Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men vi håller ju på med containmen även i Finland och Sverige. Jag tycker det blir falskt och missvisande att påstå att vi inte tar till åtgärder för att begränsa smittspridningen. Det är ju inte sant.
Eller?

Edit: Jag tycker det är en bättre beskrivning att vi också jobbar för att begränsa spridningen med insatser. Likt andra länder.
Men olika länder tar till lite olika modeller, både baserat på hur drabbade de är och länders förutsättningar.

Självklart försöker vi skydda riskgrupper etc, men poäng är att Sverige har valt fel modell. Finland har nu gått över till WHO's rekommenderade modell för övrigt.

Skrivet av e-mad:

Till de som påstår att regering och beslutsfattare i Sverige inte gör något. Här är några åtgärder regeringen/myndigheter/kommuner har vidtagit (ej i kronologisk ordning):

  • Uppmanat folket till att vara noga med hygien och undvika personliga kontakter med personer inom riskgruppen.

  • Besöksförbud på sjukhus och äldreboenden, även anstalter.

  • Socialstyrelsen har tagit över ansvar för inköp av nödvändig utrustning/materiell till sjukvården för att sedan kunna styra fördelningen.

  • Förbjudit offentliga sammankomster större än 500 personer.

  • Man har utökat befogenheter hos skolans huvudmän.

  • Slopat karensdagen.

  • Slopat krav på läkarintyg för sjukdom efter 1 vecka. Detta för att avlasta vården.

  • Hållit kontinuerliga pressmeddelanden och uppdateringar.

  • Uppmanat folk att stanna hemma vid minsta symptom och för de som kan att jobba hemifrån.

  • Man går ut med stora stödpaket till företagen och har infört möjlighet till tillfällig permittering.

  • UD avråder till utlandsresa då man t ex riskerar att inte kunna ta sig hem.

  • Man har gått ut med tips till skolor hur man kan undvika spridningsrisk i skolan.

  • MSB har gått ut med en informationskampanj.

  • Man fortsätter testa misstänkta fall, fast man fokuserar på andra grupper. T ex vårdpersonal och patienter i intensivt tillstånd.

  • Krav på sjukintyg från den 8:e dagen vid VAB slopas.

Det är ingen som påstår att vi inte gör något.Hela riksdagen är överens om de politiska åtgärderna med krispaket, ändrade sjukskrivingsregler etc. Den biten har man hittls hanterat så som sig bör.

Däremot finns det befogad kritik att vi agerat långsamt när det gäller hantera smittospridning samt hur Folkhälsomyndigheten har agerat genom att välja en modell som WHO och de flesta experter avråder ifrån.

På flera av dina punkter har vi förlorat värdefull tid pga Folkhälsomyndighetens "Vänta och se" taktik. På andra punkter så lyfter du svagheter som något positivt, såsom "Man fortsätter testa misstänkta fall, fast man fokuserar på andra grupper. T ex vårdpersonal och patienter i intensivt tillstånd" när vi borde testa mer än någonsin eller att skolorna fortfarande håller öppet..

Permalänk
Medlem

Utgå från att det minsta tecken man känner på förkylning är Corona smitta. Således: Man stannar hemma/sjukskriver sig/jobbar hemifrån om man inte känner sig bra.
Håll era äldre och kära på avstånd om ni känner er krasslig. Be också dom äldre att nyttja e-handel/leverans till dörren på livsmedel så dom slipper gå till matmarknaden.
Sjukvårdspersonal:
använder munskydd och vet hur man undviker smitta.
Tvätta händerna ofta(tvål och varmt vatten) särskilt före matlagning eller om det måste vidröras öga(skräp) eller ansikte/näsa.

Bara mina några cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Självklart försöker vi skydda riskgrupper etc, men poäng är att Sverige har valt fel modell. Finland har nu gått över till WHO's rekommenderade modell för övrigt.

Det är ingen som påstår att vi inte gör något.Hela riksdagen är överens om de politiska åtgärderna med krispaket, ändrade sjukskrivingsregler etc. Den biten har man hittls hanterat så som sig bör.

Däremot finns det befogad kritik att vi agerat långsamt när det gäller hantera smittospridning samt hur Folkhälsomyndigheten har agerat genom att välja en modell som WHO och de flesta experter avråder ifrån.

På flera av dina punkter har vi förlorat värdefull tid pga Folkhälsomyndighetens "Vänta och se" taktik. På andra punkter så lyfter du svagheter som något positivt, såsom "Man fortsätter testa misstänkta fall, fast man fokuserar på andra grupper. T ex vårdpersonal och patienter i intensivt tillstånd" när vi borde testa mer än någonsin eller att skolorna fortfarande håller öppet..

