Permalänk
Medlem

Joystick till PC för FPS (fordon)

Inte helt 100 på detta efter lite googlande, så tänkte kolla här.

Funderar på att skaffa en joystick, enklare eller "dubbel" dvs spak+throttle, för att lira FPS-spel.

Enkelt uttryckt tycker jag det är rätt värdelöst att hoppa in i en helikopter eller ett flygplan i FPS-spel med tangentbord och mus, även om jag lyckas komma någon vart är det mer "ojoj nejnej aaah f*n" än någon rolig upplevd "Immersion".

Det är rätt lätt att hitta bra recensioner på vilka joysticks som är kanon och prisvärda, men svårare med kompatibilitet med spel.

T.ex, Ghost Breaking Point, inget inbyggt stöd i spelet, verkar vara vanligt i andra spel också, man får förlita sig mer på mjukvaran från tillverkaren av joysticken vilket känns rimligt på något sätt.

Vad har vi för erfarenheter här? Jag har t.ex. kört Logitech-möss i alla år pga produkten + mjukvaran, gillar den skarpt.
Har noll erfarenhet av joysticks.

Priset är inte det viktigaste, 500-2000 verkar vara ett rimligt spann, jag är mer ute efter att det ska "funka" och inte vara en one-time off för ett spel utan kanske något man kan ha i några år, jag kör rätt casual så avancerade funktioner är rätt ointressant, mest ute efter kompatibilitet som sagt.

Any ideas?

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Skulle säga thrustmaster 16000M, speciellt om du inte vet helt vad du vill ha.

Permalänk
Lego Master

Jag har en Logitech X52 Pro som jag är väldigt nöjd med.
Funkar till både Battlefield 4 och Elite: Dangerous. Helt okej interface, men pga att Logitech köpte upp Saitek för några år sedan och just den här produkten är från det uppköpet, innebär det att den (än så länge) inte är med i LGS, utan körs i Saiteks gamla programvara (men hårt Logitech-brandat).

Fick min för runt 1300 på nån rea.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Skulle säga thrustmaster 16000M, speciellt om du inte vet helt vad du vill ha.

Tack för snabbt (sjukt snabbt?!) svar, den har jag läst lite om, verkar som en av några bra standard-rekommendationer för entry-level utrustning.

Frågan är om en sådan funkar utan "separat throttle" eller om man borde skaffa båda "delarna", tänker mest ur ett praktiskt perspektiv också att man inte ska ha för mycket saker i en hög på skrivbordet när man spelar...

Tacksam för tipset

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk:

Tack för snabbt (sjukt snabbt?!) svar, den har jag läst lite om, verkar som en av några bra standard-rekommendationer för entry-level utrustning.

Frågan är om en sådan funkar utan "separat throttle" eller om man borde skaffa båda "delarna", tänker mest ur ett praktiskt perspektiv också att man inte ska ha för mycket saker i en hög på skrivbordet när man spelar...

Tacksam för tipset

16000M har en throttle på basen, den stora frågan är egentligen huruvida spelet stödjer en joystick per default eller om man måste använda programvaran som följer med joysticken för att göra en speciell profil.

Jag har använt den tidigare modellen av samma joystick i battlefield utan några problem iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk:

Tack för snabbt (sjukt snabbt?!) svar, den har jag läst lite om, verkar som en av några bra standard-rekommendationer för entry-level utrustning.

Frågan är om en sådan funkar utan "separat throttle" eller om man borde skaffa båda "delarna", tänker mest ur ett praktiskt perspektiv också att man inte ska ha för mycket saker i en hög på skrivbordet när man spelar...

Tacksam för tipset

https://www.inet.se/produkt/6607220/thrustmaster-hotas-wartho...

den har jag och man KAN använda dom separat,
behöver inte ha båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

https://www.inet.se/produkt/6607220/thrustmaster-hotas-wartho...

den har jag och man KAN använda dom separat,
behöver inte ha båda.

Intressant Cuna, den kollade jag också på, ärligt talat primärt för att den såg lite läckrare ut och vill ju ha så lite plastgrejer som möjligt framme...

Men har den en throttle på stickan endast dock, för throttle-reglage känns som viktigt om man ska slippa just tangentbord/mus dilemat där man antingen kör plattan i mattan eller krashlandar pga att man släppt knappen...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk:

Intressant Cuna, den kollade jag också på, ärligt talat primärt för att den såg lite läckrare ut och vill ju ha så lite plastgrejer som möjligt framme...

Men har den en throttle på stickan endast dock, för throttle-reglage känns som viktigt om man ska slippa just tangentbord/mus dilemat där man antingen kör plattan i mattan eller krashlandar pga att man släppt knappen...

Hur menar du med throttle på stickan?`

Den har två throttlar, en vänster en höger.
man kan sära på dom eller ha dom ihop. antar att det bara är vissa spel som stöder vänster/höger throttle.

sen vet jag inte om man kan binda throttle till joystickens 100392 knappar.
kan man säkert.

akta... den väger 400 ton