengar på och det lockar många mer eller mindre seriösa aktörer, det finns kablar som påverkar ljudet men endera är de byggda för att förändra (inte samma sak som förbättra) eller så är det fel kabel för uppgiften, man bör ju dimensionera vettigt enligt den vanliga elläran och alla kablar är verkligen inte lämpliga överallt men det innebär inte att man behöver använda en dyrkabel för att koppla ihop det man nu ska koppla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller på att bygga en higendanläggning med beg-fynd och om det nu går som jag hoppas så kommer den att kosta runt 1500 kr och går det intet att nå det målet så blir den "bara billig" har idag fått tag på för och slutsteg, högtalare, tuner och cd med dac, och en Chromecast audio, kablage har jag också köpt lite nytt, installationskabel på utförsäljning/lagerrensning för säkert 100 kr, för ganska mycket längre än vad som behövs till ljudsystemet då det inte är det som var huvudsyftet med kabeln även om nån meter lär hamna i ljudsystemet.
Jag har fått för mig att åtminstone sätta i hiop delarna och testa dem bara för att det vore oerhört roligt att se vad som går att hitta verkligen billigt om man har tålamod, det har tagit 3-4 år att samla delarna men de har haft ett nypris på en bra bit över 100 000 kr men slumpats bort med kommentarer som stort och full (omodern design)

När det kommer till kablar och tillbehör så är det en nått man tjäna mycket pengar på och det lockar många mer eller mindre seriösa aktörer, det finns kablar som påverkar ljudet men endera är de byggda för att förändra (inte samma sak som förbättra) eller så är det fel kabel för uppgiften, man bör ju dimensionera vettigt enligt den vanliga elläran och alla kablar är verkligen inte lämpliga överallt men det innebär inte att man behöver använda en dyrkabel för att koppla ihop det man nu ska koppla.

Absolut, begagnatfynd är alltid roligt om man har tålamodet! Speciellt äldre konstruktioner i den större formfaktorn brukar avyttras relativt billigt. Många saker som en gång varit dyra har fallit utanför trenden eller anses vara passé.

Själv har jag fullt upp med att ta fram filter till tre konstruktioner, varav ena är en MtMWW med Raals 70-20. Gäller bara att ha tid att sätta sig ner och arbeta på sakerna.

Ungefär, precis så känner jag med vad gäller kablar. Därav 'fördelar' nämnt, självklart går det att påverka ljudet genom kabelns egenskaper, anser dock sådan påverkan vara negativ då högtalaren inte längre presterar som tänkt. Sunt förnuft och grundläggande ellära kommer man långt på i detta ämne.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Absolut, begagnatfynd är alltid roligt om man har tålamodet! Speciellt äldre konstruktioner i den större formfaktorn brukar avyttras relativt billigt. Många saker som en gång varit dyra har fallit utanför trenden eller anses vara passé.

Själv har jag fullt upp med att ta fram filter till tre konstruktioner, varav ena är en MtMWW med Raals 70-20. Gäller bara att ha tid att sätta sig ner och arbeta på sakerna.

Ungefär, precis så känner jag med vad gäller kablar. Därav 'fördelar' nämnt, självklart går det att påverka ljudet genom kabelns egenskaper, anser dock sådan påverkan vara negativ då högtalaren inte längre presterar som tänkt. Sunt förnuft och grundläggande ellära kommer man långt på i detta ämne.