Vad exakt är det som Finland gör nu som WHO rekommenderar och som Sverige inte gör?

Permalänk
Medlem

@Frispel:

Man går från flockimmunitetsmodellen till att mer aggresivt försöka begränsa smittan, genom att till exempelvis stänga skolorna. Helt enkelt satsa hårdare på social distancing.

WHO:
“The idea that countries should shift from containment to mitigation is wrong and dangerous.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad exakt är det som Finland gör nu som WHO rekommenderar och som Sverige inte gör?

Stänger skolorna, gränserna och de flesta ställen där folk kan samlas, och uppmanar alla att stanna hemma i så hög grad som möjligt. Persontrafiken över gränserna stoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad exakt är det som Finland gör nu som WHO rekommenderar och som Sverige inte gör?

www.hbl.fi

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Självklart försöker vi skydda riskgrupper etc, men poäng är att Sverige har valt fel modell. Finland har nu gått över till WHO's rekommenderade modell för övrigt.

Jag tycker fortfarande du far med falerier och osanningar.
Det är ingen hård gräns mellan att följa WHOs regler huvurida man just stänger skolor eller ej. Det är det Finland ändrat under dagen. Eller tänker du på något annat kanske?
Förra vändan du skrev hade finland för övrigt inte gjort det ens. Inte island heller. Så i det läget var det också hittepå att försöka få det att framstå som att UK och Sverige valt den specifika vägen själva.

Äe jag tycker faktiskt du försöker förvrida läget från verkligheten och jag uppskattar det inte riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

När allt detta är klart och genomlevt, tror ni världen har lärt sig nåt? Jag menar, detta kommer inte vara sista gången ett nytt virus dyker upp på scenen. Tror ni vi kommer hantera det bättre nästa gång? Eller är detta så "bra" det kommer att bli med alla olika kulturer, doktriner och förutsättningar samtliga länder har i utgångsläget för nästa pandemi?
Jag hoppas att den (förhoppningsvis) ofrånkomliga upprustningen av vårt civilförsvar som detta kommer leda till inte har hunnit att även det bli nedmonterat av historielösa skogsfyllon lagom till nästa veva...

Beror på hur lång tid det tar innan det händer igen. Om det försvinner ur mannaminne. Ett problem kan vara att den farsot som kommer är något annat än man förväntat sig. Den riktigt stora skräcken är något liknande Spanska sjukan som härjade för drygt 100 år sedan. Som jag förstått saken så var svininfluensan H1N1 samma typ av virus. Världen fick halvt panik av svininfluensan men den blev inte lika illa som man trodde. Kanske för vaccineringen eller så var vi redan tillräckligt immuna då viruset inte var nytt. Har för mig att Sverige såg till att få avtal med vaccintillverkare och skaffade lager av tamiflu. Men det hjälper inte nu när vi fått något annat.

Nästa gång smittar det på annat sätt, behövs kanske annan utrustning. Hur förbereder man sig på det oförutsedda?

Läste lite om spanska sjukan. Vissa skrämmande likheter. Lunginflammation, svårt att andas. 60% av jordens befolkning smittades. 2-5% av jordens befolkning dog. De flesta unga vuxna under 28 år. Så småningom blev vi immuna och det gick över. Ingen visste hur man skulle stoppa det. Man visste inte ens vad virus var och hur det smittade. Första världskriget dödade 17 miljoner. Spanska sjukan dödade 50-100 miljoner av jordens dåvarande befolkning på runt 1,5 miljarder människor.

Tror säkert man lärde sig av spanska sjukan. Minns min farfar berättade om den (han föddes 1914). Han sa jättemånga dog. Han kanske inte hade så många egna minnen men lär ju hört det berättats. Men nu minns ingen detta längre och allt som kommit efteråt har inte varit i jämförelse. Förrän nu då i värsta fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En dum fråga mitt i allt. Kan corona försvinna? Alltså om nu världen isoleras i säg ett halvår, dör viruset till slut?

