Snabbsök i open / save dialogrutan, likt Linux

Permalänk

Snabbsök i open / save dialogrutan, likt Linux

I Linux (på RPi ialla fall, är ingen stor linux-användare) så upptäckte jag finessen att man kunde börja skriva inne i open / save dialogrutan. Texten man skrev blev ett filter på filnamnet.

Finns några tips på liknande verktyg för Windows?
Tänk dig filnamnet "Metric Generic Model floor based" och jag vill kunna söka på "floor" för att få fram eller hoppa till denna fil. Jag känner redan till att man in Windows kan börja skriva "Metric Gen..." för att hoppa till filen med detta namn, men då gäller det att veta exakt vad den heter. Det är alltså inte den funktionen jag letar efter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sökrutan uppe till höger i spar-dialogen brukar funka hyfsat för mig

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Oj, den har jag nog aldrig sett! :-/

Men kolla på skärmdumpen på hur det kan se ut i andra program, och det är huvudsakligen där jag har behövt det.
https://pasteboard.co/J7ePvJl.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Oj, den har jag nog aldrig sett! :-/

Men kolla på skärmdumpen på hur det kan se ut i andra program, och det är huvudsakligen där jag har behövt det.
https://pasteboard.co/J7ePvJl.png

Men.. det där är väl inte standard-dialogfönstret för öppna/spara. Utvecklare har ju möjlighet att koda en anpassad vy vilket verkar ha gjorts i R?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Joppis:

Men.. det där är väl inte standard-dialogfönstret för öppna/spara. Utvecklare har ju möjlighet att koda en anpassad vy vilket verkar ha gjorts i R?

Exakt, det bygger ju på att utvecklarna inte ska hålla på och tramsa med egna implementationer av en jäkla spar-dialog. Varför gör dom så egentligen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Ja, så verkar det vara.
Min förhoppning är att det finns någon tredjepartsmjukvara som lägger sig över detta dialogfönster och hjälper mig i sökningen.

Jag förstår det nu att utvecklare kan anpassa sina dialogfönster. Jag insåg detta när @Printscreen tipsade om sök i windows egna dialogfönster, som jag märkligt nog hade missat. R:et kommer från Autodesk Revit och man får tipsa dem detta förbättringsförslag. Det får bli en annan historia.

Permalänk

Jag gör ett försök o pusha denna tråd ifall någon känner till något tredjepartsverktyg som hjälper en att söka i ett öppet dialogfönster.