Permalänk
Medlem

Babymonitor

Tjenare!

Vet inte om denn tråd ligger helt rätt? Men jag provar!

Har ni några erfarenheter av babymonitorer? Svårt att veta vad som är vettigt och prisvärt i den djungeln tycker jag.

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: Tja, vi har en enkel "monitor" (vi kallar det babyvakt) som inte har video utan bara ljud. Det vi i praktiken har använt den till är att höra när pojken vaknar om han sover i vagnen utomhus (eller överlag någonstans där han inte ses eller hörs). Vi skulle nog inte ha haft användning av några ektra finesser som video etc. Vi kan i princip också prata med barnet via vår monitor men det har vi heller aldrig gjort.

Så min personliga åsikt är att de inte lönar sig att sätta flera tusen kronor på någon fancy monitor. Fast andra i andra situationer har kanske haft mera nytta av alla funktioner som dyrare monitorer erbjuder.

Märket på våra monitorer är Britton. Modell vet jag inte, men min frus syster hade haft dessa och de hade funkat bra (pålitliga) och de hade exakt de funktioner som vi behövde och inget onödigt, så de var inte alltför dyra (iofs fick vi dom som någon slags gåva av min mamma, heh...). De har funkat bra för oss i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att kika begagnat. Många säljer sina när deras barn vuxit upp.
Märke vet jag inte vad som är bäst. Men jag hjälpte min bror att köpa en på tradera i sommras, det blev en Motorola med kamera som de är väldigt nöjda med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om du använder Android-telefoner och dessutom råkar ha en gammal telefon över som ligger och samlar damm i en låda kan jag tipsa om appen "Dormi".

Har använt den appen i ~5 år nu till båda barnen. Videostöd finns, men jag har personligen bara använt ljud för att höra om de vaknar och tjoar under kvällen.

Går att pröva (4h i månaden gratis), men de 60-70kr jag betalade för lifetime var lätt värt

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av pellen:

Om du använder Android-telefoner och dessutom råkar ha en gammal telefon över som ligger och samlar damm i en låda kan jag tipsa om appen "Dormi".

Har använt den appen i ~5 år nu till båda barnen. Videostöd finns, men jag har personligen bara använt ljud för att höra om de vaknar och tjoar under kvällen.

Går att pröva (4h i månaden gratis), men de 60-70kr jag betalade för lifetime var lätt värt

Även jag kan tipsa om att gå Android-spåret med en gammal telefon man har liggandes. Kör med gratisversionen av AtHome och det fungerar kanon.

Permalänk
Medlem

Tipsar likt @pellen om antingen att se över en mobil/app lösning, alternativt se till att ha en ”portabel” modell av babymonitor då vi kände oss begränsade av att ha en basstation som krävde eluttag. (Vid utflykt, bortabesök, sover i vagn, etc)

Permalänk
Medlem

Vi har haft denna sedans 10 år bakåt, köptes begagnad och håller än idag till nytillskottet.

Lite finesser men framförallt vad vi anser väldigt säker och känslig (går givetvis att ställa in känsligheten).

Spelar nattmelodi, lätt lysande nattlampa om man vill använda sig av det.

Gjorde en snabb sökning på blocket men finns säkert på facebook via köp/sälj sidor med.

En bra investering istället för mobil som jag inte tycker ska vara i samma rum som de små, men det är min åsikt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Tänk på att många av dem har nada säkerhetstänk. Så det räcker att ha en likadan i närheten så kan en utomstående lyssna eller ännu potentiellt ännu värre, sända till monitorn. De "smarta" baby monitorerna är inte bättre de heller, gör en snabb youtube sökning...

Permalänk
Medlem

På de lite billigare är mottagaren som ni lyssnar i trådlös, men basstationen har sladd (för att stå bredvid en spjälsäng t.ex.). Undvik dessa för du kommer vilja ha ljudupptagning i barnvagnen o låta barnet sova utomhus. Bästa sättet o få barn o sova och själv få lite lugn o ro

(bor ni däremot i lägenhet och inte kan ha barnet utomhus så funkar en fast med sladd ypperligt!)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har provat 2st olika:

Babyvakt Philips Avent SCD506: Väldigt bra ljud, möjlighet att "prata" med barnet från föräldrarenheten, spelar nattmelodi runt 30min, inbyggd nattlampa, dock relativt dåligt batteri.
Denna är nu skrotad dessutom (funkade fint i typ 5år, men nu laddas inte enheterna trots bytt batteri)

PADWICOBabyvakt, 850, Svart: Ok ljud, möjlighet att "prata" med barnet från föräldrarenheten, inbyggd nattlampa, riktigt bra batteri, kanon också att man kan se temperatur från föräldrarenheten!

Var inne på android spåret men föll på att det blev problem när man inte sover med barnet hemma, tex i stuga och det blir längre avstånd än vad man har hemma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vi har haft denna sedans 10 år bakåt, köptes begagnad och håller än idag till nytillskottet.

Lite finesser men framförallt vad vi anser väldigt säker och känslig (går givetvis att ställa in känsligheten).

Spelar nattmelodi, lätt lysande nattlampa om man vill använda sig av det.

Gjorde en snabb sökning på blocket men finns säkert på facebook via köp/sälj sidor med.

En bra investering istället för mobil som jag inte tycker ska vara i samma rum som de små, men det är min åsikt.

Vad tycker du är problemet med mobil i samma rum?

