Permalänk
Medlem

Digitalkamera?

Efter att ha lekt lite med en kompis Minolta Dimage 7 har jag fått upp smaken för att fota med digitalkameror. Jag har därför tänkt köpa mig en egen, men just den där kameran ligger väl strax över min prisklass...

Jag är inte ute efter en liten nätt kamera för att ta partybilder, utan en så rejäl kamera som möjligt som tar bra bilder, till ett rimligt pris. Vore digitala systemkameror billigare skulle jag utan tvekan köpa en sån, men min budget ligger på 4000-6000 kronor. Jag skulle kunna lägga mer om det inte kändes som att jag då "kastar pengar i sjön". Bilderna ska ju i första hand användas på dator, och jag har annat att lägga pengar på en elektroniska leksaker.

Har surfat runt lite på cyberphoto.se och överväger:
Canon PowerShot A70
Minolta Dimâge S414
Nikon CoolPix 4300
Olympus Camedia C-4000
Olympus Camedia C-720

Andras åsikter välkomnas!

Permalänk
Medlem

Själv har jag köpt en Canon A70. Gillar den verkligen. Har en hel del att lära mig av de manuella, men när man väl har gjort det så blir det säkert kanonbilder Det blir det på automatiska också. Men det blir säkert bättre med den manuella inställningarna man kan göra.

Annars så är den robust. På batterierna (uppladdningsbara Ni-Mh på 2000 Mah) så kan jag ta ca 200 kort innan man måste ladda upp på nytt.

Valet kan vara svår vilken kamera man ska köpa. Men jag fastnade för Canons kamera på grund av de fina recensionerna och bildkvaliteten för det här priset (köpte på Alfadigi för 3700:-)

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Jag beställde en canon A70, 256 minne, väska och canon laddare + batterier för 5600 inkl. frakt (har jag för mig:) på webhallen.se i torsdags.

Valde den för kombinationen av både automatiska och manuella inställningsmöjligheterna, priset samt att den går på vanliga AA batterier. Ingen partykamera, men inte så jättestor ändå.

Visa signatur

Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school /Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har också nyligen införskaffat mig en A70.
3200:- inkl frakt från http://www.ajelectronics.co.uk/ (den har gått upp sen dess)
ett 256 Mb compact flash (Kingston) strax över 500kr från cerico.com

Hittils är jag mycket nöjd. Har inte tagit så många intressanta kort än. Knäppte dock över 300 inomhusbilder (blix på många av dem) på första uppsättningen 1800mAh batterier.

Permalänk
Medlem

Kollade på alfadigi.com och såg att A70 blev rejält sågad av någon tjej med trettio års erfarenhet av fotografering. Det kändes ju inte så värst tryggt. :/

Är det värt att beställa från England? Jag ska ev. åka dit i sommar, men tycker det känns lite jobibigt att behöva skicka saker ända dit ifall nåt krånglar. Eller är det nån slags världsgaranti på Canon, så man får svensk support ändå?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Kollade på alfadigi.com och såg att A70 blev rejält sågad av någon tjej med trettio års erfarenhet av fotografering. Det kändes ju inte så värst tryggt. :/

Är det värt att beställa från England? Jag ska ev. åka dit i sommar, men tycker det känns lite jobibigt att behöva skicka saker ända dit ifall nåt krånglar. Eller är det nån slags världsgaranti på Canon, så man får svensk support ändå?

Tja, har man 30 års erfaraenheter av kameror så kanske man är kräsen?

Jag gillar den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Är det värt att beställa från England? Jag ska ev. åka dit i sommar

Till England åker man väl som dagstur, bara att slänga sig på närmaste Ryan-Air plan och åka dit över helgen, ok det kostar lite mer än frakten men det är en kul utflykt.

Permalänk
Medlem

Priserna på sony DSC-f717 har ju oxå sjunkit o ligger i samma prisklass som Dimage 7i nu... (ca 9000)

Canon Powershot S50 tar annars kanonbilder! Grym optik och 5 mp... kostar ca 6300:-

Bra kameror för ca 6000 finns det gott om... Läs allt du hittar om dem och bilda dig en egen uppfattning..

www.dpreview.com är en grym sida...

Permalänk
Medlem

Den där sonyn ligger i såna fall också utanför min prisklass, fastän den ser grym ut.

Powershot S50 tycker jag verkar vara lite för kompakt. Att den är lättare att ta med sig är förstås positivt, men jag vill hellre ha en relativt stor kamera med bra grepp.

EDIT:
Har funderat på att gå upp en prisklass till en Olympus Camedia C-5050Z. Jag har dock en känsla av att jag kommer att ångra mig om jag lägger ut 8000 på en kamera...

Permalänk
Medlem

En tjej som sågar den är väl inget att hoppa till för. De är fler som har positivt att säga bra om Canon Powershot A70. Så man litar nog på mängden som har lika uppfattningar än få som har det.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Kolla in dessa recensioner på kameran annars: http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=can...

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Kollade på alfadigi.com och såg att A70 blev rejält sågad av någon tjej med trettio års erfarenhet av fotografering. Det kändes ju inte så värst tryggt. :/

Är det värt att beställa från England? Jag ska ev. åka dit i sommar, men tycker det känns lite jobibigt att behöva skicka saker ända dit ifall nåt krånglar. Eller är det nån slags världsgaranti på Canon, så man får svensk support ändå?

Canons digitalkameror har europagaranti. Så länge du får med "european warrenty card" så skall det gå att lämna in den till canon i sverige. GB går alltså bra. US är värre.

Permalänk
Medlem

Olympus c 740 eller 750 har själv en 730= mycket nöjd.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

olympus c4000z är den enda jag har erfarenhet av, och den funkar bra

Permalänk
Medlem

Om du funderar på C-720 så kolla istället in C-740 eller C-750. VÄLDIGT många förbättringar jämfört med C-720. Även om det inte syns så mycket i specifikationerna.

Visa signatur

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever"- Shigeru Miyamoto

Permalänk
Medlem

Canon S50!
Lagom stor, många manuella möjligheter och bra bilder. Klockrent köp.
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s50.html