Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Titta på antalet smittade istället för IVA.

Om du tittar på antalet smittade måste du även ta hänsyn till antalet provtagna annars är siffran helt meningslös.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Titta på antalet smittade istället för IVA.

Om man ökar testningen så ökar antalet upptäckta smittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur kan man överbelasta en sjukvård vid en total lockdown?.
Hur hade du tänkt dig att viruset skulle spridas om ingen fick träffa någon annan? Hänger inte med riktigt.

Då får du nog läsa om mitt inlägg, för det är inte alls vad jag skrev. Jag sa att man kan överväga en lockdown om läget är osäkert och vi riskerar en total överbelastning av vården. Alltså att lockdownen kan användas för att snabbt stoppa/sakta ner smittspridningen och ge lite andrum till sjukvården.

Men det går ju inte att i efterhand argumentera för att vi borde haft en lockdown, med motiveringen att det kunde ha blivit värre än det blev och att vi därför ändå borde ha stängt ner. Notera nu att jag endast talar om en lockdown med syftet att sjukvården inte ska överbelastas i det initiala skedet av pandemin (vilket vi alltså passerat). Andra resultat till följd av lockdown eller inte lockdown i det längre perspektivet har vi inte "facit" på ännu och det kan dröja många månader eller år innan vi har det.

Skrivet av CubaCola:

Man utser en grupp viktiga samhällsfunktioner som avskiljs övriga befolkningen.
Dessa provtas för att se att de är friska och dessa människor ser till att lämna mat utanför hushåll etc.

Det där med kina och igensvetsade dörrar där folk har dött låter väldigt fake news.

Hur ska de avskiljas den övriga befolkningen?
Ska alla inom sjukvård, räddningstjänst, polis, äldreomsorg, samt alla andra yrkeskårer som innefattar samhällsviktiga funktioner tvångsisoleras från sina familjer?

Hur gör du med ensamstående eller familjer där båda föräldrarna arbetar inom samhällsviktiga funktioner? Ska de lämna barnen ensamma hemma?

Hur ska alla dessa ta sig till sina arbeten, om de nu inte äger en egen bil eller kan cykla/gå? Givetvis kan vi inkludera kollektivtrafiken i de samhällsviktiga funktionerna, men ju fler yrkesgrupper vi inkluderar, desto högre blir ju också risken för fortsatt spridning.

I dagsläget testas väl drygt 30.000 människor i veckan, men du tänker att det inte är några problem att för 2 månader sedan testa flera hundratusen människor inom loppet av något dygn?
Hur ska vi dessutom hantera du de som vid testningen ger negativt resultat, men som några timmar eller något dygn senare inte längre är negativa, ska alla kanske testas upprepade gånger, så vi landar på testsiffror om kanske flera miljoner i veckan?

Sedan menar du också att dessa samma människor (alltså poliser, sjuksköterskor, brandmän, busschaufförer, etc.) ska handla och lämna mat utanför dörren hos alla som är isolerade? Vidare så innebär ju detta att vi dessutom måste räkna in ytterligare yrkesgruppen till de med samhällsviktiga funktioner. För att någon ska kunna handla måste exempelvis dagligvaruhandeln hålla öppet. För att butiken ska få varor så måste även vissa lager och transporter köras. Om restauranger och liknande funktioner hålls stängda, så kommer också flödet genom matbutikerna öka markant, så de kan inte ens köra i liten skala, utan de behöver skala upp sin verksamhet med ganska så många procent.

Du slänger ur dig åtgärder som ska vidtas till höger och vänster, men du verkar inte riktigt tänka hur allt du förslår ska kunna genomföras i praktiken. Eller i vart fall så väljer du att inte nämna ett ord om det.

Skrivet av FlytPojken:

Nej, jag pratar allmänt. Scenariot var bara tänkt som en billig poäng för att visa vilka fördelar det kan finnas med en tidig liten lockdown jämfört med reagera för sent, som också är relativt sannolikt enligt mig.

Fortfarande är diskussionen mer än överbelastning av sjukvården TYCKER jag. Det är den anledningen som används, me som inte speglar hela situationen tycker jag. Överdriven åtgärd sett till vadå? Att sjukvården klarar sig? Vad är klarar sig? Vad är måttstocken? Finns slutkörd personal i ditt mått? Osv osv.

Så om du vill hålla dig inom, lockdown ej nödvändig pga sjukvården OK, så får du rätt av mig. Men tar man in ett större perspektiv så är det mer komplext och där tror jag en större vinst med en liten lockdown.

Fast det blir ju inte en billig poäng, du gör ju självmål om du med den motiveringen säger att vi ändå borde haft en lockdown.

