Problem med Teltonika RUT240 och operatören Tre

Permalänk

Problem med Teltonika RUT240 och operatören Tre

Hej!

Sitter och försöker installera ett mobilt bredband i en sommarstuga men hastigheterna blir inte som förväntat. För att öka stabiliteten införskaffades en Teltonika RUT240 som enligt recensioner på prisjakt ska vara en av de bättre routrarna med 4G. Men det kanske visar sig vara ett riktigt felköp?

Routern presterar 3-4 Mbit/s ner och liknande upp med automatiska inställningar. Har trixat lite med LTE banden (LTE B1, LTE B3, LTE B7,LTE B8, LTE B20, LTE B28) och kommit upp i maximala 10 Mbit/s ner. Då kanske ni tänker att det inte går att få snabbare hastigheter i stugan, men jag har även testat med en Huawei 3 PRO som Tre skickar med sina mobila bredband och denna trycker på i 40 Mbit/s ner (10 upp).

Hur kan det komma sig att Teltonika RUT240 presterar så mycket sämre?
Någon inställning jag bör titta över eller är det helt enkelt bara att skicka tillbaka routern?

Permalänk
Medlem

Min kompis kör en sådan i sin stuga med Hallon som operatör och det funkar riktigt bra. Det är ju Tre det med eftersom dom går i samma nät.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog är modemen i de billigare routrarna från Teltonika bara cat 4. Du måste upp i deras modeller för att få cat 6-modem, då skulle du troligtvis få bättre hastigheter.

Permalänk
Medlem

Men även med ett cat4 så borde han kunna få en 30-40 Mbit väl? Teoretiskt för cat4 är väl 150 Mbit, men det kommer man såklart nog inte upp i.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det låter generellt som att du behöver bättre antenn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Men även med ett cat4 så borde han kunna få en 30-40 Mbit väl? Teoretiskt för cat4 är väl 150 Mbit, men det kommer man såklart nog inte upp i.

Jag installerade en TRB140 hos en kund i väntan på fiber, detta var i Skarpnäck, alltså precis i utkanten av Sthlm. Fick precis som TS bara några få Mb/s, då hittade jag diverse forum med folk som sa detsamma och att de berodde på att modemet bara var cat 4. Bytte då ut den mot en RUTX09 som har cat 6-modem och då fick de istället 60-70 Mb/s.

Permalänk

Tusan. Då kanske jag får se detta som ett felköp. Får testa att ta med den till storstan och se om jag kan få upp den i högre hastigheter. Tusen tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Har själv just RUT240 i sommarstugan som är i bryggat läge tillsammans med en Edgerouter X SFP och några unifi accesspunkter, här får jag ca 35mbps med Hallon-abonnemang.

Permalänk
Medlem

Routern är ju lite seg generellt, men den klarar mer än vad du får ut. Det som är mest avgörande i det här fallet är nog vilka antenner du har?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Routern är ju lite seg generellt, men den klarar mer än vad du får ut. Det som är mest avgörande i det här fallet är nog vilka antenner du har?

Jag kör med de antenner som kom med routern. Lirar övriga personer i denna tråden med andra antenner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EriklLarss0n:

Jag kör med de antenner som kom med routern. Lirar övriga personer i denna tråden med andra antenner?

När det gäller mobilt så handlar i princip allt om signalstyrka och belastning. Är den specifika masten du är ansluten mot överbelastad så spelar det ingen roll vilken router eller antenn du har.

Om inte, så är det viktiga antenn och antennkabel tillsammans med vilka frekvenser som finns tillgängliga på den masten du är ansluten mot.

Får du 40Mbit med mobilen så kan du få minst 40Mbit med RUT240, rätt antenn och mast.

Antennerna som följer med routern är kassa och finns enbart där för att du ska kunna använda produkten du har köpt. I vissa fall duger dessa, men inte i ditt.

Det absolut bästa är en riktantenn (två - en per ingång på routern) mot den mast som är minst belastad och troligtvis med högst tillgängliga frekvens, i kombination med din signalstyrka. Olika operatörer har olika frekvenser på olika master och du behöver hitta rätt frekvens och mast själv.

Lägre frekvens ger bättre täckning på längre avstånd (men lägre hastighet), högre frekvens ger högre hastighet på "kortare" avstånd (jag får upp till 270Mbit på en mils avstånd med riktantenn när masten inte är överbelastad) med Telia, max 30Mbit med andra operatörer i mitt område.

Alla fall är olika och det finns tyvärr ingen generell lösning för alla.

Visa signatur

press nu1mlock