50" för 10 kkr: Samsung Q80T eller LG SM9000?

Permalänk
Medlem

50" för 10 kkr: Samsung Q80T eller LG SM9000?

Hej,

Jag är ute efter en 50" TV för max 10 000kr.
Snacka om att bli förvirrad i TV-djungeln. Har läst recensioner, men tycker att alla säger olika, och de flesta recensioner är för 55"+ modellerna och det är ibland lite olika hårdvara/features mot 50".

Har någon av er erfarenheter att dela med er?
Jag kommer sitta ganska exakt 3m från TVn. Soffan står rakt framför TVn.
Vardagsrummet har vita väggar och jag kommer ha eftermiddagssolen som kommer in från sidan.
Det kommer till 90% vara streamat material; Netflix, SVTplay, Dplay osv
Ibland kanske jag bootar upp nån console och spelar lite.
Gärna att TVn startar snabbt.
Vill i framtiden ha möjlighet att koppla ihop det med smarta hemmet (Google kommer hantera röststyrningen)
Om den har inbyggd Netflix och andra appar eller om jag måste använda Chromecast spelar mindre roll.

Har kollat på Samsung 49 Q80T och LG 49 SM9000. Är någon av de att rekommendera? Hur är de när solen ligger på, blir det mycket reflektion?

MVH
Phalle

Förtydligade rubrik från "Köpråd 50" TV"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@Phalle: Q80T är en 2020-modell och SM9000 är en 2019-modell. Q80T är precis toppklassnivå och kan jämföras med 2019 års Q70R i fråga om kapactet. SM9000 är LG:s IPS:er och de är inte riktigt lika kapabla som deras OLED-modeller och är därför mer en mellanklassmodell. Högst troligt har Samsung-modellen ett bättre reflexfilter.

Du har inga särskilda krav i övrigt, så där bör Q80T vara den bättre modellen av de två. Möjligtvis att panelen på 49-tummaren gör den sämre än vad man normalt hör om Q80T. 55-tummaren är bättre med bland annat 120 Hz-panel vilken kan ha betydelse för framtida konsoler men också ifall man föredrar interpolering. Har inte haft möjlighet att bekräfta detta, men det verkar som att Samsung på modeller med 60 Hz-paneler inte kan få till 24p på rätt sätt från film.

Permalänk

Philips The one