Jag skulle vilja hävda att måttstocken för om sjukvården klarar av krisen eller inte är huruvida man har kapacitet att vårda de patienter man anser att man bör vårda. Vilket är min uppfattning att man kunnat göra, i vart fall om man lyssnar på de dagliga pressträffarna där Socialstyrelsen ger sin lägesbild. Att situationen är ansträngd och personal på sina håll är slutkörd är inte alls bra, men det väger ganska lätt jämfört med de enorma samhällskostnaderna en total nedstängning innebär (både rent finansiellt men även socialt i form av depression, självmord, etc.).

Det verkar nästan som att du tror att en lockdown är en helt gratis åtgärd som inte har några som helst nackdelar (annat än att människor kanske tycker det är lite tråkigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Titta på antalet smittade istället för IVA.

Nej varför då? Tittar du på antalet bekräftade fall får du bara veta att testkapaciteten har gått upp. Det visste vi redan och det är bra.

Den bästa trendmätaren enligt Folkhälsomyndigheten är IVA. Har du inte kollat pressträffarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Titta på antalet smittade istället för IVA.

Öh, hur vet du antal smittade när i princip alla andra gissar kring just detta? För du inser väl att de som vi i Sverige genom testning har bekräftat är smittade (siffran som FHM redovisar varje dag) ökar när vi ökar testverksamheten? Dvs, om när vi ökar testverksamheten kommer vi hitta fler smittade även om inte en enda ny person skulle ha smittats.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Nej varför då? Tittar du på antalet bekräftade fall får du bara veta att testkapaciteten har gått upp. Det visste vi redan och det är bra.

Den bästa trendmätaren enligt Folkhälsomyndigheten är IVA. Har du inte kollat pressträffarna?

Skrivet av Hurtigbullen:

Öh, hur vet du antal smittade när i princip alla andra gissar kring just detta? För du inser väl att de som vi i Sverige genom testning har bekräftat är smittade (siffran som FHM redovisar varje dag) ökar när vi ökar testverksamheten? Dvs, om när vi ökar testverksamheten kommer vi hitta fler smittade även om inte en enda ny person skulle ha smittats.

Jodå, här t ex:

https://www.di.se/nyheter/1400-anders-tegnell-uppdaterar-om-c...

Man får ju vara rejält naiv om man tror att ökning av smittade enbart beror på att vi testar fler.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jodå, här t ex:

https://www.di.se/nyheter/1400-anders-tegnell-uppdaterar-om-c...

Man får ju vara rejält naiv om man tror att ökning av smittade enbart beror på att vi testar fler.

Fast resultatet du får innehåller ju massvis med "brus". Det är ett tämligen trubbigt vapen att använda för att dra korrekta slutsatser. Du måste ju hela tiden beakta vilka du testar och varför. Exempelvis skulle antalet bekräftat smittade gå upp radikalt om man bestämde sig för att testa alla med symptom. Det betyder inte att smittan har ökat radikalt från en dag till en annan. Tegnell har nämnt otaligt många gånger på pressträffarna att uppgångar som ses kan vara till följd av ökad testning, etc.

Man är rejält naiv om man tror att man endast kan titta på siffran med bekräftat antal smittade och sedan dra slutsatser om i vilken riktning vi är på väg.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Json_81:

Jodå, här t ex:

https://www.di.se/nyheter/1400-anders-tegnell-uppdaterar-om-c...

Man får ju vara rejält naiv om man tror att ökning av smittade enbart beror på att vi testar fler.

Hur är fördelningen? Vilken andel av de nya fallen är pga faktiskt nya smittade vs bara fler tidigare smittade som upptäcks?
Om vi inte kan svara på det, så har vi ingen aning om hur stor uppgång det eventuellt är, och alltså är värdet meningslöst att använda som måttstock. Det är ett värde, ja. Men det är rätt mycket "mellan tummen och pekfingret".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Man är rejält naiv om man tror att man endast kan titta på siffran med bekräftat antal smittade och sedan dra slutsatser om i vilken riktning vi är på väg.

Skrivet av Shudnawz:

Hur är fördelningen? Vilken andel av de nya fallen är pga faktiskt nya smittade vs bara fler tidigare smittade som upptäcks?
Om vi inte kan svara på det, så har vi ingen aning om hur stor uppgång det eventuellt är, och alltså är värdet meningslöst att använda som måttstock. Det är ett värde, ja. Men det är rätt mycket "mellan tummen och pekfingret".

Javisst, och att det även ökar i andra länder med minskade restriktioner är bara fake news?

