Philips Hue till dimbar bordslampa

Permalänk

Philips Hue till dimbar bordslampa

Funderar på att skaffa lite philips hue lampor men läste att det inte är rekommenderat att koppla in dessa om man redan har en dimmer. Hur funkar det att koppla in dessa lampor på en bordslampa som är dimmbar genom att man håller in av/på knappen? Kan man göra det?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Klart du kan. Det som händer om du dimmar ner är att lampan börjar blinka och tillslut går sönder.
Så länge du kör fullt på dimmern så fungerar det utmärkt. Vill du dra ner ljuset så får du använda Hue appen.

Permalänk
Medlem

Philips Hue har problem med vissa dimmers även i fullt pådraget läge. Jag hade ett tag en dimmer till min lampa över köksbordet, med den funkade det som det skulle. Men jag vet att en del användare har problem med att det flimrar när dimmern finns mellan strömmen och lampan.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Tack för svar. Är det här ett generellt problem med smarta lampor eller bara för Philips Hue? Skulle det funka bättre med tex Ikeas smart lampor i kombination med dimmers?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

Tack för svar. Är det här ett generellt problem med smarta lampor eller bara för Philips Hue? Skulle det funka bättre med tex Ikeas smart lampor i kombination med dimmers?

De flesta prylar som inte är gjorda för att dimmras gillar oftast inte alls att sitta bakom en dimmer. Oavsett smarthet på prylen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Inaktiv

Det man får tänka på vad en dimmer gör.är.att påverka antingen sinusvågen på något sätt. Antingen genom pulser eller på de äldre med tyristor där man sänker spänningen och därför blir ljuset svagare från en gammal hederlig glödlampa. Det finns en hel del elektronik i en Philips Huelampa eller trådfri och elektroniken är tänk att den ska ha vanlig nätspänning 230V och 50 Hz, opåverkad sinusvåg.

Skickades från m.sweclockers.com