Permalänk

Starta om karriär inom IT

Jag har jobbat ca 10 år i en bransch som ser mörk ut pga Corona. Känns som om det börjar bli dags att titta på alternativ, jag är idag 30+ och har ett välavlönat jobb. Vill hitta något som på några år sikt kan ge bra lön och karriärsmöjligheter.

Har alltid haft ett stort intresse för datorer och IT, programmerat lite hobbyprojekt för IOS, enklare NodeJS saker.. Dock enbart på amatörnivå och inte något jag kan visa upp för att få jobb direkt. Men IT känns ändå som det självklara valet för mig att satsa på.

Jag tycker som sagt det är roligt att koda(iaf på hobbynivå). Men vet inte om jag vill bli fast som kodapa resten av karriären. Tittar lite på Högskoleingenjör Datateknik på KTH, någon här som läst den? Verkar vara mycket matte? Var ju mycket länge sedan jag läste matte på gymnasiet, men skulle säkert kunna plugga upp det. Frågan är bara, har man någon nytta av det? Eller är det bara massa matte för att fylla ut tiden och få en högskoleingenjörstitel? Skulle ha lite svårt att motivera mig till det tror jag. Ni som läst den, kändes utbildningen relevant och gav er en bra grund för framtida karriär? Jag är inget mattegeni direkt, så ser mig inte själv söka de mest matteintensiva jobben ändå.

Skulle gärna koda lite integrerade saker, lära mig C++, vill inte fastna i webbdesign. Jag inbillar mig att den typen av "enklare" programmeringsjobb kommer automatiseras och kanske flytta till låglöneländer i stort utsträckning framöver?

YH har jag tittat på, men många av mina vänner(som alla läst på högskola och säkert är partiska) menar att det är bra om man inte orkar läsa på högskola. Risken är stor att du missar många karriärsmöjligheter pga avsaknaden av akademisk examen. Förstår att detta inte är hela sanningen, men ska jag ändå läsa 2 år kan jag läsa 3 om det öppnar fler dörrar tänker jag? Eller finns det någon YH som har speciellt bra rykte?

Hur är det att läsa systemvetare och försöka välja till så mycket kodning som möjligt? Finns det andra högskoleutbildningar i Stockholm/Uppsala som skulle kunna vara relevanta? Ser att det finns något som heter "innovativ programmering" i Linköping, skulle dock helst undvika att flytta från Stockholm.

Hur skulle ni som är i branschen idag "börja om" om ni var på ruta 1?

Tack för förhand!

Permalänk
Medlem

Inom kategorin inbyggda system (embedded systems/designs) finns det fortfarande ett skrikande behov av personal på många platser runt om i landet i takt med att IoT expanderar. Tenderar också att bli mer varierande uppgifter ju längre man är i branschen och ökad erfarenhet.
För egen del uppskattar jag lite snabbt att ca 50% av tiden går åt till att forska fram nya lösningar, 30% skriva kod inkl dokumentera och resterande varierar mellan himmel och jord.

https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/what-is-e...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Ska du söka jobb som utvecklare tjänar du mer på att bygga en portfölj där man kan läsa och testa dina projekt, än att gå tre år på universitet. Du skulle kunna ta några online kurser och börja skapa lite projekt på fritiden och sedan publicera de på Github.

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem

Jag läser högskoleingenjör i datateknik på Liu så visst det är inte KTH men jag tror ändå det finns en del likheter så jag tänkte uttala mig om matten.

Jag är precis som du 30+ och oroade mig för matten innan. Jag har kursare som knappt fick något poäng på diagnostiska provet och duggorna men de har klarat sig fint. Jag tror nästan alla kan klara matten, bara man lägger tillräckligt med tid.

Kan inte uttala mig om möjligheten att få jobb än men om du är beredd att kämpa med utbildningen så har du god chans att klara den.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Läste högskoleingenjör i datateknik vid LiU, började även jag ett par år efter de 30 fyllda (inte särskilt ovanligt på det programmet, åtminstone det år jag började), och ja, jag skulle nog ta samma spår idag.
Matematiken är definitivt något som kan komma till användning, lite beroende på vad man gör efter examen. Själv valde jag ett spår som inte involverade särskilt mycket matematik från vare sig linalgen eller analyskurserna, men ja ... jag vet studiekamrater som haft betydligt mer nytta av det.

Möjligheten till jobb var väl väldigt god, även utan uttagen examen, åtminstone innan Covid19 - hur det är just nu har jag ingen aning om, men en eventuell dipp lär det säkerligen ha hämtat sig rätt så kort efter att pandemin har lagt sig.

Har du inte en god vetskap (vilket de flesta inte har) om vad du bör lära dig för att vara anställningsbar så skulle jag definitivt rekommendera att välja en formell utbildning över eget lärande.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8