Det här handlar inte om att ha rätt eller fel, det handlar om liv. Att då vara lite försiktig och inte resa runt i landet i onödan är ett ganska billigt pris även om det skulle visa sig vara totalt meningslöst (vilket det garanterat inte är). Övriga restriktioner gäller ju fortfarande men folk sköter inte det på hemmaplan så varför skulle de vara bättre på semesterresor?

Jag har sett på nära håll hur jävligt det här viruset kan vara och då klarade vi ändå oss från IVA och dödsfall, det är inte nån liten förkylning vi pratar om.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jodå, här t ex:

https://www.di.se/nyheter/1400-anders-tegnell-uppdaterar-om-c...

Man får ju vara rejält naiv om man tror att ökning av smittade enbart beror på att vi testar fler.

Fast det är inte samma sak som att bara titta på antalet bekräftade fall för att dra samma slutsats. Den slutsatsen/trenden FHM ser görs ifrån betydligt fler parametrar än bara antal bekräftade fall varje dag eller vecka som du hänvisa till. Och det är inte bara antalet tester som gör detta komplicerat, hela tiden ändras prioritering och strategin för vart man lägger fokus för testerna, vilket också komplicerar saker som hur stor del av testerna som har gett positiva svar som annars kanske hade vart en bättre måttstock. Så ditt utlåtande om att smittan ökar i samhället kan stämma, men det gör inte din hänvisning till bara antal smittade rätt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Json_81:

Javisst, och att det även ökar i andra länder med minskade restriktioner är bara fake news?

Det här handlar inte om att ha rätt eller fel, det handlar om liv. Att då vara lite försiktig och inte resa runt i landet i onödan är ett ganska billigt pris även om det skulle visa sig vara totalt meningslöst (vilket det garanterat inte är). Övriga restriktioner gäller ju fortfarande men folk sköter inte det på hemmaplan så varför skulle de vara bättre på semesterresor?

Jag har sett på nära håll hur jävligt det här viruset kan vara och då klarade vi ändå oss från IVA och dödsfall, det är inte nån liten förkylning vi pratar om.

Va? Nej, vem har sagt det?
Jag förespråkar definitivt inte att vi ska lätta på några restriktioner i Sverige, att lätta på reserestriktionerna tycker jag är ett av de stora misstagen man gjort av populistiska skäl hittills.

Det jag vände mig mot var att antalet bekräftat smittade inte är ett bra mått på hur spridd smittan är just nu, just på grund av att vi ökar antalet tester. Hur stor andel som beror på faktiskt smittspridning, och hur stor andel som beror på ökade tester kan vi inte säga, och därför är det ett dåligt mått. Antalet på IVA är bättre, eftersom det är de som är riktigt sjuka, och andelen smittade som blir riktigt sjuka har (i Sverige) vad jag förstår varit relativt konstant, och därmed är det en bättre indikator på hur vi ligger till smittmässigt.

Men ja för helvete, stanna hemma om du kan. Inget mothugg från mig där.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Då får du nog läsa om mitt inlägg, för det är inte alls vad jag skrev. Jag sa att man kan överväga en lockdown om läget är osäkert och vi riskerar en total överbelastning av vården. Alltså att lockdownen kan användas för att snabbt stoppa/sakta ner smittspridningen och ge lite andrum till sjukvården.

Men det går ju inte att i efterhand argumentera för att vi borde haft en lockdown, med motiveringen att det kunde ha blivit värre än det blev och att vi därför ändå borde ha stängt ner. Notera nu att jag endast talar om en lockdown med syftet att sjukvården inte ska överbelastas i det initiala skedet av pandemin (vilket vi alltså passerat). Andra resultat till följd av lockdown eller inte lockdown i det längre perspektivet har vi inte "facit" på ännu och det kan dröja många månader eller år innan vi har det.

Hur ska de avskiljas den övriga befolkningen?
Ska alla inom sjukvård, räddningstjänst, polis, äldreomsorg, samt alla andra yrkeskårer som innefattar samhällsviktiga funktioner tvångsisoleras från sina familjer?

Hur gör du med ensamstående eller familjer där båda föräldrarna arbetar inom samhällsviktiga funktioner? Ska de lämna barnen ensamma hemma?

Hur ska alla dessa ta sig till sina arbeten, om de nu inte äger en egen bil eller kan cykla/gå? Givetvis kan vi inkludera kollektivtrafiken i de samhällsviktiga funktionerna, men ju fler yrkesgrupper vi inkluderar, desto högre blir ju också risken för fortsatt spridning.

I dagsläget testas väl drygt 30.000 människor i veckan, men du tänker att det inte är några problem att för 2 månader sedan testa flera hundratusen människor inom loppet av något dygn?
Hur ska vi dessutom hantera du de som vid testningen ger negativt resultat, men som några timmar eller något dygn senare inte längre är negativa, ska alla kanske testas upprepade gånger, så vi landar på testsiffror om kanske flera miljoner i veckan?

