Permalänk
Medlem

Datorn startar av sig själv

Dotterns dator har en förmåga att starta upp sig mitt i nätterna alternativt när vi är borta en helg.
Antar att det är nån uppdatering som ligger och försöker göras eller Wake on Lan eller nått.
Men var kan jag hitta det? Och vad ska jag leta efter?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Förmodligen wake-on-lan. Det är något du måste stänga av i BIOS (brukar också kallas "magic package"). Men var i BIOS du stänger av det har jag ingen aning eftersom jag inte vet vad du har för moderkort (samt så har jag inte koll på hur alla BIOS ser ut).

Permalänk
Medlem

Förutom WOL kan det också bero på "power state after power outage" eller vad det nu brukar heta. Se till att den är på antingen "stay off" eller "last state". Att det triggas kan bero på flera orsaker, glapp strömkabel eller spänningsfall som gör att moderkortet tror att strömmen går och kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min, haft det i ett år ca. Inte hittat något fel, wake on lan är deaktiverat vilket låg i bios. Intressant om du hittar en lösning, funderar på att ominstallera windows men inte tagit mig tiden än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förutom WOL kan det också bero på "power state after power outage" eller vad det nu brukar heta. Se till att den är på antingen "stay off" eller "last state". Att det triggas kan bero på flera orsaker, glapp strömkabel eller spänningsfall som gör att moderkortet tror att strömmen går och kommer tillbaka.

Är det i BIOS jag hittar det också?

Hittade nån inställning i energisparläge tidigare, men minns inte vad det var då.
Och uppenbarligen hjälpte det inte

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Power state after power outage ligger i bios för mig, har moderkort från MSI.

Skickades från m.sweclockers.com