Nej, det kommer inte försvinna. Det är en pandemi, viruset finns överallt. Med all sannolikhet kommer stora delar av Sveriges och världens befolkning smittas. 95% kommer knappt märka av det, de andra 5% är de som kan få problem. Förhoppningen är att riskgrupper (= 80+) kan isoleras från pandemin, men det blir väldigt svårt. Enda chansen att utrota viruset är ett vaccin, men även då kommer viruset förmodligen att mutera och så småningom hamna i vår allmänna virusflora. Vaccin kommer ta tid, inte minst för att det måste testas mycket noga innan det används skarpt på stora befolkningar. Även en mycket sällsynt bieffekt slår igenom när miljontals eller miljarder ska vaccineras (vaccinet mot svininfluencan borde finnas i någorlunda färskt minnnet).

När stora delar av befolkningen redan insjuknat, tillfrisknat, och förmodligen utvecklat immunitet, så kommer viruset fortfarande finnas men inte spridas accelererat längre. Tillls det muterar och börjar om cykeln... men då har vi förhoppningsvis ett visst skydd som gör symptomen mindre allvarliga, och kanse ett vaccin som också mildrar. Det kommer då förmodligen bli mer som en vanlig influenca. Fortfarande dödligt för riskgrupper, men lägre potetial.

Skrivet av JackA:

Ja, det kan försvinna. SARS är i princip borta. Det är dock mycket mindre sannolikt att detta virus försvinner då det lyckats sprida sig mycket mer än vad SARS gjorde. Det kan däremot bli ett i gänget av virusinfektioner som bidrar till influensa varje år, inte märkligare än våra befintliga coronavirusstammar.

Japp, i teorin kan virus förstås försvinna, men chansen att detta skulle försvinna måste vara obefintlig med tanke på hur smittsamt och spritt det redan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

@Frispel:

Man går från flockimmunitetsmodellen till att mer aggresivt försöka begränsa smittan, genom att till exempelvis stänga skolorna. Helt enkelt satsa hårdare på social distancing.

WHO:
“The idea that countries should shift from containment to mitigation is wrong and dangerous.”

Ta gärna med en länk till källan för citatet, min erfarenheter säger mig att citat har en tendens att plockas ur sitt sammanhang alltför ofta om det stämmer med åsikten man ska förmedla

Skrivet av JackA:

Stänger skolorna, gränserna och de flesta ställen där folk kan samlas, och uppmanar alla att stanna hemma i så hög grad som möjligt. Persontrafiken över gränserna stoppas.

Hänger inte riktigt med i rapporteringen, men man har alltså börjar stänga restauranger/caféer/kollektivtrafik i Finland nu? Stängda skolor är väl öppen fråga om det hjälper för att stoppa viruset, WHO verkar väl vara av åsikten att skolor inte är drivande i spridningen av detta virus till skillnad från förkylningar och vanlig influensa? Rekommenderar de verkligen det som en åtgärd? Att stänga gränser i detta läger verkar dock de flesta experter vara ense om att det inte hjälper ett dugg, så just den punkten har jag svårt att tro att WHO rekommenderar.

Skulle f.ö. tro att även Finland har flockimmunitet som någon form av mer eller mindre officiellt(?) slutmål, något annat vore direkt korkat i detta läget.

Edit: En allmän reflektion om den nuvarande situationen - undra hur många liv som räddas i.o.m. de minskade utsläppen av luftföroreningar som man märker nu? Har för mig att jag läst att Kina har fått drastiskt mycket bättre luftkvalitet under den tid som delar av landet varit helt nedstängt och man kan nu även se påtagliga skillnader i utsläppen av kväveoxid i Italien. Lär ju faktiskt underlätta tillvaron för en hel del människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Däremot lär man inte utkräva Kina det ansvar som rimligen bör utkrävas.

Du får gärna utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hänger inte riktigt med i rapporteringen, men man har alltså börjar stänga restauranger/caféer/kollektivtrafik i Finland nu?

Här är samtliga åtgärder som vidtas.

https://www.hbl.fi/artikel/har-ar-det-som-galler-fran-och-med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ta gärna med en länk till källan för citatet, min erfarenheter säger mig att citat har en tendens att plockas ur sitt sammanhang alltför ofta om det stämmer med åsikten man ska förmedla

Hänger inte riktigt med i rapporteringen, men man har alltså börjar stänga restauranger/caféer/kollektivtrafik i Finland nu? Stängda skolor är väl öppen fråga om det hjälper för att stoppa viruset, WHO verkar väl vara av åsikten att skolor inte är drivande i spridningen av detta virus till skillnad från förkylningar och vanlig influensa? Rekommenderar de verkligen det som en åtgärd? Att stänga gränser i detta läger verkar dock de flesta experter vara ense om att det inte hjälper ett dugg, så just den punkten har jag svårt att tro att WHO rekommenderar.