Sedan menar du också att dessa samma människor (alltså poliser, sjuksköterskor, brandmän, busschaufförer, etc.) ska handla och lämna mat utanför dörren hos alla som är isolerade? Vidare så innebär ju detta att vi dessutom måste räkna in ytterligare yrkesgruppen till de med samhällsviktiga funktioner. För att någon ska kunna handla måste exempelvis dagligvaruhandeln hålla öppet. För att butiken ska få varor så måste även vissa lager och transporter köras. Om restauranger och liknande funktioner hålls stängda, så kommer också flödet genom matbutikerna öka markant, så de kan inte ens köra i liten skala, utan de behöver skala upp sin verksamhet med ganska så många procent.

Du slänger ur dig åtgärder som ska vidtas till höger och vänster, men du verkar inte riktigt tänka hur allt du förslår ska kunna genomföras i praktiken. Eller i vart fall så väljer du att inte nämna ett ord om det.

Fast det blir ju inte en billig poäng, du gör ju självmål om du med den motiveringen säger att vi ändå borde haft en lockdown.

Jag skulle vilja hävda att måttstocken för om sjukvården klarar av krisen eller inte är huruvida man har kapacitet att vårda de patienter man anser att man bör vårda. Vilket är min uppfattning att man kunnat göra, i vart fall om man lyssnar på de dagliga pressträffarna där Socialstyrelsen ger sin lägesbild. Att situationen är ansträngd och personal på sina håll är slutkörd är inte alls bra, men det väger ganska lätt jämfört med de enorma samhällskostnaderna en total nedstängning innebär (både rent finansiellt men även socialt i form av depression, självmord, etc.).

Det verkar nästan som att du tror att en lockdown är en helt gratis åtgärd som inte har några som helst nackdelar (annat än att människor kanske tycker det är lite tråkigt).

Förstår inte vad du menar med självmål? Sorry du får förklara som du hade gjort för en 3åring.

Jag är väl medveten om det argumentet. Jag tycker det är en för billig nivå som ger oss "godkänt". Återigen du har rätt i sak om vi bara ser till den aspekten. Det antas väldigt mycket om depression och självmord etc. Jag säger och vi har ju egentligen ingen aning om hur vi skulle reagera. Tänk så hade det ösregnat de dagar vi har lockdown? Lockdown över helgen? Bra TV som sänds? Så de enorma samhällskostnader är uppskattade och vi får helt enkelt se om det presenteras siffror som speglar verkligheten eller om det helt enkelt är för komplext.

Nja inte riktigt även om det kanske låter så. Det är mer att min bild är att nackdelarna med lockdown försvinner så fort sjukvården är hotad. Medan de positiva effekterna med lockdown gör sjukvården ännu bättre. Då menar jag ifall de där nackdelarna faktiskt är så pass enorma? Men jag kanske har missat de enorma nackdelarna och vill gärna veta av dem.

Snarare att en lockdown FÖRE hade gett positiva resultat inom fler område, jämfört med en lockdown när sjukvården är på väg att kollapsa. Då tar jag för givet att lockdown vid kollaps faktiskt fungerar någorlunda vilket inte heller är en garanti. Då pratar vi bara sjukvård och inte resten av samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jodå, här t ex:

https://www.di.se/nyheter/1400-anders-tegnell-uppdaterar-om-c...

Man får ju vara rejält naiv om man tror att ökning av smittade enbart beror på att vi testar fler.

Vi får väl se, den bumpen avspeglar sig inte i fallen på IVA, snarare tvärtom. Folkhälsomyndighetens bedömning är att den nedåtgående trenden kommer att fortsätta.

Det verkar så synd att din dotters mor, och dottern också då antar jag, ska stanna hemma och missa trevliga upplevelser på Gotland eller vad det var för resa hon planerade. Trots att Folkhälsomyndigheten säger att det är helt ok. De lättade reserestriktionerna kom ju efter den pressträffen, så det är inget nytt som sätter dem ur spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har något land lyckats med en sådan strategi? Vad händer sedan när man öppnar upp igen och de träffar människor från andra länder? Vi har internationella transporter, folk reser o.s.v. Ska detta fungera behöver det ske samtidigt i hela världen. Det lär inte fungera i praktiken.

Oavsett så ser jag det som ett frihetsberövande av en hel befolkning. Att sätta människor i fängelse som inte begått något brott bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Ärligt talat så förstår jag hur Sverige har misslyckats när jag läser inlägg som detta.

