Permalänk

RTX 2080 Noctua mod

Har upplevt att det funnits ett extra element i mitt rum när jag spelar. Grafikkortet (se signatur) kommer upp i strax under 85 grader i full load. Orkade inte riktigt med detta. Så jag googlade runt lite på olika lösningar. Då hittade jag personer som tryckt dit high static pressure fläktar (de flesta körde Noctua) direkt på stock kylfläns. Då bestämde jag mig för att testa detta.
Jag beställde hem två Noctua NF-A12, extremt tysta och bra för att kyla kylflänsar.
Köpte även ny kylpasta. Kom på detta efter jag beställt. Efter lite mer googlande så hade Kjell&Co kylpasta till salu som jag körde och hämtade (Plexgear MX-990 Carbon Freeze).
Hade inga alls problem. Av med kylfläns, skruva av de gamla fläktarna. Rengör die och fläns från gamla kylpastan. På med den nya. Skruva ihop allt och bunta dit fläktarna. Tog inte ens en timme.

Så nu sitter jag här och har snabbtestat det hela. Hittills ungefär 15 grader lägre temperatur och ljudnivån ligger bra mycket lägre, båda under full load.

Fläktarna styr jag med ett program jag hittade här https://forums.anandtech.com/threads/fancontrol-filling-the-v...
Speedfan som jag tidigare använt har nu slutat utvecklas så fick leta upp något annat. Detta är ett ritkigt trevligt verktyg utan massa extra krimskram. Det styr dina fläktar med den sensorn du valt.

Denna mod rekommenderas varmt

särskrivning, tog bort felaktig information
Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fast... du vet att det blir lika varmt i rummet ändå? Du flyttar bara värmen från GPUn ut i rummet i en raskare takt.

250 watt som blir värme blir det hur mycket luft man än blåser på det...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.
Om du köper en sån här adapter + 4pin splitter kan du låta grafikkortet styra fläktarna precis som innan.
https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter?gc...

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Fast... du vet att det blir lika varmt i rummet ändå? Du flyttar bara värmen från GPUn ut i rummet i en raskare takt.

250 watt som blir värme blir det hur mycket luft man än blåser på det...

Om det inte är så att kortet boostas mer för att det är svalare vilket i så fall kommer leda till ännu högre effekt/varmare i rummet.
Den ända lösningen är ac/öppet fönster eller klocka ner o sänka spänningen på cpu/grafikkort utan att tappa för mycket prestanda och även att dra ner på vissa grafikinställningar etc.

Men i vilket fall så var det en grym lösning och förmodligen går kortet tystare nu ?

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Fast... du vet att det blir lika varmt i rummet ändå? Du flyttar bara värmen från GPUn ut i rummet i en raskare takt.

250 watt som blir värme blir det hur mycket luft man än blåser på det...

Skrivet av gabriel15:

Om det inte är så att kortet boostas mer för att det är svalare vilket i så fall kommer leda till ännu högre effekt/varmare i rummet.
Den ända lösningen är ac/öppet fönster eller klocka ner o sänka spänningen på cpu/grafikkort utan att tappa för mycket prestanda och även att dra ner på vissa grafikinställningar etc.

Men i vilket fall så var det en grym lösning och förmodligen går kortet tystare nu ?

Måste vara någon placebo jag upplever då för det känns inte lika varmt i rummet. Hur som helst så mår grafikkortet bättre och det är tystare

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

nice, det skulle mitt 1080 TI founders behöva det låter som en jävla dammsugare

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200