Skärm kalibrering/setup för bäst bild/ICC profiler ?

Permalänk

Skärm kalibrering/setup för bäst bild/ICC profiler ?

Har bla en Acer Predator Xb2711hu och har både knepat och knåpat med dom själv, följt guider från tftcventral, tomshardware, youtube videor etc.

Men en sak jag inte blir klok på är dessa ICC profiler man väljer för sin skärm i windows som ska sköta allt det där om jag inte missuppfattat det hela?

För jag märker fan INGEN skillnad vilken ICC profil jag än väljer från det jag har inställt manuellt just nu.
Har provat 2 olika ICC profiler, en officiell från Acer för just min skärm sedan en tredjepart - nada - samma bild.

SÅ jag vill nu veta, vad gör dessa ICC profiler och använder ni dem eller ställer ni in R/G/B, GAMMA, Saturation etc. på egen hand?
Och har ni någon sida ni kan rekommendera som brukar ha bra guider på det där eller om ni äger den skärm jag har så skriv gärna vad ni kör med! Vill prova mig fram med något nytt.

Nu kör jag följande manuellt inställt: (+ acer officiell ICC profil)
Color Temp: User:
R 97
G 97
B 100

Gamma 2.2
sRGB: OFF
Saturation 100/200
6-axis 50/50 på alla färger

Brightness 65
Contrast 50

Vet inte om jag ställt in dessa via någon guide eller om dom ställdes in såhär när jag valde ICC profilen då jag inte är säker på vad ICC ens gör för skärmen.

Skulle kunna köpa ett sådant kalibreringsverktyg men är inte SÅ anal när det kommer till "korrekta" "naturliga" inställningar men ändå såpass att jag iaf lekt med tanken av att skaffa ett sådant don och kalibrera just "min" skärm.

Tack!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Bildexpert 📺

@Unbalanced: Du har en hel del som grunderna här: https://www.sweclockers.com/artikel/28609 – även om det är en artikel om Benq hur SW270C fungerar (du kan hoppa över de praktiska bitarna) så förklarar artikeln en hel del om vad ICC-profiler åstadkommer. Och vad de ofta inte åstadkommer.

Färgprofiler missförstås ofta och det brukar slentrianmässigt slängas ut på forum att "tanka ned en ICC-profil" till personer som har funderingar runt färg.

Det är väntat att tillverkarens ICC-profil har ingen eller minimal effekt på bilden. Färgprofilen är endast metadata om skärmens färgåtergivning. Det man får från tillverkaren är endast generisk ICC-profil som säger att skärmen redan följer sRGB eller liknande. Nu kanske inte ditt exemplar faktiskt gör detta. Men för Windows färghantering är denna ICC-profil ofta samma sak som att ingen färgförändring behövs. Skärmen är ju rätt enligt ICC-profilen.

Vill du få korrekta färger behöver du mäta den med lämplig utrustning. Eftersom Acer XB271HU är en helt vanlig skärm har den ingen hårdvarukalibrering. Då är strategin att manuellt mäta skärmen till de inställningar som är minst fel enligt färgmålet, till exempel sRGB, och behålla den inställningen. Ofta är det Standard-inställningen på Acer, men det måste inte vara det.

Steg två är att manuell kalibrera till rätt vitbalans, dvs RGB-inställningar för minsta fel, samt välja den gamma-inställning som är minst fel mot målet. Saturation-reglaget och liknande brukar sällan ge något, utan mest försämra. Så låt dem vara.

Brightness handlar om att nå den ljusstyrka du har som mål med kalibrering. För du vill inte på något sätt påverka ljusstyrkan via en ICC-profil eftersom det sker i den digitala domänen och endast reducerar färgdjup/introducerar posterisering.

Nu har du kommit så långt du kan med skärmen. Då kör du en profilering med mätarens programvara och får en ICC-profil som sätter resten. Vilket förhoppningsvis bara är en finputsning vilket minskar risken för posterisering.

Endast program som använder Windows färghanteringssystem kommer att använda färgprofilen. Många ignorerar dem helt, likt spel i fullskärmsläge. Men det fungerar för mer precision vid exempelvis fotoarbete med Adobe-program och liknande.