Kina stängde ju ner delar av landet och levererade mat till hushållen.
I Sverige är inget möjligt och allt är jobbigt tydligen men samtodogt så låtsas vi att vi är bäst i Världen på allt samtidigt.

Att låta smittade gå ute i samhället bryter mot smittskyddslagen, och hur friskt är det att låta folk dö i onödan?

.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har sett på nära håll hur jävligt det här viruset kan vara och då klarade vi ändå oss från IVA och dödsfall, det är inte nån liten förkylning vi pratar om.

Ock jag har dödsfall i släkten orsakat av detta virus, mycket beklagligt, men knappast relevant för diskussionen här.

Skrivet av Json_81:

Jodå, här t ex:

https://www.di.se/nyheter/1400-anders-tegnell-uppdaterar-om-c...

Man får ju vara rejält naiv om man tror att ökning av smittade enbart beror på att vi testar fler.

Smittotakten ser just nu ut att avta om man ser på antalet IVA fall, men tittar man på antal nya bekräftade fall ser den ut att öka. En del av den "ökningen" beror just på ökad testning. Om det sen är hela förklaringen återstår att se, troligtvis finns det också en del som beror på en faktisk ökning.

Den artikeln du hänvisar till är ju en vecka gammal och handlar om den ökning man såg främst i västra Götaland för typ två veckor sen (om jag inte missminner mig).

Tillmälen som "rejält naiv" tycker jag du kan avstå från att använda. De varken lyfter diskussionen eller främjar din argumentation.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kina stängde ju ner delar av landet och levererade mat till hushållen.

Tror videorna har blivit borttagna nu, men dom svetsade samtidigt in sjuka i sina lägenheter, bröt upp familjer, tvingade "sjuka" till desinfektion och annat otrevligt, och fanns kineser som berättade hur de sett infekterade blivit levande kremerade.
Sen ska vi inte nämna hur den kinesiska regeringen ljugit om mer eller mindre allt, från data om antal sjuka/döda till när spridningen började öht.

Seriöst, jämför inte Sverige med Kina.
Lite slapphänt smittspårning går inte att jämföra med de jävelskaper dom har för sig där borta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ärligt talat så förstår jag hur Sverige har misslyckats när jag läser inlägg som detta.

Kina stängde ju ner delar av landet och levererade mat till hushållen.
I Sverige är inget möjligt och allt är jobbigt tydligen men samtodogt så låtsas vi att vi är bäst i Världen på allt samtidigt.

Att låta smittade gå ute i samhället bryter mot smittskyddslagen, och hur friskt är det att låta folk dö i onödan?

.

Huh? Låta smittade gå ute i samhället? Reglerna är att om du är det minsta sjuk så ska du stanna hemma. Och det gäller jobbet såväl som semester i någon annan del av Sverige. Har du missat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ock jag har dödsfall i släkten orsakat av detta virus, mycket beklagligt, men knappast relevant för diskussionen här.

Smittotakten ser just nu ut att avta om man ser på antalet IVA fall, men tittar man på antal nya bekräftade fall ser den ut att öka. En del av den "ökningen" beror just på ökad testning. Om det sen är hela förklaringen återstår att se, troligtvis finns det också en del som beror på en faktisk ökning.

Den artikeln du hänvisar till är ju en vecka gammal och handlar om den ökning man såg främst i västra Götaland för typ två veckor sen (om jag inte missminner mig).

Tillmälen som "rejält naiv" tycker jag du kan avstå från att använda. De varken lyfter diskussionen eller främjar din argumentation.

Med tanke på att västra götaland ökade sin testning från 4k ena veckan för att sedan testa 10k veckan efter så är det ju självklart en väldigt stor andel som kommer av att just fler testas. Och när det görs en sådan förändring så kan man kasta alla föregående siffror i papperskorgen typ för de går inte jämföra med de siffror som kommer in efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Med tanke på att västra götaland ökade sin testning från 4k ena veckan för att sedan testa 10k veckan efter så är det ju självklart en väldigt stor andel som kommer av att just fler testas. Och när det görs en sådan förändring så kan man kasta alla föregående siffror i papperskorgen typ för de går inte jämföra med de siffror som kommer in efter det.

I princip håller jag med, men han hänvisade ju till en artikel som påtalade att Tegnell sa att det var en reell ökning också, inte bara en effekt av ökad testning. Om FHM gör den analysen så är jag benägen att tro att det stämmer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

I princip håller jag med, men han hänvisade ju till en artikel som påtalade att Tegnell sa att det var en reell ökning också, inte bara en effekt av ökad testning. Om FHM gör den analysen så är jag benägen att tro att det stämmer.

