Missljud från projektorn - är gammal lampa orsaken?

Permalänk

Missljud från projektorn - är gammal lampa orsaken?

Har en Optoma HD70 som legat i garderoben i åtminstone ett halvår. Monterade upp den förra veckan och provkörde den in runt en timme utan anmärkning. För ett par dagar sedan körde jag den igen och efter bara ett par minuter började den låta som om en fläkt stod stilla och bilden började tappa färg. Driftstiden på lampan är över 2100 timmar. Kan en gammal lampa orsaka detta, eller är det risk att jag slänger pengarna i sjön om jag köper en ny?

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Lego Master

Låter som att du bör börja med att rengöra den från damm och annat först.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Bildexpert 📺

@Linux Lover: DLP färgsätter bilden sekventiellt med ett färghjul som snurrar i synk med hur spegelchippet modulerar ljuset. Likt alla hjul finns där en mekanik som med tiden slits och till slut fallerar. Då blir det fel synk i färgerna.

Så det du beskriver låter som att färghjulet har fastnat eller slirar och motorn varvar. Som följd får du inte med de färger som ska vara där. Detta kräver service.

Slutkörd lampa innebär främst att ljusstyrkan tappas.