Skrivet av MrMadMax:

Har provat 2st olika:

Babyvakt Philips Avent SCD506: Väldigt bra ljud, möjlighet att "prata" med barnet från föräldrarenheten, spelar nattmelodi runt 30min, inbyggd nattlampa, dock relativt dåligt batteri.
Denna är nu skrotad dessutom (funkade fint i typ 5år, men nu laddas inte enheterna trots bytt batteri)

PADWICOBabyvakt, 850, Svart: Ok ljud, möjlighet att "prata" med barnet från föräldrarenheten, inbyggd nattlampa, riktigt bra batteri, kanon också att man kan se temperatur från föräldrarenheten!

Var inne på android spåret men föll på att det blev problem när man inte sover med barnet hemma, tex i stuga och det blir längre avstånd än vad man har hemma.

Vet inte om jag missförstår dig nu, men längre avstånd är ju styrkan med mobil-babyvakt. Så länge båda mobilerna har Wifi/mobilnät så är avståndet oändligt

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Tjenare!

Vet inte om denn tråd ligger helt rätt? Men jag provar!

Har ni några erfarenheter av babymonitorer? Svårt att veta vad som är vettigt och prisvärt i den djungeln tycker jag.

Vi har denna hemma: https://www.philips.se/c-p/SCD506_01/avent-audio-monitors som fungerar kanon. har använt till alla våra barn, så vi är inne på andra paret nu, men den första höll i 8år sen tyckte baren det var kul att slita i kabeln så den gick sönder. Det positiva är att båda delarna kan köras på batteri så smidiga att ha med sig och den stora delen som står inne hos barnet har en liten nattlampa samt kan spela melodier. Helt klart värt pengarna.

Vi hade några billigare förut (Kommer inte ihåg dess namn) men dessa plockade upp ljud från andra monitorer så det sög ju rätt så hårt. Men med dessa Philips så har vi inte haft det problemet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vi har haft denna sedans 10 år bakåt, köptes begagnad och håller än idag till nytillskottet.

Lite finesser men framförallt vad vi anser väldigt säker och känslig (går givetvis att ställa in känsligheten).

Spelar nattmelodi, lätt lysande nattlampa om man vill använda sig av det.

Gjorde en snabb sökning på blocket men finns säkert på facebook via köp/sälj sidor med.

En bra investering istället för mobil som jag inte tycker ska vara i samma rum som de små, men det är min åsikt.

Instämmer helt i din åsikt, suverän apparat som tål lite hårdare tag(handhållna delen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Vad tycker du är problemet med mobil i samma rum?

Vet inte om jag missförstår dig nu, men längre avstånd är ju styrkan med mobil-babyvakt. Så länge båda mobilerna har Wifi/mobilnät så är avståndet oändligt

Ja mobilnät går ju såklart om man har sim-kort i bägge telefoner. Men inget jag har i min backup mobil iallafall och WiFi har inte mina föräldrar i sin stuga tex.
Så då blev en dedikerad babymonitor smidigare för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Instämmer helt i din åsikt, suverän apparat som tål lite hårdare tag(handhållna delen)

Dom tål rejält med stryk inte bara den handhållna delen utan delen som man har hos barnet verkar tåla bra mycket Våran senaste har åkt i golvet mer gånger än jag kan räkna och den håller lika bra idag som när den var ny

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vi har kört med Babyvakt Philips Avent SCD506 i fyra år det den har fungerat utmärkt. Bra ljud, spelar "god natt musik", typ 500m räckvidd (utomhus utan saker ivägen), möjlighet att prata med barnet och helt ok batteri (den använder vanliga AAA och AA så man kan ha med extra) Rekommenderar den varmt

Permalänk

Köpte denna för 1 månad sedan och är hittills väldigt nöjd.
https://www.babyland.se/padwico-babyvakt-850_38694/?utm_sourc...

Fungerar perfekt när grabben sover ute i vagn, eller när jag spelar tv-spel med hörlurar om kvällarna. Om han vaknar och jollrar så tänds en lampa (om jag inte skulle höra ljudet från apparaten). Det går även att se temperatur, tända en nattlampa och prata genom enheterna. Lång batteritid och laddstation medföljder.

Permalänk
Medlem

Kör också på Philips Avent, fungerar bra till mina barn. kör med uppladdningsbara batterier och roterar efter ett par dagar när vi glömt att stänga av (vilket är ofta)

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3700x|Gigabyte X570 Elite|64GB 3200CL14|Corsair P510 480GB|Samsung 840Pro 512GB x 4 Raid 0|Asus RTX 2080 Dual OC|

Permalänk
Medlem

Jag säger tvärtemot som vanligt, video är guld värt. Vi har en till dottern och fördelen med video är att man ser när hon håller på att vakna och kan då gå och stryka henne lite på magen så somnar hon om.
Sen är video skitbra när dom vaknar och är tysta men börjar "joxa" med något. Typ som att försöka klättra ur vagn/säng, med video ser man det, med ljud not so much.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vi använder en sån här. https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/overvakningskameror...

köpte en som börja varna om det var för kallt (17 C) vilket inte funkade så bra på ett barn som sov bäst utomhus, även om det bara var 3C

Finns mindre billigare kameror från Xiamoi/partner men de verkar inte säljas i sverige ännu. Den kommer jag använda med en powerbank på den nya när den behagar ploppa ut (v40 nu )till vintern.
https://www.aliexpress.com/item/4000130528767.html?spm=a2g0o...._

Vet dock inte om dessa kräver en Gateway eller inte.. jag har alltid haft en.. värt att kolla upp kanske. Då får du slänga på en 300 spänn om du handlar utomlands.

Tycker personligen att bil är onödigt när det är spädbarn, video är däremot riktigt bra att ha när de blir lite äldre och inte inlåsta i spjälsäng längre..

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700