Därav att jag skrev med "typ". Och som sagt många gånger tidigare så har FHM mer data de använder sig av när Anders Tegnell säger det här och inte enbart antalet fall. Så jag framhåller att man kan inte enbart använda sig av antalet fall för att dra någon slutsats om det här när det är så pass stor förändring i antalet prov som är tagna. Sedan så vet jag inte riktigt om man kan påstå att AT riktigt påstår att det har varit en ökning. "En stor del kommer från Västra Götaland och det ser ut som en ökad smittspridning”, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten."

"Ser ut som" tycker jag nog inte är som att han bekräftar att det varit en reell ökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vi får väl se, den bumpen avspeglar sig inte i fallen på IVA, snarare tvärtom. Folkhälsomyndighetens bedömning är att den nedåtgående trenden kommer att fortsätta.

Det verkar så synd att din dotters mor, och dottern också då antar jag, ska stanna hemma och missa trevliga upplevelser på Gotland eller vad det var för resa hon planerade. Trots att Folkhälsomyndigheten säger att det är helt ok. De lättade reserestriktionerna kom ju efter den pressträffen, så det är inget nytt som sätter dem ur spel.

De säger inte att det är helt ok.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/27ee1d3ea5c...

Tycker du det låter förenligt med att semestra som vanligt?

Och mamman insåg själv att det är olämpligt till slut, det är inte så att jag juridiskt kan göra något för att stoppa henne.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Huh? Låta smittade gå ute i samhället? Reglerna är att om du är det minsta sjuk så ska du stanna hemma. Och det gäller jobbet såväl som semester i någon annan del av Sverige. Har du missat det?

Troligtvis påverkar det folks beteende om de blir diagnostiserade med covid, jämfört med om de inte blivit det. Jag skulle gissa att få berättar för alla de har träffat att de är lite sjuka just nu...

Permalänk
Medlem

Nu får man från Estland, Lettland, Litauen, Danmark, Norge och Island besöka Finland, men inte från Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Troligtvis påverkar det folks beteende om de blir diagnostiserade med covid, jämfört med om de inte blivit det. Jag skulle gissa att få berättar för alla de har träffat att de är lite sjuka just nu...

Varför skulle man gå omkring och berätta för alla man träffat att man är lite sjuk nu? Du ska vara hemma. Punkt slut. Så om någon du träffat för 2 veckor sedan är sjuk nu och du inte är det är skit samma. Bara för att du träffat någon så är det inte någon garanti för att du blivit smittad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Varför skulle man gå omkring och berätta för alla man träffat att man är lite sjuk nu? Du ska vara hemma. Punkt slut. Så om någon du träffat för 2 veckor sedan är sjuk nu och du inte är det är skit samma. Bara för att du träffat någon så är det inte någon garanti för att du blivit smittad.

Nej, men man smittar ju innan man fått symptom, och därför vill man säga till andra ifall man har blivit smittad av covid för att bryta smittkedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Javisst, och att det även ökar i andra länder med minskade restriktioner är bara fake news?

Det här handlar inte om att ha rätt eller fel, det handlar om liv. Att då vara lite försiktig och inte resa runt i landet i onödan är ett ganska billigt pris även om det skulle visa sig vara totalt meningslöst (vilket det garanterat inte är). Övriga restriktioner gäller ju fortfarande men folk sköter inte det på hemmaplan så varför skulle de vara bättre på semesterresor?

Jag har sett på nära håll hur jävligt det här viruset kan vara och då klarade vi ändå oss från IVA och dödsfall, det är inte nån liten förkylning vi pratar om.

Nu yrar du rejält i nattmössan! Vad har vilket mått man ska använda för att bedöma hur pandemin utvecklas att göra med om huruvida man ska resa runt i landet eller inte?

Du säger att man ska titta på antalet smittade (tolkar jag då som bekräftade smittade eftersom det är det enda värde som är praktiskt möjligt att få tag på), men jag säger att det är ett trubbigt vapen. Du verkar inte förstå att för att detta ska vara ett rimligt mätvärde så måste du testa alla. Om du testar hela svenska befolkningen varje dag så skulle antalet smittade bli ett utmärkt mätvärde på hur smittad sprider sig. Men det är överhuvudtaget inte praktiskt genomförbart. Istället för 30.000 prover i veckan så skulle vi alltså behöva 100 miljoner prover i veckan.

Så länge man endast testar en bråkdel av befolkningen, och den bråkdelen ofta har väldigt allvarliga symptom, så vet man alltså inte hur mycket smitta som finns i samhället (framförallt då lindriga fall). Man kan försöka dra statistiska slutsatser utifrån de få prover man tar, men de är just uppskattningar som till mycket hög grad styrs av vilket urval som gjorts.