Skulle f.ö. tro att även Finland har flockimmunitet som någon form av mer eller mindre officiellt(?) slutmål, något annat vore direkt korkat i detta läget.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/16/skolorna-stanger-ov...

duger detta eller

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du får gärna utveckla.

Det var ingen slump att viruset tog steget över från djur till människor just på en marknad i Wuhan. Kina behöver reglera dessa marknader hårt och se till att kraftigt minska risken för liknande fall. Jag vet inte om man kan helt och hållet bli av med fanskapet, man får väl hoppas att diktaturen klarar av det. Fixar de inte det bör de minst se till att handeln framöver sker under hygieniskt godtagbara förhållanden.

Hela världen ska inte behöva betala för att de låter fanskapet pågå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Båda länkarna duger utmärkt, tack för det!

Man tar i med storsläggan helt enkelt. Ska bli intressant att se om man i Sverige ser behov av samma typ av åtgärder framöver, tänker då mest på sammankomster på max 10 personer och stängning av bibliotek mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ta gärna med en länk till källan för citatet, min erfarenheter säger mig att citat har en tendens att plockas ur sitt sammanhang alltför ofta om det stämmer med åsikten man ska förmedla

Hänger inte riktigt med i rapporteringen, men man har alltså börjar stänga restauranger/caféer/kollektivtrafik i Finland nu? Stängda skolor är väl öppen fråga om det hjälper för att stoppa viruset, WHO verkar väl vara av åsikten att skolor inte är drivande i spridningen av detta virus till skillnad från förkylningar och vanlig influensa? Rekommenderar de verkligen det som en åtgärd? Att stänga gränser i detta läger verkar dock de flesta experter vara ense om att det inte hjälper ett dugg, så just den punkten har jag svårt att tro att WHO rekommenderar.

Skulle f.ö. tro att även Finland har flockimmunitet som någon form av mer eller mindre officiellt(?) slutmål, något annat vore direkt korkat i detta läget.

Citat:

Our message to countries continues to be: you must take a comprehensive approach.
Not testing alone. Not contact tracing alone. Not quarantine alone. Not social distancing alone. Do it all.

Any country that looks at the experience of other countries with large epidemics and thinks “that won’t happen to us” is making a deadly mistake. It can happen to any country.

The experience of China, the Republic of Korea, Singapore and others clearly demonstrates that aggressive testing and contact tracing, combined with social distancing measures and community mobilization, can prevent infections and save lives.

Citat:

But we have not seen an urgent enough escalation in testing, isolation and contact tracing – which is the backbone of the response. Social distancing measures can help to reduce transmission and enable health systems to cope.

Citat:

We have a simple message for all countries: test, test, test.

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s...
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s...
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/uk-covi...

Jag vet att jag är tjatig, men desto mer jag har läst, desto mer övertygad är att det finns bara ett sätt att minska påföljderna. Stenhård social distancing (tillsammans med testning etc). Där tycker jag Folkhälsomyndigheten brister. Självklart är det svåra val man måste göra, ingen vet facit. Vi kan ha fel som tror på den här linjen, det får tiden utvisa. Men jag är orolig vilken väg som Folkhälsomyndigheten har valt åt oss.

Vi testar inte tillräckligt. Vi isolerat och använder oss inte utav karantän så som sig bör och vi vägrar köra hårt på social distancing genom att exempelvis stänga skolor etc

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om FHMs strategi, så kan det ju ändå vara värt att försöka förstå den. Här är en pedagogisk video som förklarar värdet i att välja tidpunkt för att sätta in åtgärder, något FHM gång på gång upprepar men kanske inte är så lätt att begripa:

(jag ber om ursäkt om detta redan postats, har också lite svårt att hänga med i tråden...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Båda länkarna duger utmärkt, tack för det!

Man tar i med storsläggan helt enkelt. Ska bli intressant att se om man i Sverige ser behov av samma typ av åtgärder framöver, tänker då mest på sammankomster på max 10 personer och stängning av bibliotek mm.

Det är exakt det jag vill att Sverige ska göra (se mitt inlägg nyss). Jag tycker man redan borde gjort det, men bättre att agera nu än inte alls. Därav min kritik. Vi vill såklart samma sak, men vi kanske tror på olika metoder att nå dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

men poäng är att Sverige har valt fel modell. Finland har nu gått över till WHO's rekommenderade modell för övrigt.

Du menar den linje som rekommenderas av Kina mer eller mindre? För det börjar verka väldigt mycket som att WHO springer Kinas ärenden dessa dagar.

