Ny 16Tb disk, vilken? Tips tas emot av kunniga

Permalänk
Medlem

Ny 16Tb disk, vilken? Tips tas emot av kunniga

Hej
Kanske inte behövs en professur för att svara på denna fråga men här kommer det.
Skall köpa en Mediaspelare (Zappiti) Har idag en Synology med 4st WD GOLD diskar i den
Men jag får inte cover osv å fungera bra med vaken kodi eller infuse. Har haft både Dune och "kaffeburken om ni minns"
Nåväl
Zappiti:n kan ta emot en 16Tb disk och det räcker för mig och Zappiti:n skall "fixa" omslagen också (lite automatiskt.....får väl se om det) samt att jag ser kanske film från HD 3-4 ggr i månaden och tycker det är synd att Synology:n skall stå på i onödan då är det lättare att bara slå på Zappiti:n
Så jag behöver rekommendationer på vilken 16Tb som är lämplig. En sval och tyst är väl bra men den bör väl inte vara hur seg som helst? (BD-ISO) Samt den kommer ju starta och stängas av 100ggr / år så det skall väl alla hålla för
Handlar gärna från W-hallen
Tacksam för lite input
Ta hand om er!

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen svarar dig så gör jag ett försök, med mina antaganden enligt nedan:
SSD eller HDD?
HDD då SSD blir för dyrt.
SSD borde klara av fler avstängningar, men kostar mångdubbelt i den storleken. (Gissning, har ej kollat, rätta mig gärna om jag har fel).
5400 eller 7200rpm
Svar och tyst lutar mot 5400 rpm, vet inte hur många mb/s en bd-iso är. Men de flesta diskarna klarar av att kopiera en 50gb fil på under 2 timmar.
Sen vill du gärna handla på Webhallen.
Söker jag på Webhallen så finns det endast fyra diskar i 16TB.
Alla är Seagate.
Exos för datacenter (de är alltid på, få av och på slagningar)
Ironwolf samt ironwolf pro.
Har för mig att största skillnaden är att pro har bättre garantier.

Skulle du vända dig till andra butiker så finns även western digital (wd)
De har olika färger på serierna, då skulle troligen röd (NAS) passa dig bäst.

Vad gäller stänga av på enheten många gånger så tror inte jag det spelar så stor roll vilket märke du väljer, beroende på i vilken forum du frågar i så finns det alltid någon som haft otur med någon disk av samtliga märken.
Så mer viktigt att fokusera på en ordentlig backup (ej Raid , då de inte gillar stora diskar)

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar
Ja det verkar som om det är IronWolf Pro som ör mest lämpad för det ändamålet jag är ute efter
Rädd att WD Red med 5400rpm kan vara lite seg
Så tack för din input

Permalänk
Medlem

50 GB på under 2 timmar ??

En 10-TB disk modell barracuda PRO ligger på runt 240 MB/s OD (och en ironwolf snarlik då det är i stort sett samma disk) och 16TB är inte långsammare än en 10 TB, och halva farten när man fyller de sista MB på disken när den skriver längst mot centrum av disken vilket fortfarande är en bit över 100 MB/s - en enda disk har mer överförings kapacitet än vad 1GB Ethernet orka förmedla vid sekventiell skrivning, vilket det till stor del handlar om här.

En typisk hastighet vid skrivning mot NAS är från 80 - 110 MB/s på en inte alltför handikappad NAS och en disköverföring av en enkelsidig BR på 23 GB bör inte ta mycket mer än 262 sekunder eller ca 4.5 minuter - det handlar inte om några 2 timmar för 50 GB utan snarare i runda slängar 10 minuter och mycket beroende på hur matande dator håller farten mot NAS:en ifråga.

tar det mycket längre tid än så är det verkligen dags att fundera på var flaskhalsarna sitter i kedjan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Rädd att WD Red med 5400rpm kan vara lite seg.

Nu är det förvisso så att WD-diskarna (8 TB och uppåt) egentligen är 7200 rpm, inte 5400 rpm. Vad de menar med "5400 rpm class" är den ungefärliga prestandaklassen sett är sekventiell läs- och skrivhastighet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är mycket som trollas med knäna på WD:s sida och en av de dummare är att man blandat SMR-diskar med PMR-diskar i WD-RED serien, mycket för att man för in HGST-diskar där och de upp till 6 TB är av SMR-typ

En länk att grotta i där folk tittat på platt-storlekar och korsrefererat mellan diskar är tex https://rml527.blogspot.com/ och tex kommer fram till att en del WD-RED diskar svarar med 5400 RPM med ATA:s identify-commando men baserat på strömförbrukning och akustisk mätning är 7200 RPM Drive, detaljer på chassie-utseende och kretskortsmärkningar indikerar kommer från HGST HC300-serie som är SMR för storlekar under 8TB...

Det jobbiga är att det står inget om SMR ens i HGST egna datablad för tex HC320-diskar (6TB) trots att de verkar vara det.