Om du går från att endast testa de som har allvarliga symptom och uppsöker sjukhus, till att testa ett bredare urval än så (exempelvis personal som inte har allvarliga symptom, eller liknande), så är det ganska uppenbart att antalet smittade kommer att öka. Men den ökningen beror då alltså inte på att fler har blivit smittade, utan på att man testar fler.

Sen kan det givetvis också vara så att antalet smittade faktiskt ökar, exempelvis här i Västra Götaland, men det blir väldigt svårt att dra den slutsatsen om samtidigt testningen har ökat. Du har då nämligen två olika (och helt orelaterade) faktorer som kan vara anledningen till ökningen.

Det är givetvis tragiskt att många har drabbats hårt av denna smitta, men det blir ju då ännu viktigare att du sätter dig in i vad som är vad och inte blir upprörd över saker som sker när du inte förstår att du jämför äpplen och nektariner.

Skrivet av FlytPojken:

Förstår inte vad du menar med självmål? Sorry du får förklara som du hade gjort för en 3åring.

Jag menar att du inte kan säga att vi borde haft en lockdown för att undvika en total överbelastning av vården under denna pandemis inledning och som motivering ange att det skulle ha kunnat blivit värre än vad det faktiskt blev. Vi har liksom facit för detta nu och kan konstatera att sjukvården inte blev totalt överbelastad. Det blev (och är) väldigt ansträngt, men det har funnits kapacitet tillgänglig.

Det är lite som att säga att man borde ha tagit med sig ett paraply igår, även fast det inte regnade, men det hade ju kunnat regna. Men idag så vet vi att det inte regnade igår och att man därmed inte behövde ett paraply.

Om vi däremot pratar om huruvida man borde ta ett paraply idag eller imorgon, så finns det ju en osäkerhetsfaktor eftersom det inte ännu skett och det eventuellt kan regna. Det är alltså en annan sak om denna diskussion hade ägt rum i början av spridningen i Sverige (när andra länder exempelvis valde att stänga ner), eftersom vi då inte visste hur allvarlig belastningen på sjukvården skulle bli.

Hoppas detta är tydligt nog.

Skrivet av FlytPojken:

Jag är väl medveten om det argumentet. Jag tycker det är en för billig nivå som ger oss "godkänt". Återigen du har rätt i sak om vi bara ser till den aspekten. Det antas väldigt mycket om depression och självmord etc. Jag säger och vi har ju egentligen ingen aning om hur vi skulle reagera. Tänk så hade det ösregnat de dagar vi har lockdown? Lockdown över helgen? Bra TV som sänds? Så de enorma samhällskostnader är uppskattade och vi får helt enkelt se om det presenteras siffror som speglar verkligheten eller om det helt enkelt är för komplext.

Jag har tyvärr svårt att förstå en mening av vad du skriver. Vad är en "billig nivå" och "godkänt" i vad?
Det finns gott om statistik på att isolering och ekonomiska depressioner leder till ökat socialt lidande och självmord. Hur varje enskild individ agerar går inte att uttala sig om, men på gruppnivå så är detta ett välkänt fenomen.

Vad har regn med lockdown att göra? Du kan ju inte tro att en lockdown på 2 dagar eller en helg gör någon skillnad i detta läge. De lockdowns vi har sett i andra europeiska länder har varit allt mellan 4 och 8 veckor. Efter det så har det mig veterligen ofta handlat om ett gradvist öppnande.

Men under de veckor som lockdownen pågår så får man ju inte gå till jobbet eller liknande. Så alla arbetsgivare ska betala full lön, samtidigt som inget arbeta utförs och därmed ofta inga intäkter. De som driver egna företag har 0 intäkter och behöver således ha en egen sparbuffert att leva på. Sådana situationer leder till att företag går i konkurs (vilket redan skett i rekordvolymer i Sverige under denna kris, trots att vi alltså inte har haft en lockdown), vilket leder till att människor blir arbetslösa och riskerar att sätta igång en finanskris, vilket kan leda till en recession och i värsta fall en depression. En så pass stor skada på ekonomin leder då till sämre folkhälsa med psykisk ohälsa som följd.

Det är inte garanterat att en lockdown skulle leda till en depression, men riskerna ökar ju betänkligt då företag som kunnat bedriva sina verksamheter i någon mån överhuvudtaget inte längre kan det.

Skrivet av FlytPojken:

Nja inte riktigt även om det kanske låter så. Det är mer att min bild är att nackdelarna med lockdown försvinner så fort sjukvården är hotad. Medan de positiva effekterna med lockdown gör sjukvården ännu bättre. Då menar jag ifall de där nackdelarna faktiskt är så pass enorma? Men jag kanske har missat de enorma nackdelarna och vill gärna veta av dem.

