Batterikapacitet sämre av minimal användning (iPhone SE 2020)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja precis. Telefonen ser ju till att den inte överladdas.

Apple:
So what are the "rules" for charging? The most basic one is charge whenever you want to, for a long as you want to.

Så har han den på laddning många gånger eller håller den i laddaren hela tiden kommer inte förstöra hans batteri

Ja Apple vill ju sälja nya mobiler och nya batterier.

Det man inte får glömma bort är att man normalt bara har ett halvårs garanti på batterier då det är en förbrukningsvara (Apple lämnar ett år). Så det är ju trist om man följer tillverkarens dåliga råd och själv får betala för ett batteribyte något år senare.

Uppdateringen som gör att en iPhone inte laddas fullt kom först med ios 13 så man kan ju se vilket ointresse Apple har för att leverera mervärde till konsumenten om det innebär att Apple får sälja färre produkter på sikt. De är duktiga på symbolpolitik som att gör förpackningarna mindre eller plocka bort laddare och lurar. Men att ge slutkonsumenten ett mervärde på egen bekostnad vill de inte göra.

Här är en länk till Apple med nyttig information om batteri och laddning.

Apple batteri och laddning

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Superthug:

Ja det finns många artiklar om vad som gäller på nätet. Många pratar helt olika.
Jag hade dock valt att följa tillverkarens rekomendationer om ett eventuellt garantiärende är i fråga
som ts undrar över i trådstarten.

Det ÄR Apples rekommendationer:

"Do not fully charge or fully discharge your device’s battery — charge it to around 50%. If you store a device when its battery is fully discharged, the battery could fall into a deep discharge state, which renders it incapable of holding a charge. Conversely, if you store it fully charged for an extended period of time, the battery may lose some capacity, leading to shorter battery life."

https://www.apple.com/batteries/maximizing-performance/

Det här är vedertagen fakta för Li-ion batterier. Det är en direkt effekt av deras design och kemiska sammansättning.

@Neodymen: För att svara på din ursprungsfråga. Du kommer inte få något på garanti nu eftersom din batterihälsa är över 80%. Men du förvärrar det genom sättet du använder telefonen på. Det är bättre att ladda upp telefonen under natten och sen låta den ladda ur normalt under dagen. För att sen ladda upp den igen innan den faller under 20% laddning. Använd även funktionen "Optimized Battery Charging" (som bör vara aktiverad som standard).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robortic:

Det är ju rätt intressant att Sony som tillverkar Lithium batteri, sedan en tid tillbaka (flera år) har en mjukvara i sina mobiler som stoppar laddningen av batteriet strax innan det är fulladdat för att ladda det fullt en stund innan man normalt plockar mobilen ur laddaren så batteriet inte ligger fullladdat hela natten. Detta för att förlänga livslängden på batteriet.

Det gör apple i ios också, visar fulladdat, men kan i "värsta fall" vara på 80% när man tar bort laddaren, allt för att förlänga livslängden på batteriet. Lithium batterier mår inte bra att vara full-laddade för länge (och inte för lite laddade heller).

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det där gäller inte Lithium batterier.

Varsågod

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/darf...

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Borträknat hur man nu kan mäta batterihälsa och andra laddvanediskussioner, är det inte rätt rimligt trots allt?

Jag menar att batteriet försämras 2% per månad. Det betyder att det nått sin halva livslängd efter ca 2 år och efter 4,5 år är det kass och dags att byta. Är väl ungefär det man får räkna med (i bästa fall) eller?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja precis. Telefonen ser ju till att den inte överladdas.

Apple:
So what are the "rules" for charging? The most basic one is charge whenever you want to, for a long as you want to.

Så har han den på laddning många gånger eller håller den i laddaren hela tiden kommer inte förstöra hans batteri

Visst de har mekanismer för att unvika överladdning men erfarenheten säger att ladda när du behöver ger lite mer livslängd ,Apple har inte så mycket att vinna på att berätta hur man bäst sköter telefonens livslängd.

Tror jag de flesta hinner byta telefon innan det är relevant oavsett.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Borträknat hur man nu kan mäta batterihälsa och andra laddvanediskussioner, är det inte rätt rimligt trots allt?

Jag menar att batteriet försämras 2% per månad. Det betyder att det nått sin halva livslängd efter ca 2 år och efter 4,5 år är det kass och dags att byta. Är väl ungefär det man får räkna med (i bästa fall) eller?

Det beror helt på din användning. Om du håller den mellan 20-80% kan batteriet ha över halva kapaciteten kvar efter många års användning.

Bor man där det regelbundet blir 40C varmt kommer det dö ganska mycket snabbare.

Det kan även hända i Sverige om man lämnar den i solen i ett fönster med skärmen framme (den är svart och absorberar mycket ljus) till exempel, även under vintern...

Finns vissa som helt pajar batteriet på några månader genom att snabbladda i sängen (värme) och använder regelbundet under 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Borträknat hur man nu kan mäta batterihälsa och andra laddvanediskussioner, är det inte rätt rimligt trots allt?

