Ponera jag har en "perfekt" kalibrerad skärm och editerar bild och film, men "resten av internet" som ser på mitt content ger tusan i kalibrering, då faller det väl platt ändå?
Den enda som faller platt är den som tittar på en bildvisare som inte visar upp bilden korrekt. Du som kreatör har däremot gjort något under förutsättningen att bilden du ser också är den du kan lita på, såvida skärmen är kalibrerad och inga fel görs i samband med att materialet visas upp på skärmen. I alla andra sammanhang, där den slutgiltiga bilden är avvikande från den givna referensen, kommer man i skapandeprocessen riskera att kompensera för de felen och således skapa material som endast ser rätt ut på en anläggning som gör fel på ett visst sätt. Av exakt samma skäl så bör ett måttband också ha korrekta mått.
Och de bilderna du har redigerat på din kalibrerade skärm kommer att se korrekta ut på andra kalibrerade skärmar. Kommunikation är nyckelordet.
På jobbet har de två skärmar som var för sig kostar över 100.000:- med skydd på sidorna för att minska sidoljus (tror jag) så jag får lite vad jag betalar för.
Vad är det för mätare och skärmar du har på jobbet? Om du sitter med t.ex. en gammal Minolta CA-100 är det dags att uppgradera. Utöver åldrandet hos mätaren i fråga så använder moderna displayer väldigt annorlunda tekniker med matrisdekodrar och ljuskällor för att åstadkomma rätt färger och önskade färgrymder i jämförelse mot gamla CRTs. Att då använda så gammal mätutrustning kommer inte bara att vara bristfälligt i mån av precision då den är gammal utan även det faktum att den förväntar sig en helt annan sorts ljus och kommer förmodligen att ge tämligen vilseledande mätningar.
@Laxpudding:s tidigare rekommenderade i1D3 vill även jag slå ett slag för. Använder personligen en Spectracal C6 privat och i tjänst men utifrån min erfarenhet av X-Rites egna modell (som C6 bygger på) håller den utmärkt kvalité med priset i åtanke.