Snarare att en lockdown FÖRE hade gett positiva resultat inom fler område, jämfört med en lockdown när sjukvården är på väg att kollapsa. Då tar jag för givet att lockdown vid kollaps faktiskt fungerar någorlunda vilket inte heller är en garanti. Då pratar vi bara sjukvård och inte resten av samhället.

Vad baserar du detta på, att alla nackdelar med en lockdown "försvinner" om sjukvården är "hotat"? Hur menar du att de "försvinner" och hur definierar du att sjukvården är "hotad"?

Låt mig dra din tes till sin spets. Om vi helt vill stoppa spridningen av Covid-19 så kan vi ju införa en 100%-ig lockdown. Alltså att ingen, absolut ingen får lämna sitt hem (inte heller de som jobbar inom sjukvård, äldreomsorg, räddningstjänst, etc.). Sedan väntar vi tills alla som redan har smittan tillfrisknar innan vi lättar på restriktionerna. Då kommer ju smittan inom Sverige garanterat att dö ut. Men samtidigt så kommer mer eller mindre alla att dö ändå, då gemene man inte har proviant att klara sig i flera veckor utan möjlighet att gå ut för att införskaffa mer. Så även om vi lyckas med uppdraget att stoppa smittan, så skulle sannolikt flera miljoner svenskar dö av svält eller andra tillbud. Jag tror ingen tycker att det låter som en särskilt bra idé.

Jag säger inte att detta är vad du föreslår, utan bara att skalan är oerhört mörk på "båda" sidor. Att inte införa några som helst restriktioner (vilket ju ändå Sverige har gjort), skulle sannolikt innebära en kollapsad sjukvård och ett katastrofalt högt tal när det kommer till antalet avlidna i smittan. Men på andra sidan skalan, om man går ut för med alldeles för hårda restriktioner, innebär en finansiell katastrof som i slutändan också tar massvis med människoliv. Därför är det oerhört viktigt att balansera de åtgärder man vidtar, att uppsidorna överväger nedsidorna.

Permalänk
Medlem

Göteborg har löst Coronakrisen och turism: Bygg och stäng av överallt så det blir svårare för utomstående att hitta. Inte ens Google Drive hänger med

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De säger inte att det är helt ok.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/27ee1d3ea5c...

Tycker du det låter förenligt med att semestra som vanligt?

Och mamman insåg själv att det är olämpligt till slut, det är inte så att jag juridiskt kan göra något för att stoppa henne.

Vet inte om jag hänger med riktigt. De planerade en resa från västkusten till Gotland? Enligt Folkhälsomyndigheten är det helt ok, tidigare var det en restriktion om max 1–2 timmar motsvarande bilresa. Du länkar till Folkhälsomyndigheten och så, men verkar ändå inte lita på dem?

Har mamman bildat sig en egen uppfattning tyckte det lät som att du påverkade henne där. Och har ni dotterns bästa för ögonen, menar det verkar så synd bara om hon såg fram emot resan till Gotland och kanske skaffa sig nya vänner för livet och Folkhälsomyndigheten säger att det är helt ok. Och så plötligt blir det inget. Nähäpp liksom. Tidigare har Folkhälsomyndigheten sagt något om barnkollo/läger är ok också. De kommer ju inte med grejer för att jävlas med barnen utan tvärtom självklart för att barnen ska ha det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vet inte om jag hänger med riktigt. De planerade en resa från västkusten till Gotland? Enligt Folkhälsomyndigheten är det helt ok, tidigare var det en restriktion om max 1–2 timmar motsvarande bilresa. Du länkar till Folkhälsomyndigheten och så, men verkar ändå inte lita på dem?

Har mamman bildat sig en egen uppfattning tyckte det lät som att du påverkade henne där. Och har ni dotterns bästa för ögonen, menar det verkar så synd bara om hon såg fram emot resan till Gotland och kanske skaffa sig nya vänner för livet och Folkhälsomyndigheten säger att det är helt ok. Och så plötligt blir det inget. Nähäpp liksom. Tidigare har Folkhälsomyndigheten sagt något om barnkollo/läger är ok också. De kommer ju inte med grejer för att jävlas med barnen utan tvärtom självklart för att barnen ska ha det bra.

Du läser bara det du vill, ingen mening att fortsätta diskussionen. Ha en bra Corona.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Göteborg har löst Coronakrisen och turism: Bygg och stäng av överallt så det blir svårare för utomstående att hitta. Inte ens Google Drive hänger med

Off topic: Dina navigeringstrubbel kanske beror på att du använder just Google Drive för att hitta fram...