Permalänk

Vilket (tyst) kort.

Hej!
Min son älskade att spela Fortnite på min dator, som har ett GTX 1060 6gb. Det blev mycket spelande, så jag byggde en egen dator åt honom och fick ett bra pris på ett rx580 8gb. Det visar sig dock att det låter som en förstoppad dammsugare när man spelar. Så, om jag vill ha ett TYSTARE grafikkort till honom, vad ska jag köpa då? Är GTX 1660 tysta? Köpa ett till GTX 1060? Han spelar i 1080p.

Permalänk
Medlem

Vad var det för modell på rx580? Finns rx580 som är princip knäpptysta, allt handlar om vilken kylare som sitter på.

Är det en blower kylare på kortet så finns det inte mycket man kan göra då dom är kända för att låta som en dammsugare under load, men är det vanliga axialfläktar så kan du prova sätta en egen fläktkurva beroende på hur varmt kortet blir.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

De flesta hade nog sagt att vänta någon månad för alla nya modeller från AMD och Nvidia som kan påverka begagnatmarknaden. När det gäller ljudnivå så förstår jag det fullt ut. Som Hestkulan skriver beror det på modell. Personligen kollar jag alltid det aktuella kortet och tittar på recensioner på just det, de flesta mäter även db på korten så man kan få en känsla av ljudnivån. Du kan även söka på GPU Hierarchy chart för att få fram vilka kort som passar bra för 1080p-gaming.

Sedan en sak till att tänka på är luftflödet i chassit så att det är tillräckligt annars hjälper inte kylningen på gpu:n.

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av Hestkulan:

Vad var det för modell på rx580? Finns rx580 som är princip knäpptysta, allt handlar om vilken kylare som sitter på.

Är det en blower kylare på kortet så finns det inte mycket man kan göra då dom är kända för att låta som en dammsugare under load, men är det vanliga axialfläktar så kan du prova sätta en egen fläktkurva beroende på hur varmt kortet blir.

Det är ett Powercolour Red Dragon.

Permalänk

Tittat på https://www.inet.se/produkt/5410558/msi-geforce-gtx-1660-supe...
Verkar vara ett tyst kort, hade hoppats komma undan lite billigare bara.. får fundera. 😉

Permalänk
Skrivet av MatteKholm:

Det är ett Powercolour Red Dragon.

580-korten kan bli rätt varma så att fläktarna måste ösa på. Men innan du springer iväg och köper ett helt nytt kort så kan du prova att laborera lite med fläktkurvorna, för fläktarna kanske går onödigt mycket i förhållande till temperaturen. och även se till att luftflödet i lådan är bra. Är det dåligt kanske det inte spelar någon roll om du köper ett "tyst" kort, fläktarna kommer ändå att få jobba om lådan är varm.

Permalänk
Skrivet av Baradet Funkar:

580-korten kan bli rätt varma så att fläktarna måste ösa på. Men innan du springer iväg och köper ett helt nytt kort så kan du prova att laborera lite med fläktkurvorna, för fläktarna kanske går onödigt mycket i förhållande till temperaturen. och även se till att luftflödet i lådan är bra. Är det dåligt kanske det inte spelar någon roll om du köper ett "tyst" kort, fläktarna kommer ändå att få jobba om lådan är varm.

Byggde i ett ett Phantex Eclipse P400S till grabben, och det känns som det är rätt bra ventilerat, minst lika bra som mitt Fractal Define S, vilket är knäpptyst (nästan) med ett 1060 GTX i. Så det är nog så att 580 korten är varmare och behöver låta mer än jag är van vid. Tack för all hjälp, får väl fundera hur jag ska lösa det..

Permalänk
Skrivet av MatteKholm:

Byggde i ett ett Phantex Eclipse P400S till grabben, och det känns som det är rätt bra ventilerat, minst lika bra som mitt Fractal Define S, vilket är knäpptyst (nästan) med ett 1060 GTX i. Så det är nog så att 580 korten är varmare och behöver låta mer än jag är van vid. Tack för all hjälp, får väl fundera hur jag ska lösa det..

Har ett 580 4gb i en av mina datorer. Det är helt knäpptyst upp till en ganska hög temperatur, till viss del beroende på vilka inställningar man gör, men sedan tar det verkligen fart. Men vid spelande som pressar kortet har jag ändå lurar på mig och hör ingenting. För övrigt kommer min grabb inom kort få ta över den datorn och jag köper en ny till mig själv.....