Jag menar att batteriet försämras 2% per månad. Det betyder att det nått sin halva livslängd efter ca 2 år och efter 4,5 år är det kass och dags att byta. Är väl ungefär det man får räkna med (i bästa fall) eller?

Nej det låter orimligt. Själv har jag 99% på min Iphone 11 som nu är 9 månader, hade 98% när jag sålde mina XS och X som jag hade använt under ett år och laddat på natten.

Det är maxkapaciteten de mäter, inte en % på totalt användande som man har på en toner eller bläckpatron.
Batteri kan var väldigt dålig redan vid 90% så att man inte längre klarar en dag utan extra laddningar och när man börjar ladda en extra gång på dagen så går det snabbt utför när man värmer upp batteriet flera gånger per dygn.

Innan Apple presenterade detta värde så hade de börjat att strypa prestandan på telefonerna när de kom under ett givet värde.
Dock var det ingen som visste att detta hände och man hade inte koll på vilket värde då det inte fanns i menyerna. Det var först efter att detta hade avslöjats som man fick se detta värde i menyerna.

Permalänk
Medlem

Har haft min Iphone Xs Max i 1 år och 10 månader och jag laddar när batteriet
kommer ner mot 10-20% kvar och jag har 97% batterikapacitet kvar.
Jag har optimerat läge på.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robortic:

Nej det låter orimligt. Själv har jag 99% på min Iphone 11 som nu är 9 månader, hade 98% när jag sålde mina XS och X som jag hade använt under ett år och laddat på natten.

Om ni nu läser första meningen jag skrev också. Försökte ta avstånd till eventuella diskussioner hur man ska ladda och hur det ens är möjligt att mäta "batterihälsa" på ett vettigt sätt.

Argumentet var bara om det inte kan anses rimligt att batteriet måste bytas efter drygt 4 år vid normal användning? Det tycker jag.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Om ni nu läser första meningen jag skrev också. Försökte ta avstånd till eventuella diskussioner hur man ska ladda och hur det ens är möjligt att mäta "batterihälsa" på ett vettigt sätt.

Argumentet var bara om det inte kan anses rimligt att batteriet måste bytas efter drygt 4 år vid normal användning? Det tycker jag.

Om man inte behandlar batteriet perfekt (vilken ingen gör i verkligheten) så kan man nog räkna med att byta batteriet oftare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om man inte behandlar batteriet perfekt (vilken ingen gör i verkligheten) så kan man nog räkna med att byta batteriet oftare än så

Håller med. Funkar det med duglig kapacitet i 4 år får man vara mycket nöjd.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror inte det är speciellt nyttigt att ha laddaren i konstant så som du har.

Skrivet av Paontuus:

Beror på, han använder laddaren väldigt ofta vilket troligtvis tyder på att han då ligger ofta runt 90-100% i laddning vilket skadar batteriet under en längre tid.

Gör det det?

Kan inte påstå att jag märkt någon försämring av batteriet på min gamla S7:a som jag oftast låtit vara ansluten till laddaren. Iallafall när jag var hemma, på jobbet eller i bilen.

Gissar på att det såklart skiljer ganska mycket mellan olika mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Visst de har mekanismer för att unvika överladdning men erfarenheten säger att ladda när du behöver ger lite mer livslängd ,Apple har inte så mycket att vinna på att berätta hur man bäst sköter telefonens livslängd.

Tror jag de flesta hinner byta telefon innan det är relevant oavsett.

Jo det må vara så men i detta fall är ju telefonen 7 veckor gammal. Så högst relevant att följa Apples
rekommendationer oavsett om det enligt diverse är rätt eller fel.

Lycka till att oberopa garanti om du inte skött telefonen enligt deras riktlinjer.

Permalänk
Medlem

Ja precis.
När han vill oberopa garantin hos Apple kan han säga att han följt laddrekomendationerna från den artikeln.
Det går säkert bra...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Superthug:

Ja precis.
När han vill oberopa garantin hos Apple kan han säga att han följt laddrekomendationerna från den artikeln.
Det går säkert bra...

Ja, det går med all säkerhet utan problem
Vad är det du anser är fel? 🤔

Edit: Från sidan:

Citat:

That doesn’t mean they should never be fully charged, just that they should not be left at 100% for long periods of time.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja precis.
När han vill oberopa garantin hos Apple kan han säga att han följt laddrekomendationerna från den artikeln.
Det går säkert bra...

Enligt ditt citat från apple så fanns det ju inga regler, det var ju bara ladda hur ofta du vill... knappast något att luta sig mot... jag tycker inte det låter vettigt när det finns mycket bättre och oberoende källor som kan ge utförliga svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enligt ditt citat från apple så fanns det ju inga regler, det var ju bara ladda hur ofta du vill... knappast något att luta sig mot... jag tycker inte det låter vettigt när det finns mycket bättre och oberoende källor som kan ge utförliga svar

Det var ju bara ett citat. Finns en länk där dem förklarar lite mer. Hursom.
Alla vet hur Apple är vad det gäller garantiärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja precis.
När han vill oberopa garantin hos Apple kan han säga att han följt laddrekomendationerna från den artikeln.
Det går säkert bra...