Problemet för Kina i dagsläget är att dom kommer måste hålla landet mer eller mindre stängt tills det att ett vaccin finns (kan ta 1-2 år om vi har otur). Det kommer att bli betydligt mycket svårare att hålla viruset borta för deras del om västvärlden bestämmer sig för att inte följa samma linje (vi skulle behöva sadla om till polisstater för att kunna hålla viruset i schack på längre sikt). Nånting att hålla i åtanke när WHO rekommendationerna inkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Oavsett vad man tycker om FHMs strategi, så kan det ju ändå vara värt att försöka förstå den. Här är en pedagogisk video som förklarar värdet i att välja tidpunkt för att sätta in åtgärder, något FHM gång på gång upprepar men kanske inte är så lätt att begripa:
https://www.youtube.com/watch?v=nl6tTwxzCi8&feature=youtu.be&...

(jag ber om ursäkt om detta redan postats, har också lite svårt att hänga med i tråden...)

Problemet med den här typen av åtgärd är att missar man tajmningen så kommer vården att bli totalt överkörd på kort tid. Så det är en riskabel strategi som kan gå vägen men kan också sluta illa.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd

Totala lockdown är det enda rätta. Utegångsförbud för alla invånare. Fasta om människor inte har mat hemma. ***bort/mod***

§1/§8 /Kent, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Problemet med den här typen av åtgärd är att missar man tajmningen så kommer vården att bli totalt överkörd på kort tid. Så det är en riskabel strategi som kan gå vägen men kan också sluta illa.

Ja, men jag tror det är oundvikligt att vården kommer överbelastas, inte bara i Sverige utan i hela världen. Kanske att Sydkorea klarar sig om de har uthållighet och tur. Det som återstår att göra är att mildra/fördröja effekten samtidigt som vi ser till att samhället fungerar så bra som möjligt och försöker bygga ut kritisk kapacitet.

Om alla följde FHMs råd skulle epidemin inte vara något problem i Sverige. Problemet är att det räcker med att en liten del inte gör det för att accelerera utvecklingen. Kanske kan därför en informationskampanj vara ett effektivt verktyg, men det bygger också på att den når ut till dem som inte sköter sig, och övertygar dem att ändra vanor. Frågan är hur många det kommer omvända, det blir väl lite som kampanjer för att få folk att sluta röka. Alla vet att rökning är dumt, ändå finns det många som fortsätter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fextreme_fa:

Har följt tråden sen den va på 20-30 sidor. Min slutsats är att det finns två läger som argumenterar emot varandra en del.

Men till er som argumenterar:
Sverige har inte trappat ned antalet prover, men istället för att testa personer som var i alperna på sportlovet och blev snoriga på resan så testar man de som faktiskt riskerar att lida ordentligt av Covid-19. Man utför så många tester man klarar av - så snälla sluta tjata om att vi måste följa WHO och göra så mycket tester vi kan (för det gör vi redan).

Till alla som tjatar om toa-papper. Papper är Sveriges största exportvara och är det sista vi kommer få brist på. Tömmer ni hyllan under helgen så kommer hyllan vara full igen på måndag och har ni tur så kan det även stå en hel pall i gången redo för er att ta med hem. Är det nått ni borde bunkra upp med så är det saker vi importerar, alltså inte toapapper.

Inte helt rätt, vi fick brist på prover, samt kemikalierna dessa behöver, så vi slutade testa större allmänheten.

Däremot har vi bra produktion på dasspapper..

Permalänk
Inaktiv

Ytterligare en trevlig överraskning för mig personligen, visste inte att vi tillverkade ventilatorer inhemskt. Getinge heter företaget.

Däremot råder det brist på ECMO's, läget är kritiskt.

Inga tillgängliga i Sörmland, bara 3 tal lediga på Karolinska (som dock hävdar att man kan utöka till 10):

https://ekuriren.se/nyheter/sormland/inga-ecmo-maskiner-tillg...
https://www.dn.se/sthlm/fa-ecmo-platser-for-svart-coronasjuka...

Förutspår att man i framtiden har fler ECMO maskiner till hands i malpåse.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Söderbäck:

Men vi håller ju på med containmen även i Finland och Sverige. Jag tycker det blir falskt och missvisande att påstå att vi inte tar till åtgärder för att begränsa smittspridningen. Det är ju inte sant.
Eller?

Edit: Jag tycker det är en bättre beskrivning att vi också jobbar för att begränsa spridningen med insatser. Likt andra länder.
Men olika länder tar till lite olika modeller, både baserat på hur drabbade de är och länders förutsättningar.