Om du räknar på filter så kan du lägga in högtalarkabeln som en komponent i filtret den har ju som allt annat RCL egenskaper som man kan ta hänsyn till när man räknar ut filtret, man bestämmer sig för en kabel/längd och matar in dess egenskaper i filterberäkningsprogrammet.
Sedan ser man till att använda kablage med lika/snarlika egenskaper även om man skulle ändra typ/längd på den.
Om man bygger lådan först och mäter akustiskt på den för att sen fintrimma filtret så ser man till att kablaget är vettigt dimensionerat och det man tänkt använda när bygget är klart.
Man kan alltså optimera filtret för en "sundkabel" redan från början, det kan då bli skillnader om man byter kabel men det blir inga förbättringar.
Elläran funkar jättebra för att man ska kunna göra så och det är ju smart att se alla delar i filtret som att de har RCL egenskaper för tex en spole har ju ofta en i sammanhanget ganska hög resistans för det kan ju vara "50m kabel" som man kopplar in genom spolen.

Det går ju även att optimera för att man ska ha usel kabel men det blir ju inte lika bra som om man optimerat för nått seriöst men vill man optimera för en tunn kabel med i grunden dålig egenskaper så går det, eller så ser man i alla fall hur illa det blir om kabeln kanske har en resistans på 1 Ohm och högtalaren i sig själv har en impedans på 4 Ohm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man ska inte snåla på högtalarkablar. (ironi så det visslar om det)

https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/kablar/hogt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du räknar på filter så kan du lägga in högtalarkabeln som en komponent i filtret den har ju som allt annat RCL egenskaper som man kan ta hänsyn till när man räknar ut filtret, man bestämmer sig för en kabel/längd och matar in dess egenskaper i filterberäkningsprogrammet.
Sedan ser man till att använda kablage med lika/snarlika egenskaper även om man skulle ändra typ/längd på den.
Om man bygger lådan först och mäter akustiskt på den för att sen fintrimma filtret så ser man till att kablaget är vettigt dimensionerat och det man tänkt använda när bygget är klart.
Man kan alltså optimera filtret för en "sundkabel" redan från början, det kan då bli skillnader om man byter kabel men det blir inga förbättringar.
Elläran funkar jättebra för att man ska kunna göra så och det är ju smart att se alla delar i filtret som att de har RCL egenskaper för tex en spole har ju ofta en i sammanhanget ganska hög resistans för det kan ju vara "50m kabel" som man kopplar in genom spolen.

Det går ju även att optimera för att man ska ha usel kabel men det blir ju inte lika bra som om man optimerat för nått seriöst men vill man optimera för en tunn kabel med i grunden dålig egenskaper så går det, eller så ser man i alla fall hur illa det blir om kabeln kanske har en resistans på 1 Ohm och högtalaren i sig själv har en impedans på 4 Ohm.

Självklart går det att göra likaså. Dock bör påverkan av kabeln, om den är sunt konstruerad och längden skälig, vara såpass liten att den är försumbar och ofta mindre än eventuella mätfel eller komponenttoleranser. Placeringen av spolarna på delningsfiltret spelar större roll, dessutom är ju som du säger kabeln redan med i mätresultaten.

Alla komponenter har som du säger RCL-egenskaper att ta hänsyn till, vissa mer än andra. Och det går ju att utnyttja till sin fördel ibland. Blir roligt att se hur det blir i slutändan, lär gå genom några iterationer till av filtret innan det är klart. Har på tok för mycket element som ligger och samlar damm nu så behöver få klart projekten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Man ska inte snåla på högtalarkablar. (ironi så det visslar om det)

https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/kablar/hogt...

Utlänska budgetkablar... Ska man köpa dyrkabel kan man väl köpa svenskt ?
Jorma design statement ska de va så du slipper bära med dig en massa växel på de 200 000 du har med dig till butiken.
https://www.studiokoncept.se/produkt/jorma-design-hogtalarkab...
Ska man handla dyrkabel utsocknes kan man ju välja nått som svider lite mer i plånboken för det drabbar ju ändå ingen fattig och Postnords importavgift blir inte lika påtaglig, visserligen skriver de att de bara säljer i USA men det har inte hindrat nån som har råd att handla...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Utlänska budgetkablar... Ska man köpa dyrkabel kan man väl köpa svenskt ?
Jorma design statement ska de va så du slipper bära med dig en massa växel på de 200 000 du har med dig till butiken.
https://www.studiokoncept.se/produkt/jorma-design-hogtalarkab...
Ska man handla dyrkabel utsocknes kan man ju välja nått som svider lite mer i plånboken för det drabbar ju ändå ingen fattig och Postnords importavgift blir inte lika påtaglig, visserligen skriver de att de bara säljer i USA men det har inte hindrat nån som har råd att handla...
https://i.imgur.com/W2OBU17.png