Tänkte bara som info till dig eftersom du inte verkade vara insatt i hur batterier fungerar.
Tack för mig.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, det går med all säkerhet utan problem
Vad är det du anser är fel? 🤔

Edit: Från sidan:

Jag menade inte att det var något fel i den artikeln (den är säkert korrekt) utan helt enkelt som nämnt många gånger redan
att man ska följa tillverkarens rekomendationer vid eventuell garantiärende.
Har du inte följt dem till punkt och pricka så har dem all rätt att neka en eventuell garantiårgärd.

Permalänk
Medlem

Har 100% batterihälsa på min snart 1 år gamla iPhone 11. Låter den aldrig gå under 20% och brukar ladda till 90-91%. Får ut samma batteritid som när den var ny, dvs mellan 1½ -2 dygn.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har 100% batterihälsa på min snart 1 år gamla iPhone 11. Låter den aldrig gå under 20% och brukar ladda till 90-91%. Får ut samma batteritid som när den var ny, dvs mellan 1½ -2 dygn.

Logiskt sett borde det vara väl vara omöjligt med 100% batterihälsa efter 1 års användning? Så känns som lite glädjevisning av procenten, och det verkar som det bara är iPhone som har den glädjen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Logiskt sett borde det vara väl vara omöjligt med 100% batterihälsa efter 1 års användning? Så känns som lite glädjevisning av procenten, och det verkar som det bara är iPhone som har den glädjen

Är inte tillräckligt insatt för att säga om det är en korrekt återgivning av batteriets hälsa, mest troligt är det väl inte det. Skulle den verkliga batteritiden vara lika bra som jag sa och den visade en lägre % skulle det inte spela nån roll, är ju den verkliga batteritiden som är viktig.
Tyckte mest det var intressant att dela med mig av mina siffror då det varierar så mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är inte tillräckligt insatt för att säga om det är en korrekt återgivning av batteriets hälsa, mest troligt är det väl inte det. Skulle den verkliga batteritiden vara lika bra som jag sa och den visade en lägre % skulle det inte spela nån roll, är ju den verkliga batteritiden som är viktig.
Tyckte mest det var intressant att dela med mig av mina siffror då det varierar så mycket.

Om du laddat den som du säger så har batteriet nog inte slitits märkbart (inga extremvärden och få cykler).

Detsamma har märkts med till exempel tesla-batterier som nu närmar sig 10 år men fortfarande mår ganska bra (aktiv temperaturkontroll, rekommendationer att hålla sig inom 20-90%, säkert fler faktorer), trots många cykler

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du laddat den som du säger så har batteriet nog inte slitits märkbart (inga extremvärden och få cykler).

Detsamma har märkts med till exempel tesla-batterier som nu närmar sig 10 år men fortfarande mår ganska bra (aktiv temperaturkontroll, rekommendationer att hålla sig inom 20-90%, säkert fler faktorer), trots många cykler

Nej, man hör ju oftast att sifforna 20-80% är rekommenderat av vissa. Ska bli intressant att se hur det ser ut om nåt år eller 2.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är inte tillräckligt insatt för att säga om det är en korrekt återgivning av batteriets hälsa, mest troligt är det väl inte det. Skulle den verkliga batteritiden vara lika bra som jag sa och den visade en lägre % skulle det inte spela nån roll, är ju den verkliga batteritiden som är viktig.
Tyckte mest det var intressant att dela med mig av mina siffror då det varierar så mycket.

Håller med, att man själv är nöjd är det viktigaste
Min Xiaomi Mi A1 närmar sig 2.5 år och jag har 88% kvar och jag är fortfarande riktigt nöjd med batteritiden för mitt användande.
Nu spelar jag iofs inga spel eller tittar på film, men vissa dagar blir det mycket surf och en del samtal mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Håller med, att man själv är nöjd är det viktigaste
Min Xiaomi Mi A1 närmar sig 2.5 år och jag har 88% kvar och jag är fortfarande riktigt nöjd med batteritiden för mitt användande.
Nu spelar jag iofs inga spel eller tittar på film, men vissa dagar blir det mycket surf och en del samtal mm.

Exakt. Siffror är ju egentligen inget annat än just det, siffror i slutändan.
Time will tell helt enkelt hur länge min telefon bibehåller sin nuvarande potential

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej, man hör ju oftast att sifforna 20-80% är rekommenderat av vissa. Ska bli intressant att se hur det ser ut om nåt år eller 2.

Bäst av allt är väl att hålla batteriet på 50% hela tiden

Blir inte så mycket mobilt då dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bäst av allt är väl att hålla batteriet på 50% hela tiden

Blir inte så mycket mobilt då dock

Verkligen inte 😆

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

iPhone XR efter 1år & 10mån laddat enbart mellan 20-80%

https://mcrj.ulan.se/#share?id=d9152927-8713-4855-bbe2-92c2550c20af

Visa signatur