Tvätta händerna, rör inte ditt ansikte och stanna hemma om du är sjuk. Vad mer gör Sverige för att förhindra smittan?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...
228 fall av Ej rapporterat smittkälla så och först nu börjar dom säga att vi har någon form av inhemsk smitta. Så nu kan Stockholmaren jobba hemifrån utan att skämmas för jämställdheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, men jag tror det är oundvikligt att vården kommer överbelastas, inte bara i Sverige utan i hela världen. Kanske att Sydkorea klarar sig om de har uthållighet och tur. Det som återstår att göra är att mildra/fördröja effekten samtidigt som vi ser till att samhället fungerar så bra som möjligt och försöker bygga ut kritisk kapacitet.

Om alla följde FHMs råd skulle epidemin inte vara något problem i Sverige. Problemet är att det räcker med att en liten del inte gör det för att accelerera utvecklingen. Kanske kan därför en informationskampanj vara ett effektivt verktyg, men det bygger också på att den når ut till dem som inte sköter sig, och övertygar dem att ändra vanor. Frågan är hur många det kommer omvända, det blir väl lite som kampanjer för att få folk att sluta röka. Alla vet att rökning är dumt, ändå finns det många som fortsätter.

Norge är ett prakt exempel på det, de försökte med hemma karantäner etc men många sket i det och handlade som vanlig etc och nu har landet stängt ner.

Man borde göra som Kina, Hongkong, Ryssland etc i det här läget blir man testad + och skiter i karantänen alt försvårar arbetet så blir man häktat och inlåst totalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

Norge är ett prakt exempel på det, de försökte med hemma karantäner etc men många sket i det och handlade som vanlig etc och nu har landet stängt ner.

Man borde göra som Kina, Hongkong, Ryssland etc i det här läget blir man testad + och skiter i karantänen alt försvårar arbetet så blir man häktat och inlåst totalt.

Råder tydligen fortfarande brist på testkits samt kemikalierna som behövs.

Här tror jag man kan hålla med om att vi fallerat. Statistik är faktiskt nödvändigt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Det var ingen slump att viruset tog steget över från djur till människor just på en marknad i Wuhan. Kina behöver reglera dessa marknader hårt och se till att kraftigt minska risken för liknande fall. Jag vet inte om man kan helt och hållet bli av med fanskapet, man får väl hoppas att diktaturen klarar av det. Fixar de inte det bör de minst se till att handeln framöver sker under hygieniskt godtagbara förhållanden.

Hela världen ska inte behöva betala för att de låter fanskapet pågå.

Fast... riktigt så kan man inte resonera enligt mig.

Om man inte samtidigt vill straffa alla andra som indirekt orsakar en massa lidande och död.
Vilket straff ska b.la. USA få för att de underlättar för läkemedelsföretag att ta ockerpriser för deras medicin som orsakar med död och lidande än coronaviruset.
Eller varför inte i stort sett hela den industriella världen för den åverkan vi har på naturen. Något som orsakar mer död och lidande än coronaviruset.
Vad gör vi åt alla som har mobiltelefoner hemma? Det är ju deras fel att folk dör i gruvor för att utvinna metallerna som krävs.
Vad gör vi åt alla som ger stora mängder antibiotika i förebyggande syfte till sitt boskap, t.ex. Danmark? De har, och kommer, orsaka enormt mycket mer dödsfall än coronaviruset.
Osv osv.

Vad skulle hända om ett liknande virus hade sitt ursprung i Sverige trots vår relativt goda hygien, vilket straff skulle vi få?

Min poäng är att man inte kan skrika efter hämnd bara för att någon indirekt orsakar lidande, i så fall skulle vi kasta så mycket skit att vi knappt hann sova om nätterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Norge är ett prakt exempel på det, de försökte med hemma karantäner etc men många sket i det och handlade som vanlig etc och nu har landet stängt ner.

Man borde göra som Kina, Hongkong, Ryssland etc i det här läget blir man testad + och skiter i karantänen alt försvårar arbetet så blir man häktat och inlåst totalt.

Samma Ryssland som fortfarande låter sina fotbolls- och hockeyligor pågå och spelar inför publik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Samma Ryssland som fortfarande låter sina fotbolls- och hockeyligor pågå och spelar inför publik?

De siffror Ryssland har släppt så är Corona ingen problem där sen kan man diskutera hur mycket som sopas under mattan till dö-dagar.....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan