Permalänk

Kapat fb-konto

Mitt fb-konto har blivit kapat. Fråga mig inte hur, för hade tvåstegsverifireringem aktiverad.

Vet inte vad som hänt, mer än att profilbilden är ändrad och att jag inte längre kan logga in på mitt konto.

När jag försöker återställa, så kommer jag bara till steg två, där jag ska knappa in koden som jag ska få. Men det kommer ingen. Har inte bytt varken mail eller telefonnummer.

Förslag?

Permalänk
Medlem

Kontakta Facebooks support(?).

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ibland strular det med att få meddelande till telefonen. Startad om den för att se om det fungerar igen?

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Kontakta Facebooks support(?).

Redan gjort, men ingen respons alls efter 48 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachroadsix:

Redan gjort, men ingen respons alls efter 48 timmar

Tror tyvärr inte att Sweclockers kan göra så mycket mer än att be dig vänta, i det här läget. Hur någon skall kunna kringa MFA är jag inte säker på heller.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Tror tyvärr inte att Sweclockers kan göra så mycket mer än att be dig vänta, i det här läget. Hur någon skall kunna kringa MFA är jag inte säker på heller.

Bara undrade om någon råkat ut för något liknande.
För det är ingen action på kontot heller. Endast en profilbild som blev bytt, och sen är det totalt stilla.

Och skickar man ett meddelande, så verkar det inte ens gå fram, eftersom det endast visar en grå fadad √, och inte en blå som det blir när meddelandet når fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachroadsix:

Bara undrade om någon råkat ut för något liknande.
För det är ingen action på kontot heller. Endast en profilbild som blev bytt, och sen är det totalt stilla.

Och skickar man ett meddelande, så verkar det inte ens gå fram, eftersom det endast visar en grå fadad √, och inte en blå som det blir när meddelandet når fram.

Jag vet inte hur Facebook fungerar, men är det någon default profilbild som är satt, så kanske kontot är avstängt?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Jag vet inte hur Facebook fungerar, men är det någon default profilbild som är satt, så kanske kontot är avstängt?

Är ett äldre par på bilden, som jag inte har en aning om vilka det är. Ingen default bild i alla fall.

Nedstängt är det inte, för man kan fortfarande besöka sidan, och ser de poster jag lagt ut.

Permalänk

Var tyvärr sms jag använde.

Permalänk
Medlem

Så det är bara för en kriminell att ringa mitt telefonbolag, och flytta mitt nummer till en ny telefon?

Låter lite för enkelt, och bolagen borde att "skydd" för detta.

Skrämmande om det är så enkelt att komma åt någon annans telefon.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@XripperX: Ja, tyvärr. Ring ditt bolag själv, det räcker förmodligen med personnummer och fakturaadress att bekräfta att du är du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

@XripperX: Ja, tyvärr. Ring ditt bolag själv, det räcker förmodligen med personnummer och fakturaadress att bekräfta att du är du.

Ger SIM-lås något skydd, när det gäller just denna scam?

ex. skurken flyttar mitt nummer till sin telefon, men han måste starta om sin telefon innan den går att använda.
Och då så tar det ju stopp pga av Simlåset eller?

Är dåligt insatt i "mobilsäkerhet".

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@XripperX: SIM-koden gäller bara ditt SIM-kort. Om någon beställer ett nytt SIM-kort för ditt abonnemang kommer de ha full tillgång.

Permalänk

Något tips?

Facebook supporten är ju inte lätt att ha göra med.

När jag anmäler att någon annan utger sig för att vara mig, så får jag bara som svar att "kontot inte går emot deras policy" typ

Kontot är ju fortfarande aktivt, och har min mail kopplat, och sprider massa skit på olika sidor, typ lånar ut pengar till bra ränta.

Kan inte återställa, för då måste jag ange kod, och det får jag ingen.