Då köper jag hellre den jag länkade. (Fri frakt ju = pengar sparade!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Ca 100k, men jag håller inte på med hifi längre, har testat mycket i kabelväg från 10kr till >100000kr, allt fungerade och gav ljud, inte likadant dock, dyrast är inte på nåt sätt bäst. Att kablar kan påverka är ingen tvekan om, frågan är om det är hörbart eller ens värt att fokusera på för vissa.

Dessa diskussioner är helt meningslösa för grupperna fattar inte att de diskuterar helt skilda saker, och på grund av det så når de aldrig någonvart för de vill bara vinna diskussionen istället för att ta reda på vad andra sidorna fokuserar på och lära sig mer (om och av varandra). Enklast är att se det hela precis som vin eller whiskyintresse, vissa bryr sig och köper dyrare saker och njuter av det av olika anledningar medans andra nöjer sig med det billigast möjliga eller inte alls. Skulle någon blindtesta fram "bästa" vinet/whiskyn skulle garanterat många ändå föredra något annat, och med rätta.

Du har alltså testat kablar för runt 100 000:- SEK, jag är inte förvånad då kultfenomenet gällande kablar är stort i Hi-Fi världen tydligen.

Att kablar kan påverka ljudet är ingen vetenskaplig sanning utan något som du och dina likasinnade drömt upp. Kan man inte bevisa i ett blindtest att vissa dyra kablar är bättre än andra billiga kablar så står man helt utan argument. Det var det jag lärde mig i tidningarna i USA på åttiotalet som du såg ner på. De gjorde en massa tester och inte en enda gång kunde de som hade en svaghet för "dyrkabel" träffa rätt och då pratar vi om folk som kallade sig för "golden ear"...

Dyrkabel är för övrigt inte en nedsättande ord, vad menar du, att det skulle plötsligt platsa med "flygskam" eller något annat PK modeord som sysselsätter våra politiker.

Att dessutom påstå att vi som inte är insatta inte är tillräckligt "utbildade" att ta debatten är bara rent skitsnack:
"Dessa diskussioner är helt meningslösa för grupperna fattar inte att de diskuterar helt skilda saker". Nej min vän vi diskuterar inte alls olika saker, vi diskuterar om dyrare kabel ger bättre ljud.

Att jämföra med Vin eller Whiskyprövningar är bara så jäkla extremt löjligt. Alla människor kan känna skillnaden på smaker på diverse drickbara spritdrycker men hur många han höra skillnaden på högtalarkablar, jag gissar 0%. Jäklar vad det måste var jobbigt om blindtestarna valde fel... Vänta lite, det har vi knappast aldrig läst om, undrar varför (lever massmedia på intäkter från reklam kanske)...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Tycker du inte att basera sin åsikt på tidningsartiklar från 80-talet är lite otillräckligt?

Jag förespråkar inte dyrkabel och att använda sig av ord på det viset skapar är i princip att trolla (supra är dyrkabel i vissas ögon), förespråkar jag något är det bra matchning för både öra och plånbok, vad det nu betyder kommer ju vara helt individuellt.

Vad skiljer åttiotalet från nutid när det gäller det fantastiskt svåra uppdraget att dra en kabel från en förstärkare till en högtalare och sedan spela musik och låta lyssnarna bedöma om det var någon skillnad i ljudkvaliteten? Kvantmekaniken är verkligen svår att greppa men den spelar knappast någon roll här...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO