@Laxpudding: Glömt svara på detta.
Nej, tyvärr finns ingen lösning. Det syns inte tydligt i de flesta fall, men om du kollar på himlen i Red Dead Redemption 2 kan du se tydliga gråa linjer när du tittar upp och tittar omkring. Syns extremt tydligt i Control där det är gott om röda diffusa ytor som blir stora blaffor med tjocka partier, särskilt i slutet av spelet.
Jag trodde det var min LG C9 det var fel på då den var ny, men det syns bara allmänt tydligare där (pga att LG OLED i allmänhet inte sköter färgövergångar bra i material med 8 bitars färgdjup, syns inte alls på samma sätt i t ex Dolby Vision) - jag har samma fel på datorskärmen (PG279Q över DP, så gäller både HDMI/DP).
Ett annat enkelt ställe du ser det på direkt är Geforce Experience, den gråa gradienten som finns på t ex spelbibliotekssidan.
Felet är ganska väldokumenterat på nVidias forum i en just nu inaktiv tråd, samt en drös trådar på Reddit och Steam. Problemen blev påtagliga någonstans kring Win 10 1809 och ska sen ha patchats, men problemen kvarstår för de allra flesta som var petiga nog att notera det. Felet skulle ha just att göra med färgprofiler och det finns en workaround som i dagsläget inte fungerar. Folk lyckades också hacka in dithering (på drivernivå) från nVidias Linuxdrivers som ju närmast löste det men det är nu bortpatchat.
Jag har testat att köra utan färgprofil (som jag gjorde först), skapa färgprofil, ta bort färgprofil, helt ta bort att Windows hanterar färgerna med den där färgprofils-inställningen. Ingen skillnad. Jag använder inte digital vibrance. Jag har testat alla olika kombinationer av färginställningar i nVidia, rensat drivers, testat denna workaround som inte funkade, och så vidare. Med andra ord, jag har gett upp.
Det enda folk rapporterat som hjälper är helt enkelt att byta till AMD, och det finns många som rapporterar just att det här löser detta problem.. Så det är det enda jag har att gå på då nVidias hållning verkar vara att felet inte finns och dithering inte kommer åter. Jag är inte helt insatt i just dithering etc men det är just detta som AMD ska ha på hårdvarunivå som gör att problemet inte kan bli lika påtagligt, t ex syntes det inget på AMD-kort vad jag vet när detta Windowsfel dök upp.
Om du gräver i det och kommer på en lösning så får du gärna svara mig här
edit: Kan passa på att slänga in en fråga här då jag ser dig som gurun i allt med skärmar och sådant.. Tror du HDMI 2.1 kommer lösa detta rakt av? Jag tänker alltså att med HDMI 2.1 GPU så borde det väl ändå gå att köra 12 bit RGB 4k 120hz på min C9. Eller?
Jag vet ju att på TVn som har tendensen att visa detta fel i det mesta så är det omöjligt att se i material med hög bitrate och 10/12bit färgdjup, om man kör via de interna apparna då.