Ersätta Telia router med Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR?

Permalänk

Ersätta Telia router med Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR?

Hej!
Bor i ett nybyggt radhus där vi har bredband och iptv via Telia. Har problem med att wifi på andra våning är extremt dåligt och till och från tappar tex min telefon helt kontakten med routern.

Har läst på en del och tycker det smidigaste verkar vara att brygga Telia routern för att låta den ta hand om iptv, stänga av wifi på routern och koppla in två accesspunkter.
Har läst mycket gott om Ubuquiti och har fasnat för Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR som verkar ha vettig/pris-prestanda.

Det finns nätverks uttag i alla rum i radhuset så jag tänkte att jag kunde köra en PoE-switch i mitt kopplingsskåp tillsammans med routern, därefter placera en accesspunkt på bottenvåning och en på övervåning.
Låter det som en bra ide? Har tittat lite på TP-link Deco M5, där får jag tre enheter för ungefär samma pris som två Uiquiti, men eftersom varje plan är relativt litet så tror jag inte att tre enheter behövs (kanske tom överkill med två?).

Om jag kör Ubuquiti så räcker det med att köra deras mjukvara för att konfa upp systemet, sedan kan jag stänga av den? Dvs, jag behöver ingen cloud-key om jag inte är superintresserad av statistik osv på mitt nätverk, dvs det räcker med två UAP-AC-LR ?

Allt gott

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Avstängd

Om du bryggar routern så behöver du ju en router också.

Om du bara har problem med wifi, så varför inte använda telia-routern (men stänga av wifi om du så vill) och sen koppla in 2st AP, varför brygga den?

Ja, du behöver inte köra unifi mjukvaran konstant om du inte vill

Permalänk
Medlem

Unifi mjukvaran behöver inte vara på konstant. så konfigurerar den och sedan så kan du glömma bort den. jag konfade min mot en gammal telefon sen glömde jag bort telefonen men vill ändra saker då vägrade den "släppa in mig". var tvungen att släppa den från den gamla telefonen. man kan även reseta den.
Annars är deras AP's väldigt bra, har själv LR varianten i ett hus på två våningar med 65kvm per våning och det fungerar bra även ute på tomten som är 1799 kvm.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Om du bryggar routern så behöver du ju en router också.

Om du bara har problem med wifi, så varför inte använda telia-routern (men stänga av wifi om du så vill) och sen koppla in 2st AP, varför brygga den?

Ja, du behöver inte köra unifi mjukvaran konstant om du inte vill

Ah ok, det är så lätt alltså! (Hade inte förstått vad bryggning innebär då helt enkelt...)

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560