Permalänk
Medlem

Köpråd Vpn router för Bahnhof Vpn

Hej
Har precis beställt Vpn tjänsten från bahnhof och undrar om det går att köra den direkt i Router. har idag 3 st Asus ac68u som är kopplade i aimesh nätverk. Har hört talas att man tappar ca 80 procent av hastigheten när man kör vpn på router. Ska jag byta ut mina Asus routrar mot något annat?

Permalänk
Vila i frid

Som referens, jag kör med en virtuell kärna (pfsense under esxi) på en i7-3770T mot flashback.net och den lastas 75% (med AES-NI påslaget) mot bredbandskollen där jag just nu får 150/100 Mbit på min 250/250 lina.

OpenVPN suger mycket cpu.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen summerar det bra.
Vad är det för hastighet du siktar på att uppnå?
Finns det någon särskild anledning att du vill köra det i routern - det är ett smart sätt speciellt om olika hosts ska gå genom olika gateways men du behöver "planera" din funktion, dvs hur vill du använda VPN.

Permalänk
Medlem

En routers cpu klarar bara av ca 10mbit/s med VPN på i routern. Så det är standalone pfsence eller liknande som gäller, finns säkert andra lösningar med men de kan bli dyrt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta vad du har för krav, ska routern vara tyst? i ett speciellt format eller kan det vara en rackmonterad server?

Personligen kör jag med en 1U rack-server ifrån SuperMicro, fungerar mycket bra med Mullvad VPN och min Telia Fiber 1000/1000 uppkoppling.

Permalänk
Medlem

https://www.vilfo.com/ finns, väldigt enkel att använda men också lite dyr.

Permalänk
Medlem

Jag har en motsvarande till den här från denna webbsida: https://teklager.se/en/products/routers/pc-engines-apu4c4
Den levererar 100mbit/s via OpenVPN innan CPUn flaskar på pfSense, med Mullvad som VPN-leverantör.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag är inte så teknisk kunnig och alla andra lösningar såsom pfsense mm kräver lite kunskap.
För mig känns det smidigast att bara lägga in det i router och veta att all trafik skyddas.
har idag en 250 mb lina och behöver nog all trafik då det streamas väldigt mycket hemma på flera tv apparater och sedan tillkommer datorer och telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spamb:

Hej
Jag är inte så teknisk kunnig och alla andra lösningar såsom pfsense mm kräver lite kunskap.
För mig känns det smidigast att bara lägga in det i router och veta att all trafik skyddas.
har idag en 250 mb lina och behöver nog all trafik då det streamas väldigt mycket hemma på flera tv apparater och sedan tillkommer datorer och telefoner.

Jag kör OVPN direkt i min router, en R7000 Dd-Wrt installerat.

Får ut ca 30-35Mbps via Speedtest av min lina på 100/100.

Har valt vilka enheter som skall gå via VPN, TV, radio osv ligger utanför VPN.

TV, radio osv tycker jag inte behöver gå över VPN

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har gjort valet att installera Integrity VPN på de enheter som behöver det, i abonnemanget får man ju tillgång till 10 enheter.

Därmed så slipper jag bandbreddsförlusten som det alltid blir på de flesta konsument routrar, har själv en R7000 med Dd-Wrt os.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna använda gratisvarianten av Bahnhofs vpn och lägga det på ett nät som de maskiner ansluter till som man vill ha det på, och sedan ha ett annat nät som inte använder sig av vpn. Allt i samma router...
Lite klurigare konfiguration, men man får både gratis vpn för de enheter som behöver det och 10Gb/s för de enheter som verkligen behöver det?

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av JugsteR:

Skulle man inte kunna använda gratisvarianten av Bahnhofs vpn

Om jag inte har fel är det bara gratis för deras kunder, framgår inte om denne är kund eller inte, utöver den VPN tjänst han köpt av Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Om jag inte har fel är det bara gratis för deras kunder, framgår inte om denne är kund eller inte, utöver den VPN tjänst han köpt av Bahnhof

Du har rätt, det var ett antagande av mig. Om antagandet var rätt så kvarstår dock frågan, dvs, med lite konfiguration kan man använda gratistjänsten genom sin router via ett nätverk, samtidigt som man använder sin vanliga uppkoppling via ett annat nätverk i samma router, och på det viset både kunna ha enheter med och utan vpn... eller?

/J

Permalänk
Medlem

Det finns en stor skillnad mellan gratis varianten som man kan nyttja om man har Bahnhof som ISP (Lex Integrity) och betalversionen (Integrity).
Lex Integrity kör med okrypterad tunnel och man kan bara ansluta via PPTP.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör inte VPN i min router, har testat men fick extremt låg hastighet, under 10mbit.
Kör med app i varje apparat i stället, dator, läsplatta, telefon och MiBox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JugsteR:

Du har rätt, det var ett antagande av mig. Om antagandet var rätt så kvarstår dock frågan, dvs, med lite konfiguration kan man använda gratistjänsten genom sin router via ett nätverk, samtidigt som man använder sin vanliga uppkoppling via ett annat nätverk i samma router, och på det viset både kunna ha enheter med och utan vpn... eller?

/J

Jo, jag kör ett VLAN som kör bakom Mullvad VPN och ett annat VLAN utan VPN, så det går, beror dock på vilken router man har

Skrivet av anon301768:

Jag kör inte VPN i min router, har testat men fick extremt låg hastighet, under 10mbit.
Kör med app i varje apparat i stället, dator, läsplatta, telefon och MiBox.

Så länge man har en bra router så kan man få ut bra hastigheter, vanliga konsument-routrar har för dålig hårdvara för att klara av krypteringen någorlunda bra.

Permalänk
Inaktiv

Har en Asus RT-AC68U som duger gott.

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC86U ska du använda om du vill köra VPN i routern.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C