Spel- & media laptop gärna kring 10 000kr

Permalänk
Medlem

Spel- & media laptop gärna kring 10 000kr

Hej!

I kölvattnet efter Coronautbrottet har jag som många andra jobbat hemifrån och därav skapat en riktig arbetsstation för min jobblaptop med USB-C docka kopplat till skärm/tangetbord/mus etc vilket funkar klockrent.

Har i dagsläget en två år gammal MacBook Pro som privat laptop som jag nu vill byta ut för att enkelt kunna använda samma setup även privat.

Är så less på allt som har med Apple att göra så jag söker råd kring en PC laptop.

Krav:
- Möjlighet att ansluta till USB-C docka
- Skärmstorlek 14" till 17"
- Möjlighet att spela Starcraft 2 med högsta upplösning och kanske något parti CS & PUBG
- Klara av program såsom Adobe Photoshop & Premier

Pris: Gärna kring 10 000kr, kan sträcka mig upp till 15 000kr men då ska det verkligen vara motiverat

Ser fram emot era tip och råd!

Tack & Glad sommar

Permalänk
Medlem

Svårt att ge rekommendation, bärbar är inte de bästa att använda för spel samt bild-/videoredigering.
Antar att du vill välja en modell med lite extra ram, sen snabbaste CPU du kan hitta inom din prisnivå.
Om du använder dig av GPU acceleration bör du ha ett grafikkort som stödjs av adobe.
Premiere/Photoshop kräver mer om du arbetar med högupplöst material.
Fungerar det bra på din MacBook Pro idag? I sådant fall har du mycket att välja på.
Tror inte starcraft 2 har så höga krav, går troligen med inbyggda grafikkort?

Du nämner att du vill spela på högsta upplösningen, men du nämner inte vilken upplösning det är.
Sitter du med en 4k skärm?

Permalänk
Medlem

Hur högupplöst är materialet du ska redigera i Premiere och hur hög prio är detta? Tror du att du kommer att spela mer krävande spel i framtiden?

En Lenovo Legion 5 med 16 GB RAM för 11 500 passar dina nuvarande krav spelmässigt och du kommer inte ha några problem med 1080p-material. Det går med 4K också men inget jag skulle rekommendera om det nu inte är väldigt lätt redigering du håller på med. Den har dock ingen Thunderbolt om det är ett krav du glömt skriva.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...